اهدای ۵۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی بیماران کرونا به وزارت بهداشت از سوی ستاد اجرایی فرمان امام

در پی درخواست وزارت بهداشت از ستاد اجرایی فرمان امام برای کمک در تأمین نیازهای بیمارستان های درگیر با کرونا، ۲۴۰ دستگاه بای‌پپ و اکسیژن‌ساز ۶۰۰ لیتری از سوی ستاد اجرایی اهدا شد.

۲۴ ساعت پس از اعلام نیاز وزارت بهداشت، ظهر امروز در جلسه مشترکی با حضور وزیر بهداشت و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام،  حواله ۴۰ دستگاه اکسیژن‌ساز ۶۰۰ لیتری و ۲۰۰ دستگاه بای‌پپ بیمارستانی جمعا به ارزش حدودی ۵۰ میلیارد تومان از سوی محمد مخبر، به سعید نمکی اهدا شد.

همچنین رئیس ستاد اجرایی فرمان امام دستور داد تا جهت مقابله با موج جدید کرونا و کمک به جامعه سلامت، بزرگترین بیمارستان فوق تخصصی سیار ساخته‌شده توسط ستاد، در دو بیمارستان مسیح دانشوری و بوعلی مستقرشوند.


محمد مخبر در این جلسه اظهار داشت: مقام معظم رهبری روی بحث‌های سلامت بسیار حساس هستند و بر توجه به تصمیمات وزارت بهداشت به ویژه در ایام کرونا تاکید دارند، ستاد اجرایی نیز در این یکسال با تمام قدرت در خدمت وزارت بهداشت بوده و هست و امروز هم پیرو مطلبی که آقای دکتر نمکی درخواست کردند، حواله ۴۰ دستگاه اکسیژن‌ساز ۶۰۰ لیتری برای بیمارستانهای مناطق محروم و ۲۰۰ دستگاه "بای‌پپ" به وزارت بهداشت اهدا شد که در مجموع ارزش این دستگاه‌ها حدود ۵۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: بیمارستان سیار فوق تخصصی و مجهز ستاد هم که چند هفته پیش افتتاح  و رونمایی شد با ۱۲۰ تخت ظرف ۲۴ ساعت آینده در کنار بیمارستان مسیح دانشوری و بوعلی مستقر خواهد شد و ارائه خدمات خواهد کرد.

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در این نشست با بیان این‌که اولین نهاد و گروهی که در ایام شیوع کرونا باعث دلگرمی ما شد ستاد اجرایی فرمان امام بوده است، گفت: از ابتدای شیوع ویروس کووید ۱۹ و در اوج تحریم‌ها، برای تولید ماسک، گان، محلول ضدعفونی، دارو و ونتیلاتور ستاد اجرایی بلافاصله به میدان آمد و کمک‌های قابل توجهی به ما کرد و از بسیاری از تنگناها نجات‌مان داد که این اقدامات در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد ماند.

نمکی با بیان اینکه ستاد جزو اولین گروههایی بود که به بحث تولید واکسن ایرانی کرونا ورود کرد، تاکید کرد: ما از هیچ تلاشی برای واردات واکسن دریغ نکرده و نمیکنیم البته برای من مثل روز روشن بود که واردات واکسن مشکل خواهد بود و لذا معتقد بودم و هستم واکسن ایرانی کرونا بزرگترین حربه نجات ما خواهد بود.

وی افزود:لحظه به لحظه روند پیشرف واکسن های ایرانی را رصد و دنبال می‌کنم، واکسن کوو ایران برکت به مراتب از همه واکسن‌های ایرانی جلوتر حرکت می‌کند.

وی تأکید کرد: همانطور که وعده داده بودیم، در بهار سال جاری واکسن ملی به مردم تزریق خواهد شد.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص واکسن ایرانی گفت: برخی واکسن کرونا را به حربه سیاسی تبدیل کرده‌اند و به جای تقویت غرور ملی و حمایت از دستاورد بزرگ و ارزشمند دانشمندان ایرانی، تشکیک ایجاد می‌کنند و امید مردم را خدشه‌دار میکنند که البته این روسیاهی هم در تاریخ خواهد ماند، ادعا می‌کنند علم پزشکی می‌دانند اما این افراد، تاریخ پزشکی در ایران را مطالعه نکرده‌اند ما سال ۱۳۰۳ در انستیتو رازی و در ۱۲۹۹ در انستیتو پاستور شروع به تولید واکسن کرونا کرده‌ایم. افرادی که عظمت و غرور ملی را به خاطر خوشامد فلان جریان سیاسی تخریب می‌کنند و به واکسن برکت و دانشمندان دارویی حمله میکنند، یا مغرض‌اند یا بی‌اطلاع هستند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: قصد داریم به محض اینکه نتایج فاز دوم مطالعه بالینی واکسن مشخص و تأیید شد، برای فاز سوم اجازه بدهیم که جمعیت انبوهی را با واکسن ایرانی واکسینه کنیم و واکسیناسیون عمومی را از نیمه اردیبهشت آغاز کنیم.

در حاشیه این مراسم محمد مخبر در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارنظری مبنی بر بروز مشکل در روند تولید واکسن برکت اظهار داشت: نه تنها تولید واکسن ایرانی به مشکل نخورده بلکه در هفته گذشته یکی ازموفق‌ترین ایام در مدت چندماهه تولید واکسن را پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: مرحله دوم تست انسانی رو به پایان است و امیدواریم با ارائه مدارک در اوایل اردیبهشت فاز سوم تست انسانی را شروع کنیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان این‌که بحث تولید انبوه بسیار مهم‌تر از بحث تولید آزمایشگاهی است، بیان کرد: خط تولید سه میلیون دوز در ماه تکمیل شده و تا اول اردیبهشت ماه یک میلیون دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

مخبر گفت: تا سه هفته پیش محققان دارویی ما ۱۰۰ دوز واکسن از هر لیتر ویروس می‌گرفتند که به لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی جوانان نخبه ستاد در روزهای اخیر این عدد جهش قابل توجهی یافت و به ۱۰۰۰ دوز واکسن از هر لیتر ویروس رسید و این عدد قطعا افزایش خواهد یافت.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام تصریح کرد: خط دوم کارخانه واکسن برای تولید ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن کروناست که تجهیزاتش در حال نصب است و مصمم هستیم نصب و راه اندازی آن تا پایان خرداد تمام شود و در پایان تیرماه ۱۸ تا ۲۰ میلیون دوز ظرفیت تولید واکسن کرونا خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور اروپایی و سه کشور منطقه به طور مکتوب و رسمی از ستاد اجرایی درخواست واکسن برکت را کرده‌اند، البته همانطور که قبلا هم به مردم اعلام کردیم اولویت اول ما مردم کشورمان خواهند بود و پس از تأمین نیاز داخلی، صادرات را هم بررسی خواهیم کرد.

کد خبر 1401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =