تمرکز بنیاد برکت بر تنوع‌بخشی اشتغالزایی در گیلان

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام در استان گیلان بر تنوع‌بخشی حوزه اشتغال و عبور از تک‌محصول بودن تمرکز دارد.

یاسر رمضان‌نژاد مجری بنیاد برکت در استان گیلان با تاکید بر عبور از فعالیت‌های تک‌محصولی تصریح کرد: تمرکز بر دامپروری و کشاورزی به‌ تنهایی پیشران توسعه اشتغال نیست. نگاه سنتی و باورهای قدیمی مردم مناطق محروم نهایتا موجب اداره روزمره امور خانواده می‌شود و به توسعه اشتغال پایدار کمک نمی‌کند. در این راستا، مجریان و تسهیلگران بنیاد برکت با تمرکز بر تنوع‌بخشی حوزه اشتغال در گیلان، اقدامات خوبی انجام داده‌اند. این امر منجر به گسترش فرصت‌های شغلی و ایجاد کارگاه‌های جدیدی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به کشاورزی و دامپروری شده است.

رمضان‌نژاد در مورد اقدامات خود به عنوان مجری بنیاد برکت طی چند سال اخیر گفت: اجرای طرح‌های اشتغالزایی استان گیلان در 18 شهر و شهرستان در حال انجام است. در سال 1399 یک‌هزار و 500 طرح به طور کامل اجرا شد و در سال 1400 به یک‌هزار و 800 مورد رسید. باتوجه به شرایط منطقه و نگاه سنتی مردم، غالب طرح‌ها تاکنون در حوزه کشاورزی و دامپروری بوده است. البته در سال گذشته و امسال تلاش شده در حوزه ایجاد اشتغال، متنوع بودن مشاغل لحاظ شود. همچنین در کنار صنایع تبدیلی و فرآوری، مواردی مانند شیلات و آبزی‌پروری، گلخانه‌های کوچک در مقیاس آپارتمانی، گردشگری و ... مورد توجه قرار گرفته است.

 تمرکز بنیاد برکت بر تنوع‌بخشی اشتغالزایی در گیلان

وی با اشاره به حوزه محیط زیست گیلان گفت: این استان از لحاظ پتانسیل گردشگری در کشور دارای موقعیت خوبی است. ایجاد اشتغال در این حوزه متناسب با شرایط منطقه و علاقه جوانان نیز هست ولی در گذشته کمتر مورد توجه بوده که بنیاد برکت به آن ورود کرده است. با صرف هزینه‌های اندکی می‌توان برخی منازل قدیمی را بازسازی کرد تا ضمن میزبانی گردشگران، منبع کسب درآمد برای مردم نیز باشد.

این مجری در ادامه افزود: با تمرکز بر تنوع‌بخشی حوزه اشتغال به‌عنوان پیشران اقتصادی و توسعه پایدار، با استفاده از تبصره‌های 16 و 18، در سال 1401 بیش از 4 هزار طرح در حال اجرا است، که تاکنون حدود 25 درصد آن نهایی شده است. نکته مهم در فعالیت بنیاد برکت توجه به شرایط بومی و حرکت به سوی رشد جوامع‌ محلی است. امسال با حذف ارز ترجیحی، مواد اولیه اغلب مشاغل گران شده و نیاز به تسهیلات بیشتری است. البته در برخی کسب و کارها به همت بنیاد سقف تسهیلات تا 500 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

 تمرکز بنیاد برکت بر تنوع‌بخشی اشتغالزایی در گیلان

رمضان‌نژاد با تاکید بر اقدامات مثبت بنیاد برکت گفت: ما ضمن توجه به بخش تقاضا و بازارمحوری در حوزه ایجاد اشتغال و آموزش روش‌های ترجیحی، به علایق و تقاضای جوانان نیز توجه داریم. در این راستا، در مرحله اول علاقه و استعداد و تقاضای تسهیلات گیرنده مورد توجه قرار می‌گیرد. در مراحل بعدی، اگر به این نتیجه برسیم که بازاری برای آن محصول وجود ندارد از روش‌های ترجیحی و آموزشی با تمرکز بر بازارمحوری استفاده می‌کنیم.

این مجری جوان در پایان ضمن تاکید بر مثبت بودن اقدامات بنیاد برکت در حوزه رفع فقر و با اشاره به اشتغال‌محور و تولیدمحور بودن فعالیت‌ها اظهار داشت: طبق برنامه ششم توسعه قرار بود نهادهای دولتی بیش از 100 هزار جایگاه تسهیل‌گری ایجاد کنند، ولی تاکنون فقط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام با یک‌هزار مجری و تسهیل‌گر در سراسر کشور، در این زمینه موفق بوده است.

کد خبر 4741

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =