مخبر: آغاز فاز اول تست واکسن ایرانی کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام/ دخالتی در تعیین قیمت واکسن نخواهیم داشت

آیین بهره‌برداری از هزاران پروژه زیربنایی، اقتصادی و اشتغالزایی بنیاد برکت برگزار شد.

همزمان با آغاز چهاردهمین سال تاسیس بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان امام، آیین بهره‌برداری از ۲۸ هزار پروژه اقتصادی در مناطق محروم کشور با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان، امیرحسین مدنی مدیرعامل بنیاد برکت، مدیران عامل بنیادها و زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی و تعدادی از نمایندگان مجلس در محل نمایشگاه دائمی دستاوردهای ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شد.

 رئیس مجلس پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای ستاد اجرایی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در عرصه‌های مختلف با یک تلاش جهادی، نگاه علمی و کاربردی و با همان فرهنگ دوران دفاع مقدس فعالیت میکند.

قالیباف بیان کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که ما ۲ بحث مربوط به رفع تحریم و خنثی سازی تحریم را داریم، ولی مبنا و اساس برای ما در کشور خنثی‌سازی تحریم است‌. خنثی سازی تحریم راه رابرای رفع تحریم باز خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: مجموعه کارهایی که امروز در نمایشگاه دستاوردهای ستاد اجرایی فرمان امام دیدم، یک نمونه مصداق عینی از این است که چگونه خنثی‌سازی تحریم را انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث کرونا ببینید چگونه مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام در کمترین زمان ممکن بیشترین امکانات را فراهم کردند، افزود: از یک ماسک ساده تا امروز که موضوع اولین واکسن در حال تست نهایی است، نشان میدهد که اگر معتقد به فرهنگ خداباوری و سنت‌های الهی باشیم و همان باوری که انقلاب را به پیروزی رساند و همان باوری که در دفاع مقدس آن افتخارات را مردم و شهدا آفریدند، همراه داشته باشیم می‌توانیم اثر تحریم را خنثی کنیم.

قالیباف در ادامه گفت: نکته دوم که باید به آن توجه کنیم مردم هستند و یکی از مشکلات این است که مسئولان ما مردم‌مان را باور ندارند.

وی افزود: در این بازدید هر ۴ تحول و ۴ رکن اساسی شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی را در مجموعه ستاد دیدم.

وی با بیان اینکه همه پروژه‌هایی که امروز دیدم این چند ویژگی را داشتند، افزود: سهم مردم مستضعف در سرمایه‌گذاری از سهم خود ستاد اجرایی بیشتر است، با توجه به اینکه از دید من در حوزه مدیریت؛ پول موضوع اول نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع اول در مدیریت خود مردم هستند و منابع انسانی مدیریت، پول و خلاقیت را با خود می‌آورند و امروز متاسفانه بخش‌های قابل توجهی از مجموعه‌های اجرایی ما از این فرهنگ فاصله دارند.

وی افزود: در حال حاضر تولیداتی انجام شده، اما نمونه آن هنوز وارد کشور می‌شود. ارز ترجیحی که امروز در کشور در حال هزینه هست، در این هزینه هیچ سیاستگذاری درست، عرضه درست و کنترل درست که آثار آن در وضعیت مردم محروم مشهود باشد، نمی‌بینیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز از طرفی تلاش می‌کنیم که ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی کنیم، اما از طرفی دیگر ۵ میلیارد دلار را در ۹ ماه گذشته به بدترین شکل ممکن با سو مدیریت توزیع میکنیم و نتیجه آن گرانی مرغ و دیگر اقلام اساسی می‌شود. ما در اصلاح ساختار بودجه و در بودجه ۱۴۰۰ حتما در مسیر صرفه جویی ارزی و مدیریت صحیح توزیع گام برمی‌داریم.

قالیباف ادامه داد: در عین اینکه نفت برای ما یک نعمت بوده، امروز به یک معظل بزرگ تبدیل شده و نفت آلودگی و اقتصادی که متکی به نفت بوده امروز ما را به اینجا رسانده است.  ما در مجلس شورای اسلامی مصمم هستیم که در این راه گام برداریم و این نظام دیوان سالاری پر هزینه و کم خاصیت را اصلاح کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید با فرهنگ جهادی، خدا باوری، تکیه به مردم و خنثی‌سازی تحریم مشکلات را حل کنیم.

قالیباف گفت: امروز با صراحت میگویم که اگر کسی گفت مشکلات در کشور به خاطر نبود امکانات و پول هست، هرگز نپذیرید. امروز ضعف مدیریت، بی عرضگی در تصمیم، دوری از فرهنگ کار و تلاش و فرصت دادن به سوداگران و دلالان، صدها میلیارد پول به دست می‌آورند و در نظام مدیریتی نمی‌توانیم از آنها حتی یک ریال مالیات بگیریم. اینها باعث مشکلات هستند و اگر تحریم‌ها را هم برداریم و فکر کنیم به ثبات و رشد اقتصادی می‌رسیم، با این روش مدیریت امکان پذیر نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل کشور ما پول نیست و دستاوردهای ستاد این مسئله را به خوبی ثابت میکند، امیدوارم این نوع مدیریت جهادی که در مجموعه‌هایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام می‌بینیم الگو شود.

در ادامه این مراسم محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام  اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری باید انقدر قدرتمند و قوی شویم که طرف مقابل بفهمد راهی به جز تحمل وجودمان ندارد. خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی این اتفاق در مولفه‌های مختلفی رخ داده است و امروز می‌بینیم که حتی ترامپ هم حرف‌هایی که رئیس جمهورهای قبلی آمریکا مبنی بر گزینه نظامی میزدند را نمی‌زد.

مخبر افزود: ما در مسائل نظامی قطعا به نقطه بازدارندگی رسیده‌ایم و به لحاظ نفوذ منطقه‌ای بی نظیر در تاریخ هستیم، اما امروز در بحث اقتصاد و معیشت مردم آسیب پذیر هستیم، یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین کارهایی که باید در بودجه اتفاق بیافتد قطع وابستگی به نفت است درحالیکه بودجه‌ای که داده شده تا ۴۳ درصد متکی به نفت است.

مخبر با بیان اینکه این موضوع آثار عجیبی دارد که کمتر به آن نگاه می‌کنیم، گفت: اولین اتفاقی که در افزایش درآمدهای ناشی از منابع طبیعی مانند نفت رخ می‌دهد، انبساطی شدن تصمیم‌ها در برنامه‌ها و بودجه های دولت است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه یکی از آثار درآمدهای نفتی گرایش به واردات است، گفت: قطع وابستگی بودجه به نفت درخواست مقام معظم رهبری هست و امیدوارم دولت و مجلس این موضوع را مدیریت کنند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: نزدیک ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در طرح‌های ستاد مشارکت و پشتیبانی فعال دارند و در بحث کرونا همین شرکت‌های دانش بنیان کشور را نجات دادند و امروز هم واکسنی که در حال ساخت است، توسط همین شرکت های دانش بنیان انجام می‌شود.

محمد مخبر خبر خوشی هم در خصوص آغاز فاز نخست تست انسانی "اولین واکسن ایرانی کرونا" از امروز داد و افزود: باتوجه به کسب مجوز وزارت بهداشت و طی مراحل موفق تست واکسن، از امروز ثبت‌نام افرادی که تمایل به مشارکت در مرحله تست نهایی واکسن ایرانی کرونا دارند آغاز میشود.

وی افزود: علاقمندانی که شرایط سنی و جسمی لازم را دارند میتوانند با مراجعه به سامانه ۴۰۳۰ در این پروژه ملی ثبت‌نام کنند و با آنها تماس گرفته میشود.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی نجات جان انسان‌ها است گفت: دولت، مجلس و همه دستگاه‌هایی که توان دارند و فکر می‌کنند که می‌توانند یک واکسن ایمن را تا ورود این واکسن به بازار تامین کنند، موظف به انجام آن هستند.

مخبر بیان کرد: معنی کار ما این نیست که واردات انجام نشود، چرا که اگر یک واکسن ایمن در دنیا قابل تهیه است، حتما باید وارد شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه مسیری که ما رفتیم تبعات بسیار کمی دارد افزود: ما در تمام بخش دارویی و تولیدات بخش کرونا در قیمت‌گذاری و توزیع دخالتی نداریم و همه این‌ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم و خود وزارت بهداشت این موارد را تعیین می‌کند.

وی گفت: در ستاد اجرایی به هیچ وقت در بخش تولیدات دارویی ما سودی را شناسایی نمی‌کنیم و نگاه و رویکردمان در بخش دارویی یک رویکرد اجتماعی است و نگاه اقتصادی نداریم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام افزود: ما در ستاد اجرایی به دنبال خدمت به مردم و حفظ جان مردم هستیم.

وی گفت: اجازه نخواهیم داد هیچ آدم نیازمندی در کشور به دلیل مسائل مالی از این واکسن نتواند استفاده کند و بخشی را به صورت رایگان در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌دهیم.

مخبر اشاره‌ای به سایر اقدامات ستاد کرد و گفت: ما قریب به 8.5 میلیون هکتار زمین دیم داریم و طرحی آماده شده تا از این زمین ها ۳ برابر برداشت محصول دیم داشته باشیم. این اتفاق در ۳ سال میتواند رخ دهد و احتمال موفقیت آن ۶۰ درصد هست و امروز در ۶۰۰ هزار هکتار این کار صورت گرفته است. اگر این کار انجام شود، بالغ بر ۵ هزار میلیارد جلوی واردات گرفته می‌شود .

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: زمانی که به مردم وصل شدیم، توانستیم ۱۵۱ هزار طرح را با ۱۰۵ هزار میلیارد تومان سرمایه و ۶۱۵ هزار اشتغال‌زایی انجام دهیم.

گفتنی است در ابتدای این مراسم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه دائمی دستاوردهای ستاد اجرایی فرمان امام بازدید کرد.

 در پایان مراسم ۲۸۰۰۰ پروژه زیربنایی، اقتصادی و اشتغالزایی بنیاد برکت، به صورت آنلاین و ویدیو کنفرانسی، به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 1119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =