۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
آموزش و مشاوره به کشاورزان سبب موفیقت طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان مازندران شد

سید رضا هادیان طی گفت‌وگویی از اجرای ۳۰ هزار هکتار طرح جهش تولید در اراضی دیمزار برای اولین سال در این استان خبر داد و در ادامه اشاره و اظهار کرد:  این طرح در سال دوم اجرای خود در کشور بوده و با وسعت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار در ۱۵ استان از جمله مازندران اجرا گردید.

سید رضا هادیان طی گفت‌وگویی از اجرای ۳۰ هزار هکتار طرح جهش تولید در اراضی دیمزار در این استان خبر داد و در ادامه اظهار کرد:  طرح ملی جهش تولید دیم زارها در سال اول با وسعت 660 هزار هکتار در 6 استان و در سال دوم با وسعت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار در 15 استان از جمله مازندران اجرا گردید.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مازندران با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کشت جهان به کشت دیم اختصاص دارد، ادامه داد: با وجود این که فشار به آب‌های زیرزمینی و محیط زیست در شرایط دیم‌کاری بسیار کم است، اما همچنان ۵۰ درصد اراضی دیم کشور رها شده است. همچنین هادیان در ادامه گفت: از ۱۷ میلیون اراضی قابل کشت دیم، تنها ۱۰ میلیون هکتار مساعد کشت است که تاکنون شش میلیون هکتار آن زیر کشت رفته و چهار میلیون هکتار آن رها شده است

هادیان در ادامه صحبت های خود اینطور گفت: توسعه دیم‌زارها از راهکار مهم برای تأمین امنیت غذایی در کشور است و از سه نظر حائز اهمیت است؛ نخست آنکه مورد تاکید رهبر انقلاب بوده و به شدت پیگیری می‌شود و این نشانگر آن است که نگاه ژرفی در عالی‌ترین مقام کشور وجود دارد. نکته دوم اینکه ظرفیت‌های عظیم تولید در این بخش موجود است و سوم اینکه اجرای این طرح حمایت از کشاورزان نجیب دیم‌کار خواهد بود.

وی افزود: پیش بینی می‌شود در صورت اجرای کامل طرح جهش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، وزارت جهاد کشاورزی ، هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و شرکت توسعه گری پردیس، بیش از یک میلیارد دلار، واردات محصولات اساسی کاهش یافته و از خروج ارز کشور جلوگیری شود.این طرح به مدت ۵ سال در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی بخصوص در زراعت های غلات، حبوبات، گیاهان علوفه ای، دانه های روغنی و گیاهان دارویی در اراضی دیم که وابسته به نزولات آسمانی بوده، اجرا می شود.

همچنین هادیان ادامه داد:  طرح جهش تولید در دیمزارها امسال برای اولین سال در استان با سطح قرارداد ۳۰ هزار هکتار در اراضی دیم در قالب کاشت محصولات زراعی گندم(۲۰۰۰۰ هکتار)، جو (۸۵۰۰هکتار)، عدس ( ۲۶۱هکتار)، نخود (۱۲۶هکتار)، کلزا (۲۶۲ هک تار)، گیاهان دارویی (۳۲هکتار) و علوفه‌ای (۱۲۳۵هکتار)  و مابقی سایر (کشت بهاره)به زیر کشت رفت که از ابتدای سال زراعی جاری و از بدو شروع این طرح با داشتن خدمات متنوع برای کشاورزان با استقبال گسترده کشاورزان دیم کار استان مواجه شد بطوریکه سطح زیر کشت محصولات مذکور از سطح قرارداد استانی فراتر و قریب به ۳۱۵۰۰هکتار از اراضی دیم استان همینک تحت پوشش این طرح می باشند.

هادیان بیان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از ابتدای سال زراعی جاری همزمان با کاشت این محصولات با ارائه خدمات متنوع به کشاورزان دیم‌ کار نظیر توزیع رایگان کود بذرمال، تخفیف خرید بذور اصلاح شده برای کاشت، تخفیف بیمه محصولات زراعی، اعطای تسهیلات ۴٪ خرید ادوات کشاورزی و نیز توزیع ۲۴۰۰۰کیلوگرم کود npk و ۲۶۰۰۰ لیتر کود آمینواسید رایگان به کشاورزان خدمات قابل توجهی را تا به این مرحله از رشد محصولات زراعی کشاورزان دیم کار استان ارایه داده است.

مدیرکل ستاد اجزایی فرمان حضرت امام (ره) استان مازندران با اشاره به برخی حمایت‌ها از کشاورزان طرف قرار داد در طرح جهش تولید در دیمزارها از جمله اختصاص تسهیلات قرض الحسنه برای خرید ادوات افزود: در سال زراعی جاری ۲۷ میلیارد ریال اعتبار برای خرید ۳۹ دستگاه ادوات برای استان مازندران در همین رابطه اختصاص داده شده است

وی افزود: از ۳۰ هزار هکتار اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان قریب به ۳۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار گرفته، این رقم نسبت به سال قبل رشد تقریبی ۱۰ برابری داشته. همچنین اضافه کرد: محصولاتی چون گندم دیم،جو دیم، عدس، نخود، دانه‌های روغنی، کلزا، سویا، گیاهان دارویی و گیاهان علوفه‌ای جدید از جمله محصولاتی است که در این طرح زیر کشت رفته‌اند

سید رضا هادیان گفت: با توجه به اهمیت ارتقاء دانش کشاورزان نسبت به مباحث روز حوزه کشاورزی، کارشناسانی به صورت موقت و در قالب گروه های جهادی متخصص به مناطق طرح اعزام شدند تا علاوه بر مشاوره و برگزاری کلاس های آموزشی، بر نحوه فعالیت کشاورزان نیز نظارت داشته باشند. با توجه به محدودیت پرسنل برای خدمات رسانی به مناطق طرح، استفاده از گروه های جهادی متخصص می‌تواند راهگشای بسیاری از موانع شود. همچنین هادیان در ادامه اینطور بیان کرد: الحمدلله این حضور میدانی که یکی از ویژگی های اصلی طرح جهش تولید دیم زارهای استان مازندران است موجب شد تا بازخوردهای بسیار خوبی متوجه آن شود به طوری که پیشنهاد گردید از این الگو در سایر نقاط کشور نیز استفاده شود.

خبرنگار: سعید حاجی خانی hajikhani.com

کد خبر 4371

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =