افتتاح اولین کارخانه تولید آلومینای ذوبی در ایران/ دستیابی به فناوری کوره ۲۰۵۰ درجه‌ای

به همت موسسه دانش‌بنیان برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، نخستین کارخانه تمام‌ ایرانی تولید محصول استراتژیک آلومینای ذوبی، در ساوه افتتاح شد.

ظهرامروز (سه‌شنبه ۲۲آذرماه) درمراسمی با حضور معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام، استاندار، امام‌جمعه و مسئولان استان مرکزی، مدیرعامل گروه اقتصادی تدبیر و مدیران موسسه دانش‌بنیان برکت کارخانه تولید فرآورده پرکاربرد آلومینای سفید در استان مرکزی به بهره‌برداری رسید.
معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان امام درجریان سفر به استان مرکزی و در آیین افتتاح این کارخانه با بیان اینکه این پروژه چند ویژگی مهم دارد، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در راستای حمایت از مجموعه‌های دانش‌بنیان و تامین نیازهای استراتژیک کشور و جلوگیری از خام‌فروشی، دراین حوزه وارد عمل شد و ۵۰میلیارد تومان برای راه‌اندازی این مجموعه سرمایه‌گذاری کرد.
سیدمصطفی سیدهاشمی افزود: انتخاب ساوه برای راه‌اندازی این کارخانه به دلیل نزدیکی به محل تامین مواد اولیه و به مجموعه‌های صنعتی مصرف‌کننده بود.
وی افزود: ویژگی دوم ، فناوری این مجموعه و دستیابی به دانش ساخت کوره ویژه ذوب آلومینا با دمای بالای ۲۰۵۰ سانتیگراد است که تنها در اختیار چند کشور محدود دنیا بود ، هم‌اکنون سالانه ۴۰ میلیون دلار صرف واردات این محصول میشود که بدین ترتیب از خروج ارز جلوگیری به عمل می‌آید.
سیدهاشمی تاکید کرد: این پروژه توسط چند جوان نخبه طراحی و طی دو سال عملیاتی شده است و باید به این جوانها بابت این موفقیت در شرایط سخت تحریمی احسنت گفت.
وی افزود: بالغ بر ۷۰ نفر در این پروژه به صورت مستقیم اشتغال دارند.
سیدهاشمی تاکید کرد: آلومینای آلفا به عنوان یک ماده نسوز و سابنده ، در اغلب صنایع کاربرد دارد و ما میتوانیم بعد از جلوگیری از واردات به نقطه صادرات محصول نیز برسیم.تولیدکنندگان صنایع نسوز این محصول را تاکنون به سختی و با قیمت گران وارد کشور می‌کردند، با استفاده از این محصول نیازشان از طریق داخلی تامین می‌شود و این افتخار بزرگی برای ستاد اجرایی فرمان امام و این فناور است.
وی ادامه داد: این مواد جهت ساخت آجرهای نسوز آلومینایی و همچنین جرم‌های نسوز و همچنین صنایع سابنده، تولید سنگ‌های سمباده‌زنی و برشکاری به کار می‌رود.
معاون هماهنگ‌کننده ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به اینکه در ستاد بیش از ۱۰۰ پروژه دانش‌بنیان و ۴۰۰ استارتاپ راه‌اندازی و حمایت شده، بیان داشت: مباحت دانش‌بنیان از سایر مباحث متفاوت و اغلب ریسکی است، چون ممکن است از ۱۰ محصول دانش‌بنیان یکی به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: براساس آمارهای معاونت علمی ریاست‌جمهوری، ستاد اجرایی در مسائل مرتبط با فعالیت‌های دانش‌بنیان رتبه دوم کشور را دارد و این رتبه نشان از این دارد که ما برای جوانان، فناوران و دانش‌بنیان‌های خود ارزش والایی قائلیم.
همچنین در این مراسم استاندار استان مرکزی نیز با بیان اینکه این استان قطب صنایع مرتبط با آلومینیوم است، گفت:افتتاح این کارخانه مهم و باارزش ، از سمت ستاد اجرایی فرمان امام تکمیل یکی از مهم‌ترین حلقه‌های این صنعت در استان است.
فرزاد مخلص‌الائمه افزود: مدیران جهادی ستاد اجرایی فرمان امام، بروکراسی را به رسمیت نمی‌شناسد و این سرعت کار را بیش از کارهای دولتی میکند و امیدواریم همه کشور به این سطح از شناخت از رشد و نگاه جهادی برسند و ازاین شیوه الگوبرداری کنند.
استاندار استان مرکزی گفت: ویژگی دوم جوانگرایی و اعتماد به جوانان در ستاد اجرایی است که در سال‌های اخیر این نگاه موجب افتخارآفرینی‌های بزرگی در عرصه پزشکی و دارویی، صنعت و محرومیت‌زدایی شده است.
مخلص‌الائمه با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند علاج مشکلات کشور اقتصادمقاومتی است و دو رکن آن اقتصاد مردمی و اقتصاد دانش‌بنیان است، تصریح کرد: در این طرح که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت، دانش و فناوری نوینی به کار گرفته شد که هم باعث جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی میشود و هم از خروج ارز جلوگیری به عمل می‌آید و موجب اشتغال‌زایی در سطح استان نیز خواهد شد.
در ادامه این سفر یک‌روزه ، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام به همراه استاندار از دو پروژه ساخت مسکن ملی که توسط ستاد اجرایی در ساوه درحال احداث است ، بازدید به عمل آورد.
انتهای پیام/

کد خبر 5203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =