آغاز پویش "ایران جوان" برای حمایت از فرزندآوری ۱۰ هزار زوج جوان و دانشجو

به همت بنیاد ۱۵ خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام ، پویش ملی "ایران جوان" به منظور حمایت از سیاست‌های جوانی جمعیت دربین زوج‌های جوان به ویژه دانشجویان آغاز شد.

شامگاه دیشب (یکشنبه) جشن آغاز پویش «ایران جوان» به منظور حمایت از دانشجویان و زوج‌های‌ دارای دو فرزند با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاون پشتیبانی و جمعی از مدیران ستاد اجرایی فرمان امام، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد، جمعی از فعالان حوزه جمعیت ، فرزند شهید همت و با حضور نمادین ۱۰۰ زوج دانشجو و خانواده دانشگاهیان درمحل نمایشگاه دائمی ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شد.


معاون پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم با بیان اینکه امروز آغاز پویشی برای نسل جوان ما و دانشجویان پسر و دختری است که ازدواج کرده و صاحب فرزند شده‌اند، تصریح کرد: در این طرح‌ برای دانشجویان دارای سه فرزند به بالا اولویت قائلیم اما در آغاز طرح باحضور دختران و پسرانی که در سال ۱۴۰۱ صاحب فرزند شده‌اند این پویش را آغاز میکنیم.


سیدمصطفی سیدهاشمی افزود:دراین مرحله ، طرح ۱۰ هزار نفر را پوشش میدهد که ۵هزار نفرشان دانشجویان هستند.

سیدهاشمی درتشریح جزئیات این حمایت‌ها بیان داشت: ستاد اجرایی فرمان امام ازطریق بنیاد ۱۵خرداد برای فرزند به دنیا آمده یک حساب بانکی با مبلغ ۲ میلیون تومان افتتاح کرده و تقدیم والدین میکند ، به مادر هم کارت یک میلیونی به عنوان هدیه تولد فرزند اعطا می‌شود، وام بلندمدت ۱۵میلیون تومانی نیز تقدیم پدر فرزند میشود و همچنین بسته‌های حمایتی شامل لباس و اسباب‌بازی و پوشک است که در روزهای اول به دنیا آمدن فرزند تقدیم آنها خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه همه دانشجویان متاهل دارای فرزند بدون محدودیت جغرافیایی میتوانند شامل طرح ‌شوند بیان داشت: امسال ۱۰هزار نفر تحت پوشش طرح هستند و برای سال بعد قطعا این اعداد بیشتر خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره بنیاد ۱۵ خرداد خاطرنشان کرد: امسال برای اجرای این پویش ۲۰۰میلیارد تومان اختصاص دادیم که ۱۰۰میلیارد درمرحله اول برای دانشجویان و ۱۰۰میلیارد هم برای سایر مشمولین است.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها نیز دراین مراسم گفت:پویش "ایران جوان" طرحی است که بنیاد ۱۵خرداد ستاد اجرایی فرمان امام در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه جوانی جمعیت به میدان آورده و یکی از اقدامات مؤثر در حوزه جوانی جمعیت است.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی افزود: جوانی جمعیت موضوع راهبردی امروز قشر دانشگاهی ماست که تراکم جمعیت نیز در این قشر بالاست و ۲.۵میلیون بدنه دانشگاهی‌مان شامل اساتید جوان و دانشجویان ما در آستانه ازدواج هستند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال دانشجویان خاطرنشان کرد: اعضای ستاد ازدواج دانشگاهیان شامل دستگاه‌هایی هستند که در حوزه اشتغال هم دست باز دارند که شامل برخی مجموعه‌های بزرگ اقتصادی و وزارتخانه‌های آموزش‌عالی و وزارتخانه‌های حوزه اقتصاد و بانک مرکزی می‌شوند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه این طرح ادامه خواهد داشت و دارای دوره اجرا نیست، گفت: در بحث ازدواج دانشجویی امسال بیست و چهارمین دوره «همسفر با عشق» را داریم که از ۳۵سال پیش شروع شده و پویش جدید ایران جوان نیز چون یک مسئله راهبردی است ادامه‌دار خواهد بود تا ان‌شالله بتواند در حوزه تحدید جمعیت اثرگذار باشد.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد نیز با اشاره به اعتبار هزار میلیارد ریالی این مرحله از طرح، با بیان اینکه در فاز اول این پویش ملی، ۵ هزار زوج دانشگاهی مشمول حمایت هستند اضافه کرد: برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که با همکاری شرکای اجتماعی و خیرین، این آمار در آینده افزایش محسوسی یابد.

حمیدرضا علیان‌زادگان افزود: راه‌اندازی مجمع خیرین جمعیت، راه‌اندازی شبکه ملی تسهیلگران جمعیت، تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی و با تخفیف مادر و کودک، راه‌اندازی مرکز نوآوری جمعیت و خانواده، پروژه‌های مطالعاتی جمعیت و تدوین اطلس ملی جمعیت از دیگر کارویژه‌های بیست گانه بنیاد در حوزه جمعیت به شمار می‌رود.

گفتنی است برای استفاده از پویش ملی ایران جوان، سامانه‌ای به نشانی www.iranejavan.nahad.ir راه‌اندازی شده که زوج‌های دانشجو می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه از خدمات و حمایت‌های بنیاد ۱۵ خرداد بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 5074

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =