نتایج آخرین‌ نظرسنجی‌ها؛ اعتماد ۷۴ درصدی به تزریق واکسن ایرانی/ کاهش اعتماد به واکسن خارجی + نمودار

بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی صورت گرفته، درصد افرادی که حاضر به تزریق واکسن خارجی مورد تأیید وزارت بهداشت هستند از ۵۳ درصد در ابتدای دی به ۴۱ درصد در ابتدای بهمن کاهش یافته است؛ اعتماد برای تزریق واکسن ایرانی به ۷۴.۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛   نتایج آخرین نظرسنجی "مرکز افکارسنجی ایرانیان" با موضوع پیمایش آگاهی از نگرش و رفتار شهروندان ایرانی درباره بیماری و واکسن کرونا منتشر شد.

این نظرسنجی در دو مقطع هفته اول دی ماه همزمان با انجام مراحل تحقیقاتی واکسن ایرانی کرونا و تلاش دولت برای خرید واکسن خارجی همچنین هفته آخر دی ماه پس از اعلام موفقیت مراحل اولیه تولید "نخستین واکسن ایرانی کرونا" توسط ستاد اجرایی فرمان امام و بیانات رهبرمعظم انقلاب درخصوص منع واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی و حمایت از واکسن داخلی صورت گرفته است.

این سنجش در مقطع اول از ۱۰۸۰ نفر نمونه و در مقطع دوم از ۱۰۸۸ نفر نمونه در سطح ملی از بین شهروندان بالای ۱۸سال به صورت تصادفی صورت گرفته است.

در ابتدای دی ماه ۵۹.۷ درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند که امیدواری زیادی نسبت به تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان و شرکت‌های ایرانی دارند و در اواخر دی، این امیدواری به ۶۷.۹ درصد افزایش یافته‌اند.

همچنین از دیگر نکات قابل توجه این نظرسنجی در خصوص "سؤال از افراد در مورد استفاده از واکسن کرونا در صورت واردات آن از کشورهای خارجی و تأیید وزارت بهداشت نظر دادند"  است که در نظرسنجی اول ۵۳.۲ درصد اعلام کردند که از آن استفاده خواهند کرد و این میزان در موج دوم به ۴۱.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

در مقطع اول ۷۲.۲ درصد افراد نمونه مورد مطالعه اظهار داشتند که در صورت تولید واکسن ایرانی کرونا توسط شرکتهای داخلی و تایید وزارت بهداشت از آن استفاده خواهند کرد؛  این میزان در موج دوم به ۷۴.۹ درصد افزایش یافته است.
 

جدول۱: میزان امیدواری نسبت به تولید(انبوه) واکسن توسط دانشمندان و شرکت­های ایرانی

جدول ۲: اظهارات پاسخگویان در باره استفاده از واکسن کرونا در صورت واردات از کشورهای خارجی و تایید وزارت بهداشت

در این نظرسنجی درخصوص نظر افراد به واکسنهای کشورهای مختلف نیز سؤال شده که در نظرسنجی ابتدای دی ماه  ۵۷.۶ درصد افراد اعتماد بالایی به واکسن ایرانی کرونا دارند؛ در مقابل ۱۹.۴ درصد به واکسن آمریکایی، ۸.۹ درصد به واکسن چینی، ۱۱.۸ درصد به واکسن روسی، ۲۱.۲ درصد هم به واکسن اروپایی اعتماد بالایی دارند.

همچنین حدود ۴۰ درصد افراد نمونه مورد مطالعه به واکسن‌های کرونایی که توسط کشورهای مختلف تولید شده‌اند، هیچگونه اعتمادی ندارند؛ این عدم اعتماد در مورد واکسن ایرانی کرونا ۱۳.۱ درصد است.

این آمار در نظرسنجی دوم اما با تفاوتهایی روبرو شده و در موج دوم ۵۸.۸ درصد افراد اعتماد بالایی به واکسن ایرانی کرونا دارند، در مقابل ۱۳.۴ درصد به واکسن آمریکایی، ۵.۲ درصد به واکسن چینی، ۷.۸ درصد به واکسن روسی، ۱۵.۹ درصد هم به واکسن اروپایی اعتماد بالایی دارند.

همچنین ۵۱.۴، ۵۶.۵، ۴۷.۳ و ۵۰.۵ درصد افراد نمونه مورد مطالعه به واکسن‌های کرونایی کشورهای آمریکا، چین، روسیه و اروپا هیچگونه اعتمادی ندارند که براساس این نظرسنجی صورت گرفته این عدم اعتماد در مورد واکسن ایرانی کرونا ۱۰.۵ درصد است.

جدول۳: استفاده از واکسن ایرانی کرونا تولید شده توسط شرکت های داخلی و تایید آن توسط وزارت بهداشت

جدول ۴: میزان اعتماد افراد نمونه مورد مطالعه به هر یک از واکسن­های کشورهای مختلف در زمینه کرونا

کد خبر 1252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =