طرح جهش تولید در دیمزارها؛ یک تیر و دونشان

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، استان ایلام گفت: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها را باید به مثابه یک تیر و دو نشان دانست که ضمن اشتغالزایی، تقویت معیشت روستاییان و پیشبرد اقتصاد مقاومتی به حفظ و ارتقای امنیت غذایی جامعه کمک بسزایی می‌کند. 

به گزارش روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)،استان ایلام، 《محمد زارع》، با اشاره به اینکه استان ایلام   ۲۴۰ هزار هکتار اراضی دیم دارد که ظرفیت بسیار خوبی جهت افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی و بهروری بیشتر برای کشاورز دارد، اظهار کرد: حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان در سال زارعی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار گرفته که با میانگین عملکرد یک و نیم تن در هکتار در پایان سال زراعی جاری باید به تولیدی در حدود ۱۰۴ هزار تن برسیم. 

وی افزود: موضوع کشت دیم به قدری اهمیت دارد که در سال‌های اخیر به یکی از مطالبات و دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب تبدیل شده و ایشان مرتبا روی ارتقاء بهره‌وری در این حوزه و بهره گیری بیشتر از منابع و امکانات تاکید فرموده‌اند و  در همین راستا نیز ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان یکی از نهادهای انقلاب بر اساس یک برنامه پنج ساله با استفاده از اعتبارات و تسهیلات قرض الحسنه به موضوع  ورود جدی کرده است. 

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، استان ایلام ، تصریح کرد: این طرح علاوه بر تاکید بر کشت محصولات استراتژیک و راهبردی ، نگاهی جامع و یکپارچه به همکاری و تعامل جدی مدیریت‌های درون بخشی حفظ نباتات، مکانیزاسیون، ترویج ،تعاون روستایی و تحقیقات با مدیریت زراعت جهاد کشاورزی به عنوان مجری اصلی طرح دارد. 

وی با اشاره به اینکه از ویژگی‌های دیگر این طرح ترویج و توسعه‌ی کشاورزی حفاظتی است ادامه داد: در کشاورزی حفاظتی؛ کاهش مصرف انرژی، کاهش تردد ماشین‌های کشاورزی، کاهش فرسایش در سطح اراضی و به طور کلی کاهش هزینه‌های تولید مدنظر است و از طرف دیگر نیز رطوبت خاک حفظ و مواد آلی خاک ارتقا و فشردگی خاک نیز به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. 

زارع، کشاورز محوری، اجرای تناوب زراعی و جلوگیری از تک کشتی و همچنین رعایت الگوی کشت با تاکید بر کشت محصولات استراتژیک را از نکات مثبت طرح جهش تولید در دیمزارها عنوان کرد.

وی با تاکید بر اهمیت ارتقا بهره‌وری در اراضی دیم بیان نمود که با اجرای این طرح می‌توان هم به تامین معیشت و افزایش درآمد روستاییان امیدوار بود و هم از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرد و در نهایت به یک افق روشن در زمینه توسعه روستایی دست یافت.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، استان ایلام، با تاکید بر اینکه طرح جهش تولید در دیمزارها را باید به مثابه یک تیر و دو نشان دانست که ضمن اشتغالزایی و تقویت معیشت روستاییان و پیشبرد اقتصاد مقاومتی به حفظ و ارتقای امنیت غذایی جامعه کمک می‌کند، ادامه داد: محصولات زیر پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها در پنج گروه محصولات راهبردی شامل غلات( گندم و جو)، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه‌های روغنی( گلرنگ و کاملینا)، گیاهان دارویی و گیاهان علوفه‌ای (خلر، ماشک و نخود علوفه‌ای) خلاصه می شود که ان‌شاءالله با مدیریت جهادی و رعایت تناوب و  الگوی کشت به نتیجه لازم می‌رسد.

وی، آموزش کشاورزان، بیمه محصولات کشاورزی، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه برای تامین ماشین‌های کشاورزی و اختصاص کود بذرمال را از جمله حمایت های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، از کشاورزان در اجرای طرح جهش تولید در دیمزار های استان عنوان کرد.

کد خبر 5385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =