بازدید دکتر سیدهاشمی قائم مقام و معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و دکتر همتی و مصباح ربانی مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان به اتفاق معاون وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر مسؤلین مرتبط از مزارع کشت دیم شهرستانهای هشترودو مراغه در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها

سیدمصطفی سیدهاشمی روز چهارشنبه مورخه 1400/02/29در حاشیه بازدید از دیم‌زارهای زیرپوشش طرح جهش تولید در هشترود افزود: این طرح در سال نخست (۱۳۹۹) قرار بود در ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم اجرایی شود که چهار هزار هکتار هم بیشتر از این میزان زیرپوشش قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه فاز اول این طرح در ۶ استان از جمله در 154هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی به صورت آزمایشی اجرا شده، بیان کرد: همدان، خوزستان، گلستان، کرمانشاه و کردستان از دیگر استان‌های زیرپوشش فاز نخست این طرح است.

وی مهمترین موضوع ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در اجرای این طرح را آموزش دانست و اظهار داشت: جهاد کشاورزی آموزش‌های لازم در مورد علوم جدید را به کشاورزان ارائه می‌دهد تا بتوانند برداشت مناسب و سودآور داشته باشند.

وی همچنین به بیمه کردن دیم‌زارها نیز اشاره کرد و ادامه داد: تحویل کود و سم به کشاورزان با توجه به نوع کشت، محلول‌پاشی و سم‌پاشی از دیگر بخش‌های اجرایی این طرح در دیم‌زارهاست.

سیدهاشمی اضافه کرد: اگر با اجرای این طرح به ازای هر هکتار به طور متوسط ۵۰۰ تن گندم برداشت شود، طرح موفقیت‌آمیز برآورد می‌شود و خواهیم توانست برای چهار سال بعد قدم‌های بعدی را با اطمینان بیشتر برداریم.

وی به آزمایشی بودن سال نخست اجرای این طرح نیز اشاره و بیان کرد: ستاد اجرایی برای کمک به تولید و پشتیبانی از کشاورزان و رفع موانع مصمم است و در اجرای موفقیت‌آمیز این طرح در کنار جهاد کشاورزی خواهد بود.

گفتنی است در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زارها، افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور با توجه به امکانات و شرایط موجود مد نظر قرار گرفته است.

پژوهشگران و تدوین‌کنندگان این طرح در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور می‌گویند که گندم دیم اکنون در چهار میلیون هکتار از اراضی زراعی کشور کشت می‌شود و در صورت استفاده از ارقام جدید معرفی‌شده از سوی این موسسه به همراه بسته کامل زراعی توصیه شده، عملکرد در واحد سطح افزایش می‌یابد.

گیاهان علوفه‌ای نیز در حال حاضر در ۱۳ هزار هکتار از اراضی دیم کشور کشت می‌شود که کشت آن تا پایان اجرای طرح «جهش تولید» به حداقل ۲۰۰ هزار هکتار به جای آیش سالیانه در تناوب غلات دیم افزایش می‌یابد.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور علاوه بر ارایه کمک‌های فنی به مجری طرح جهش تولید در دیم‌زارها، در تامین هسته‌های اولیه بذر ارقام جدید دیم نقش کلیدی بر عهده دارد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =