اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مازندران

به گزارش روابط عمومی هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) حیدری مدیر عامل شرکت گسترش توسعه گری پردیس در حاشیه آیین بازدید از پیشرفت طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مازندران عنوان کرد: مخاطب اصلی طرح جهش تولید در دیمزارها، کشاورزانی هستند که به لحاظ اقتصادی شرایط ضعیف‌تری را دارند، از این رو مناطق دورافتاده و کمتر توسعه یافته پایلوت اجرای طرح بوده تا منجر به افزایش درآمد برای کشاورزان و ارتقای امنیت غذایی شود.

اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزار های استان مازندران 

به گزارش روابط عمومی هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ؛ حیدری مدیر عامل شرکت گسترش توسعه گری پردیس هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در حاشیه آیین بازدید از پیشرفت طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مازندران عنوان کرد: مخاطب اصلی طرح جهش تولید در دیمزارها، کشاورزانی هستند که به لحاظ اقتصادی شرایط ضعیف‌تری را دارند، از این رو مناطق دورافتاده و کمتر توسعه یافته پایلوت اجرای طرح بوده تا منجر به افزایش درآمد برای کشاورزان و ارتقای امنیت غذایی شود.

هدف کشت ارقام پرمحصول و افزایش تولید است

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کاشت سالانه ۶ میلیون هکتار گندم و ۲ میلیون هکتار جو اعلام کرد: ۲ میلیون و ۶۰۰ هکتار از این ۸ میلیون هکتار مزارع آبی بوده و مابقی دیمزار است.

مهاجر با بیان اینکه طرح ویژه جهش تولید در دیمزارها با حمایت از کشاورزان با آموزش آن ها آغاز شد، گفت: هدف از این کار مشترک که با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شد، در این خصوص استفاده از کود پایه همچون پتاس، فسفر و ازت، در دستور کار قرار گرفت چرا که بسیاری از کشاورزان به‌دلیل مشکلات مالی امکان استفاده از کود پایه را نداشتند.

وی همچنین تصریح کرد: در کنار آن استفاده از ماشین‌های کاشت مخصوص دیم نیز انجام شد، امیدواریم بتوانیم در ۶ میلیون هکتار زیر کشت گندم حدود ۳۰۰ کیلو افزایش تولید داشته باشیم که خود گامی در جهت جهش تولید و کاهش خروج ارز از کشور خواهد بود.

مهاجر با اشاره به بحران آبی موجود، یادآور شد: استان مازندران و گیلان با ظرفیت بالا در کشور از تولیدکنندگان برنج محسوب می‌شوند، در این راستا با توجه به کم‌آبی در این فصل، کاشت برنج را برای کل کشور به‌غیر از استان‌های شمالی ممنوع اعلام کردیم و در این استان‌ها به‌دنبال کشت پرمحصول و مقاوم با به‌کارگیری روش‌های آبیاری نوین هستیم تا بتوانیم با دو کشت در سال شاهد افزایش تولید برنج باشیم.


 پیش‌بینی پاداش یک میلیون هکتاری برای استان‌های پیشرو در اجرای طرح

مدیرعامل شرکت گسترش توسعه‌گری پردیس با بیان توضیحاتی در خصوص طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور، اظهار کرد: در سال اول اجرای طرح به‌صورت آزمایشی با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات یارانه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شد.

وی افزود: در سال دوم، اعتبار تخصیص داده شده برای اجرای این طرح در کل کشور ۳۶۰ میلیارد تومان بود و امسال حدود ۳۴۰ هزار کشاورز و ۲ هزار و ۷۰۰ نفر کارشناس برای ارائه مشاوره به کشاورزان در ۱۵ استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

حیدری هدف از اجرای این طرح را استفاده از ظرفیت منابع آب سبز برای ارتقای منابع غذایی در کشور عنوان کرد و گفت: مخاطب اصلی طرح جهش تولید در دیمزارها،کشاورزانی هستند که به لحاظ اقتصادی شرایط ضعیف‌تری را دارند، از این رو مناطق دورافتاده و کمتر توسعه یافته پایلوت اجرای طرح بوده تا منجر به افزایش درآمد برای کشاورزان و ارتقای امنیت غذایی شود.

مدیرعامل شرکت گسترش توسعه‌گری پردیس هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ضمن برشمردن مزایای این طرح برای کشاورزان، اعلام کرد: ارائه یارانه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای بیمه کشاورزان، کمک به کاهش ریسک تولید و مخاطرات طبیعی، تامین بذر اصلاح شده، ارائه یارانه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به بذور اصلاح شده، مبارزه با کود و عوامل زیان رسان و حمایت و آموزش کشاورزان و همچنین توسعه این طرح پنج ساله از جمله فواید آن به‌شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی آینده یعنی سال سوم طرح در ۲۲ استان اجرا و برای ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار اراضی کشور برنامه‌ریزی شد تا تحت پوشش این طرح قرار بگیرند و علاوه بر این قرار شده که یک میلیون هکتار پاداش استان‌هایی باشد که می توانند ظرفیت خودشان را به حداکثر برسانند و اعتباری حدود ۵۶۰ میلیارد تومان حمایتی از طرف ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای این طرح دیده شده است.

از کاهش هزینه‌های تولید تا افزایش بهره‌وری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: سالانه ۵۵ تا ۶۰ هزار هکتار از اراضی مازندران زیر کشت گندم می روند، امسال کاشت حدود ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از انواع غلات، علوفه و حبوبات را نیز آغاز کردیم.

حسن عنایتی با اشاره به استقبال خوب کشاورزان در نتیجه حمایت از آن‌ها در بحث اعطای بذر، کود و سموم، عنوان  کرد: انتظارمان افزایش سطح زیر کشت انواع غلات است، تامین ماشین آلات کاشت، دنباله‌بندها، سمپاش‌ها و ارائه تسهیلات نیز انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: حضور کارشناسان فنی در کنار کشاورزان برای اجرای به‌موقع عملیات نیز نکته‌ای حائز اهمیت است، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در اجرای طرح جهش تولید نقش موثری دارد که منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد، ما پنج محصول گندم، جو، گیاهان علوفه‌ای، حبوبات و دانه‌های روغنی را تحت پوشش این طرح داریم.

گفتنی است: در نشست امروز بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مازندران تاکید شد، چالش‌ها و دستاوردهای اجرای طرح جهش تولید تبیین و پیشنهاداتی برای سال آینده ارائه شد، همچنین درباره استفاده از کودهای پایه در این طرح و افزایش سطح زیر کشت طرح جهش تولید در دیمزارهای استان و غیره مطالبی بیان کرد.

بازدید از منطقه بهشهر، بحث اثربخشی و حضور کارشناسان در منطقه مورد توجه قرار گرفت، این طرح سال گذشته ۳۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان را تحت پوشش قرار داد، برنامه ما برای سال آینده اجرای طرح جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان خواهد بود.

گفتنی است: بررسی عملکرد و اثرگذاری طرح جهش تولید در دیمزارهای  استان مازندران باحضور مهاجر معاون وزیر کشاورزی، عزیزکریمی مسئول دیمزارها و مدیرکل سبزی و صیفی جات و مدیرکل دانه‌های روغنی وزارتخانه به‌ همراه حسن حیدری مدیرعامل شرکت گسترس توسعه گری پردیس هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و معاونت‌های مربوطه، مدیرعامل شرکت مجد، مدیرکل و معاونت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان مازندران و هیات همراه انجام شد.

در پایان این سفر یک روزه دیداری نیز با حضرت آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده محترم ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه ساری صورت گرفته و گزارشی از اقدامات صورت پذیرفته درخصوص طرح جهش تولید در دیمزار های کشور و به ویژه استان مازندران ارائه گردید .

پایان خبر/

کد خبر 4321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =