آغاز کشت دیم در ۵.۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی/ طرح جهش تولید در شیلات کلید خورد

اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور در سال زراعی جدید با هدف تحت پوشش قراردادن ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آغاز شد.

صبح امروز در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ، وزیر جهادکشاورزی ، سرپرست و معاونان و مدیران استانی ستاد اجرایی فرمان امام ، نماینده ولی‌فقیه و جمعی از مسئولین مربوطه ، همایش آغازین سال زراعی جدید طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور در محل ساختمان وزارت جهادکشاورزی برگزار شد.

معاون اول رئیس‌جمهور دراین مراسم با اشاره به تأکیدات و حمایت‌های مقام معظم رهبری برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور تصریح کرد: جلب اعتماد مردم و کشاورزان مهمترین عامل اجرای مؤفقیت‌آمیز این طرح است.

محمد مخبر افزود: عزم جدی ستاد اجرایی فرمان امام در خصوص طرح دیمزارها به واسطه اهمیت امنیت غذایی و کشاورزی در کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در کشور، گفت: تعامل مردم و دولت بسیار حائز اهمیت است و هر جا اعتماد مردم را در هر زمینه‌ای به دست آوردیم به موفقیت رسیدیم.

مخبر ادامه داد: باید ضمن استفاده از ظرفیت‌های مختلفی که در کشور وجود دارد، فناوری‌های روز دنیا برای افزایش بهره‌وری و درآمدزایی در حوزه کشاورزی و سایر حوزه‌ها در کشور نیز مورد توجه قرار داشته باشد.

مخبر در خصوص اهمیت کشت دیم در کشور ادامه داد: باید به سمتی حرکت کرد که حتی یک متر زمین دیم در کشور نباشد که زیر کشت نرفته باشد و اگر زمین کشاورزی بدون استفاده بماند، حتما به دلیل ضعف مدیریتی است.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به دسترسی کشور به دریا و اقیانوس، ادامه داد:‌ پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام و همکاری وزارت جهادکشاورزی، باید به دنبال اجرای طرح جهش تولید در شیلات باشیم که می‌تواند به اشتغالزایی و درآمد پایدار برای مردمان ساحل‌نشین منجر شود.

وزیر جهادکشاورزی نیز در این نشست با بیان اینکه امروز اقتدار تأمین غذا از اقتدار نظامی در دنیا بالاتر رفته و جنگ اوکراین این اهمیت را نمایان کرد، گفت: دولت در اولین جلسه امسال تصمیم مهمی در راستای فرمایش رهبرانقلاب درخصوص اصلاح نرخ گندم انجام داد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود: ستاد اجرایی فرمان امام یک ستاد استراتژیک است و هرجا وارد شده تحول در کشور آفریده است. برکتی که در حوزه کشاورزی هست، در سایر حوزه‌های اقتصادی نیست، طرح دیمزار از پربرکت‌ترین و موفق‌ترین طرح‌هایی است که ستاد اجرایی در آن ورود کرده که جادارد بابت عملکرد خوب‌شان از همه همکاران ستاد اجرایی به ویژه دکتر نوروزی و سیدهاشمی تشکر کنم.

وزیر کشاورزی با بیان اینکه طرح دیمزارها یک میلیون و دویست هزار کشاورز را شامل می‌شود، گفت: دیمزار یکی از بخش‌های مغفول در کشور بود، در کنار جهش تولید در دیمزار ، ستاد اجرایی فرمان امام میتواند طرح جهش تولید در شیلات را هم رقم بزند و ما آماده همکاری دراین زمینه هستیم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام نیز دراین گردهمایی گفت: ایجاد زنجیره امنیت غذایی و دارویی از اصلی‌ترین ماموریت‌های ستاد اجرایی فرمان امام درسالهای اخیر بوده و در بحث امنیت دارویی و داخلی‌سازی مواد اولیه حداقل ۳۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده‌ایم.

عارف نوروزی افزود: دربحث امنیت غذایی نیز با اجرای طرح‌های متعددی مانند جهش تولید دیمزارها و اجرای طرح‌های اشتغالزایی درحوزه تولید گوشت قرمز و سفید دستاوردهای خوبی داشته و راهبرد ستاد اجرایی عبور از مین‌های اقتصادی و بازکردن معبر است.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه برای ایجاد مهاجرت معکوس باید کشاورزی را اقتصادی کنیم گفت: باید با همکاری دولت و وزارت جهادکشاورزی، همانند خرید تضمینی گندم ، محصولات دیمزارها نیز خرید تضمینی شوند تا مشوق‌های اجرای این طرح گسترش یابد.

نوروزی با اشاره به جزئیات طرح جهش تولید در دیمزارها بیان داشت: با اجرای این طرح در سال اول ۶۷۰ هزار هکتار و در سال دوم ۲میلیون و۶۷۰ هزار هکتار و در سال سوم برنامه این است که ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم را تحت پوشش کشت ببریم و ستاد اجرایی فرمان امام برای تامین بذر،کود، ماشین‌آلات و کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان یارانه‌های لازم را ازطریق سازمان‌های ذیربط در وزارت جهاد کشاورزی پرداخت میکند.

وی افزود: عمده اهداف این برنامه تحقق پیدا کرده و در سال دوم که پیش‌بینی می‌شد یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم ، علیرغم خشکسالی‌ها در کشور ، به بیش از ۸۰۰میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دست پیدا کردیم و بقیه اهداف برنامه نیز به همین ترتیب دنبال می‌شود.

نوروزی نوروزی با اشاره به پیشنهادی درخصوص طرح جهش شیلات گفت: در این رابطه قرار شد متن مشترکی بین ستاد اجرایی فرمان امام و  وزارت جهادکشاورزی تهیه شود و عزم دو طرف بر اجرایی شدن این طرح است.

معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این برنامه با بیان اینکه این طرح به پیشنهاد ستاد و با حمایت قاطع رهبرانقلاب آغاز شد، گفت: سامانه بسیار ارزشمندی برای این مسئله آماده شده است که تک تک کشاورزان در اراضی با تناوب کشت مشخص شده‌اند.

سیدمصطفی سیدهاشمی با بیان اینکه در سال گذشته  ۲۳۲ هزار کشاورز در این طرح مشغول به کار شدند افزود: در سال زراعی جدید ۴۲۰هزار نفر در ۲۱ استان مشمول این طرح خواهند شد، این کشاورزان قبل از طرح ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو بطور سالیانه برداشت می‌کردند که این راندمان امسال به ۹۸۰ کیلو رسیده و این یعنی راندمان  ۳۲درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در این طرح چند مؤلفه تشویقی داشتیم که مهمترین آن بیمه اراضی کشاورزی هست، گفت: امسال ۵۳ درصد کشاورزان اراضی خود را تحت پوشش بیمه قرار دادند و ستاد اجرایی دو سوم این حق بیمه را پرداخت کرده است.

سیدهاشمی به تحویل کودهای مورد نیاز کشاورزان به عنوان طرح تشویقی دیگر اشاره کرده و گفت: بحث دیگر دادن سموم آفات مختلف برای اراضی هست و بحث چهارم از طریق آموزش کشاورزان و به خدمت آوردن شرکت‌های دانش‌بنیان هست.

انتهای پیام/

کد خبر 4507

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =