۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
طرح جهش تولید در دیمزار ها جلوه ای از تحقق شعار سال

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور را دانش‌بنیان خواند و گفت: بهره وری با تکیه بر دانش روز در اراضی زیرپوشش این طرح ۲۰ درصد از بقیه اراضی دیم کشور بالاتر است.

سیدمصطفی سیدهاشمی در حاشیه همایش تحقق شعار سال در هشترود افزود: این طرح طی سال ۱۳۹۹ با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی و با سه هدف تامین امنیت غذایی، جلوگیری از خروج ارز و اشتغال و ماندگاری روستاییان به مرحله اجرا گذاشته شد تا ۶ میلیون هکتار از اراضی دیم زیرکشت قرار گیرد.

به گفته وی اجرای این طرح برای پنج سال برنامه‌ریزی و به مقام معظم رهبری ارایه شد و ایشان نیز وزارت جهاد کشاورزی را به عنوان مجری و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را به عنوان پیشتیبان مطرح کردند.

وی بیان کرد: در نهایت ستاد ملی طرح جهش تولید در دیم‌زارها در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و اکنون با گذشت 2 سال از اجرای آن در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها، ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی، زیرکشت دیم قرار گرفته است.

ایشان به پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از ۲۲۰ هزار کشاورز ساکن در ۱۲ هزار روستای کشور اشاره و بیان کرد: دیم‌کاران با پرداخت مبلغ ناچیز، محصول خود را بیمه کرده و ستاد اجرایی نیز یارانه‌ آن را پرداخت می‌کند.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان برای بیمه اراضی دیم پرداخت کردیم، اما دیم‌کاران حدود ۴۳۰ میلیارد تومان غرامت از بیمه گرفتند؛ همین موضوع امیدواری در بین کشاورزان ایجاد کرده تا در روستا ماندگار شوند و از مزیت‌های این طرح استفاده کنند.

«سیدهاشمی» بیمه محصولات در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زارها را از نقاط قوت این طرح خواند و اظهار داشت: کود مورد نیاز برای رفع آفت‌های اراضی تحت پوشش این طرح نیز با قیمت پایین در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی به آموزش دیم‌کاران نیز اشاره و بیان کرد: کشت دیم به آموزش‌های خاص نیاز دارد و بر همین اساس کشاورزان با شیوه‌های مختلف آموزش‌های لازم را پشت سر می‌گذارند.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این طرح به ویژه در سال مزین به عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» را یادآوری کرد و افزود: مکانیزه کردن کشت دیم از کاشت و داشت تا برداشت محصول با اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

«سیدهاشمی» اظهار داشت: امسال ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای کشاورزانی که باید ادوات کشاورزی برای افزایش بهره‌وری خریداری کنند، پرداخت کردیم.

وی اضافه کرد: هر کشاورز به طور متوسط ۶ هکتار زمین دارد، بنابراین ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار موجود برای حدود ۲۲۰ هزار کشاورز اشتغال ایجاد می‌کند.

به گفته وی طی سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار به سطح زیر کشت قبلی این طرح اضافه می‌شود تا در سال ۱۴۰۲ حدود ۶ میلیون هکتار زمین زیرکشت دیم را به رهبری تقدیم کنیم.

وی افزود: این طرح که مبتنی بر پایه تحقیقات کشاورزی است، در مراحل مختلف اجرا از جمله آموزش کشاورزان، بهره‌وری و اشتغال نیز از دانش روز بهره می‌گیرد و در نهایت هر کشاورز به طور متوسط ۲۴ میلیون تومان در سال از این طرح درآمد کسب می‌کند.

 در زمان حاضر متوسط تولید گندم دیم در کشور یک هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است و این میزان در سال پنجم اجرای طرح جهش تولید به یک هزار و ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش می‌یابد.

همین طور در هدف گذاری و برآورد میزان افزایش تولید در واحد سطح، حداقل‌ها در نظر گرفته شده است و امکان تولید گندم دیم به میزان بیش از یک هزار و ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار نیز با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها وجود دارد.

در طرح «جهش تولید در دیم‌زارها» برای گندم و نخود فقط افزایش بهره‌وری در نظر گرفته شده است و با اجرای آن سطح زیرکشت فعلی گندم به میزان چهار میلیون و ۱۰ هزار هکتار و نخود به میزان ۵۵۰ هزار هکتار افزایش نخواهد یافت.

همچنین سطح زیر کشت فعلی جو ۹۵۰ هزار هکتار است که در پنجمین سال اجرای طرح از محل اراضی آیش کشور به میزان ۵۰۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد و متوسط تولید نیز از یک هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار در زمان حاضر به یک هزار و ۴۵۰ افزایش خواهد یافت.

در مورد دانه‌های روغنی هم افزایش سطح زیرکشت و هم افزایش بهره‌وری در طرح جهش تولید در دیم‌زارها مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که کشت کلزا در اقلیم گرم و گلرنگ در اقلیم معتدل سرد با افزایش سطح روبرو خواهد شد و در سال پنجم اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها به ۹۵۰ هزار هکتار خواهد رسید.

پایان خبر/

کد خبر 3774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =