بنیاد برکت در حوزه آموزش و پایدارسازی اشتغال پیشرو است

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام در راستای توسعه پایدار در استان بوشهر در قیاس با دیگر نهادها عملکرد بهتری داشته است.

علی احمدی مجری بنیاد برکت در بوشهر با بیان این مطلب گفت: به عنوان پیمانکار شهرداری در استان بوشهر مشغول برگزاری چند بازارچه کسب و کار و عرضه محصولات نمایشگاهی بودم که به مرور با بنیاد برکت آشنا شدم. از سال 1398 به عنوان تسهیلگر در شهرستان دیّر فعالیت خود را شروع کردم و در ادامه مجری استان بوشهر شدم. در سال 1400 توانستم مجری برتر کشوری شوم.

وی بخشی از فعالیت خود طی این چند سال را تشریح کرد و افزود: در سال 1399 به عنوان تسهیلگر در شهرستان دیّر 110 طرح را انجام دادم. غالب این طرحها در حوزه صیادی و صنایع دستی بود. البته در حوزه کشاورزی و خدمات نیز تسهیلاتی اعطا شد.

این مجری در ادامه گفت: در سال 1400 به عنوان مجری با 7 تسهیلگر در 5 شهر دشتی، دیّر، کنگان، جم و عسلویه 964 طرح را اجرایی کردم. با توجه به شرایط طبیعی و جغرافیایی استان بوشهر صیادی و پرورش ماهی رواج زیادی دارد و بیشتر طرحها در این حوزه است. همچنین روش‌های نوین آبزی پروری و آموزش‌های لازم در بخش‌های تولید و بازاریابی مورد توجه است.

احمدی در مورد دیگر حوزه‌های اشتغال‌زایی نیز توضیحاتی بیان کرد و افزود: در کنار صیادی و آبزی‌پروری حوزه خدمات نیز مورد توجه است. این خدمات شامل بسته‌بندی، فرآوری و صنایع تکمیلی در حوزه‌های کشاورزی و عرضه محصولات صیادی است. نگهداری درازمدت محصولات تا عرضه آن به بازار، نیاز به امکانات و آموزش لازم دارد تا تولیدکنندگان در زمان فروش با مشکلات مواجه نشوند.

 بنیاد برکت در حوزه آموزش و پایدارسازی اشتغال پیشرو است

به گفته این مجری، روشهای بنیاد برکت برتری‌هایی بر دیگر نهادها دارد و صرفا متمرکز بر پرداخت پول نیست. وی در این‌باره توضیح داد: بنیاد برکت در ابتدا قبل از پرداخت تسهیلات، مراحل اهلیت‌سنجی را به طور کامل انجام می‌دهد تا هدف نهایی که اشتغال پایدار است محقق شود. این حمایت و نظارت تا بعد از اعطای تسهیلات همچنان ادامه دارد، تا در صورت امکان، این فعالیت گسترش یابد و افراد بیشتری مشغول به‌کار شوند.

احمدی در تکمیل این موضوع گفت: بنیاد برکت ضمن تلاش برای رفع فقر و محرومیت و تاکید بر ایجاد اشتغال پایدار بر پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بومی و محلی نیز توجه ویژه دارد. به عنوان نمونه، در استان بوشهر توجه به صیادی و آبزی‌پروری در اولویت است. تاسیس اولین حوضچه پرورش ماهی کپور در عسلویه پارس جنوبی با استفاده از آب کشاورزی یکی از این اقدامات است. این طرح دارای مزیت نسبی است و آب کشاورزی اول برای پرورش ماهی به‌کار می‌رود و بعد روانه مزارع کشاورزی می‌شود. در ادامه نیز در این مزارع کشت علوفه برای تامین نهاده‌های دامی انجام می‌شود. همه این فعالیت‌ها زنجیره‌ای و مرتبط با هم است.

این مجری یکی از اهداف بنیاد برکت در استان خوزستان را تمرکزگرایی و اتصال فعالیت‌ها به یکدیگر دانست و در این مورد گفت: یکی از مشکلات همیشگی ما پراکندگی و نبود ارتباط مشاغل با یکدیگر است. در راستای حل این مشکل تلاش داریم ارتباط زنجیروار بین مشاغل ایجاد کنیم تا مزیت نسبی در حوزه همکاری میان کارآفرینان افزایش یابد.

احمدی در پایان، تاسیس بزرگترین حوضچه گرمابی ماهی در دیّر را با آب کشاورزی، برای پرورش"ماهی تیلاپیلا" به عنوان مهم‌ترین اقدام خود دانست و افزود: علاوه بر این‌ها فعالیت‌های زیادی در حوزه گیاهان دارویی و صنایع دستی انجام شده است که در سال 1401 نیز بخشی از یک‌هزار و 100 طرح در دستور کار به این موضوع و عرضه نمایشگاهی آن اختصاص دارد.

کد خبر 4949

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =