بهره‌برداری از فاز نهایی بزرگترین کارخانه تولید واکسن غرب آسیا / ایجاد ظرفیت تولید 30 میلیون دوز واکسن برکت در ماه

جدیدترین خط تولید واکسن کوو ایران برکت در کارخانه شفافارمد واقع در استان البرز به بهره‌برداری رسید.

صبح امروز در مراسمی با حضور وزیر بهداشت، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام ، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه دارویی برکت، مدیران کارخانه شفافارمد و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، فاز نهایی بزرگترین کارخانه تولید واکسن غرب آسیا در شهرک دارویی برکت واقع در کردان استان البرز به بهره‌برداری رسید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم با بیان این‌که در تجربه دفاع مقدس به همه جهان نشان دادیم که انسان‌های فداکار با دانش و مجاهدت خود کارهای بزرگی انجام میدهند، اظهار داشت: وقتی کرونا در جهان فراگیر شد کشورها وضعیت یکسانی نداشتند و کشور ما نیز در اوج تحریم و تحت فشار حداکثری قرار داشت. در چنین شرایطی دشمن می‌خواست فشار مضاعفی بر مردم ایجاد کند.

بهرام عین‌اللهی افزود: این تجربه بیش از پیش به ما ثابت کرد که فقط با اتکا به خود می‌توانیم رشد کنیم و باید در تمام زمینه‌ها ازجمله پزشکی و دارویی به سمت خودکفایی برویم.

وزیر بهداشت با اشاره به ایجاد شهرک دارویی برکت توسط ستاد اجرایی ادامه داد: امروز ستاد اجرایی فرمان امام در قله موفقیت ایستاده است، زیرساخت‌هایی که در مجموعه گروه دارویی برکت ایجاد شده برای ما اطمینان ایجاد می‌کند که علیه هر نوع ویروسی میتوانیم در کمتر از یک ماه واکسن بسازیم واین یک مؤفقیت چشمگیر و مایه عزت برای ایران و ایرانی است.‌

وی با بیان این که ما درباره تایید علمی هر محصولی بسیار دقیق و موشکافانه عمل می‌کنیم و کمیته‌ها سختگیری زیادی در تایید واکسن‌های کرونا دارند، یادآور شد: در تمام تحقیقات و پژوهش‌هایی که تا امروز انجام شده واکسن برکت کم‌عارضه‌ترین و مؤثرترین واکسن در بین واکسن‌های تزریق شده در کشور بوده است که این افتخار نشان‌دهنده رتبه علمی دانشمندان جوان کشورمان است.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: امیدواریم علاوه بر استفاده در داخل کشور، واکسن برکت را به کشورهای منطقه و فقیر جهان نیز صادر کنیم. امروز شرکت واکسن‌سازی برکت یک مرکز بین‌المللی است و چشم امید بسیاری از مردم کشورهای منطقه به تولیدات و دستاوردهای این مجموعه عظیم و پربرکت است. 

در ادامه این مراسم سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام نیز با بیان این‌که از روزهای اول بحران کرونا مشکلات ناشی از کمبود ماسک و دارو و مواد ضدعفونی در کشور وجود داشت، اظهار کرد: از بدو ورود کرونا به کشور کمیته‌ای در ستاد اجرایی فرمان امام با محوریت و هدایت دکتر مخبر شکل گرفت و همه تلاش‌ها و کوشش‌ها در زمینه تأمین و تولید ماسک، مواد ضدعفونی و دارو و تجهیزات پزشکی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت نیز این تلاش‌ها به تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا رسید که در پلتفرم‌های مختلف مطالعات آغاز و روی یک پلتفرم تمرکز شد. 


عارف نوروزی افزود: وقتی خبر موفقیت تولید واکسن در ایران منتشر شد؛ دشمنان ملت ایران به ویژه دولت متخاصم امریکا از هیچ کوششی برای جلوگیری از انتقال پول، ورود تجهیزات، مواد اولیه و دارو به کشور دریغ نکردند و سعی کردند ملت را تحت فشار قرار دهند اما این رفتارها هیچ خللی در اراده جوانان نخبه و مسئولین ستاد اجرایی فرمان امام ایجاد نکرد و شبانه‌روز تلاش کردند.

نوروزی افزود: تا امروز در کارخانه شفافارمد 60 میلیون دوز واکسن برکت تولید شده و آماده‌ایم که به هرمیزانی که وزارت بهداشت نیاز داشته باشد ، واکسن در اختیار مردم قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی فاز نهایی شفافارمد ، ظرفیت تولید واکسن در مجموعه برکت به روزانه یک میلیون دوز و سالانه 350 تا 400 میلیون دوز رسید و ایران رسما به باشگاه تولیدکنندگان صنعتی واکسن در جهان پیوست.

سرپرست ستاد ادامه داد: از زمان ورود سویه اومیکرون به کشور تا زمان تولید واکسن اختصاصی این سویه (برکت پلاس) تنها ۲۹ روز طول کشید، در حالی که بعد از ورود ویروس ووهان به کشور حدود 10 ماه طول کشید تا ما به واکسن کووید دست پیدا کنیم، یعنی در مجموعه برکت علاوه بر ایجاد ظرفیت تولید انبوه ، دانش و تکنولوژی تولید هرگونه واکسن پیشرفته برای سویه‌های جدید و یا سایر بیماری‌های ویروسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن را هم در اختیار گرفته‌ایم واین یک خبر خوش و یک دستاورد ملی برای ملت عزیز ایران است.

حمیدرضا جمشیدی، رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت نیز در ادامه مراسم با بیان این‌که گروه دارویی برکت همه پلتفرم‌های واکسن‌های کرونا از جمله mRNA، مزانشیم، نوترکیب، دی ان ای را در ازمایشگاه تولید کرده‌اند، گفت: در نهایت تمرکز خود را بر پلتفرم ویروس غیرفعال قرار دادیم، رکورد ساخت ۱۰ هزار متر مربع مجموعه تولید واکسن در مدت یکسال را زدیم و به راندمان ۵ هزار واکسن در یک لیتر رسیده‌ایم که با این موفقیت کشور از نظر مشکل بیماری‌های ویرسی در آینده بیمه شده است.

حمیدرضا جمشیدی افزود:۱۰ مقاله از مستندات واکسن کوو ایران برکت آماده و به مجلات معتبر جهانی ارسال شده که سه مورد از آن‌ها در مجلات خارجی معتبر چاپ شده و ۷ مقاله دیگر نیز سابمیت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ورود واکسن برکت به لیست سازمان جهانی بهداشت هم اقدامات مثبتی انجام شده و تیم سازمان جهانی بهداشت تا یک‌ماه آینده برای بازدید از خطوط تولید به ایران خواهد آمد.

گفتنی است در ابتدای این مراسم، وزیر بهداشت از خطوط تولید واکسن برکت بازدید و از نزدیک در جریان موفقیت دانشمندان این مجموعه قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 3480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =