بازدید جمعی از دانشجویان نخبه کشور از خط تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا

جمعی از دانشجویان نخبه علمی و منتخب تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور در شهرک دارویی ستاد اجرایی فرمان امام، از خط تولید "واکسن کوو ایران برکت" بازدید کردند.

در ابتدای این مراسم، دانشجویان ضمن حضور در شهرک دارویی شفافارمد با معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام و رئیس گروه دارویی ستاد اجرایی دیدار و گفتگو کردند.

حمیدرضا جمشیدی رئیس گروه دارویی برکت در این مراسم با بیان این‌که شهرک دارویی برکت مجموعه‌ای با ظرفیت ۲۰۰ هکتار برای سرمایه گذاری بیشتر در زمینه‌ های‌تک است اظهار داشت: ایران در حال حاضر سه درصد دارو وارد می‌کند که ۴۰ درصد ارزبری دارد اما ۱۳ درصد بخش تولید دارو یعنی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ قلم داروی کشور در گروه دارویی برکت تولید می‌شود.

وی با بیان این‌که رفتن به سمت ساخت واکسن کرونا ریسک پذیری بالایی داشت افزود: برای واکسن کرونا ۶ پلتفرم در جهان شناخته شده که ما برای ساخت هر ۶ پلتفرم ورود کردیم که ۴ پلفترم به میمون تزریق شد و آنتی‌بادی‌ میمون‌ها بالا رفت، ۲ پلتفرم نیز در مراحل آخر دانش فنی هستند.
جمشیدی تأکید کرد: تست واکسن کرونا را بالاتر از استانداردهای مختلف جهانی انجام دادیم مثلا بجای یک حیوان روی سه حیوان آزمایش کردیم و دانش فنی واکسن آماده شد.

وی درباره تولید انبوه نخستین واکسن ایرانی کرونا تشریح کرد: خط تولید واکسن کرونا با ظرفیت ۳ میلیون دوز راه‌اندازی شده، ما توانستیم ظرف ۸۰ روز این خط تولید را بسازیم، در کنار آن یک خط تولید صنعتی با ظرفیت ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن در ماه نیز درحال راه‌اندازی است که بخش زیاد آن پایان یافته و امیدواریم تا ابتدای تابستان آماده شود.

وی با اشاره به اهمیت دانش‌ فنی تولید انبوه واکسن کرونا گفت: در دنیا انگلیس، امریکا، ایران، چین، هند و روسیه موفق به تولید انبوه واکسن کرونا شده‌اند که بسیار فرآیند پیچیده‌ای است و متفاوت از دانش تولید آزمایشگاهی است و هرکشور توان آن را ندارد.

جمشیدی افزود: واکسن باید سیستم ایمنی را به اندازه کافی تحریک کند، باید خالص و بی‌خطر باشد و ما هر تستی که وزارت بهداشت داده بود را انجام دادیم و حتی بالاتر از استانداردهای وزارت بهداشت عمل کردیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص اظهارنظری مبنی بر بروز مشکل در ساخت واکسن کوو ایران برکت، ضمن رد این ادعا گفت: واکسن کرونای برکت نه تنها دچار مشکل نشده بلکه در ۱۰ روز گذشته با افزایش راندمان و بهره وری توانسته موفقیت چشمگیری پیدا کند و کار بسیار خوب پیش می‌رود و طبق قولی که به مردم دادیم در بهار ۱۴۰۰ ظرفیت ۳میلیون دوز و در تابستان امسال ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در ماه را تولید خواهیم کرد.

وی افزود: اگر برخی بی‌تدبیری‌ها در مدیریت کرونا نبود ایران جزو ۱۰ کشور برتر مدیریت کرونا می‌شد.

گفتنی است دانشجویان منتخب حاضر در این برنامه از نزدیک با خطوط تولید داروهای تحریمی و ضدکرونایی تولیدی مجموعه دارویی برکت آشنا و از خط تولید نیمه‌صنعتی واکسن "کوو ایران برکت" بازدید کردند.

کد خبر 1400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =