آغاز تست انسانی «اولین واکسن ایرانی کرونا» تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام/ مخبر: ایران را در زمینه تولید واکسن خودکفا میکنیم

فاز بالینی تست "اولین واکسن ایرانی کرونا" با تزریق این واکسن بر روی فرزند رئیس ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.

فاز تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا، تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام پیش از ظهر امروز (۹ دی) با حضور محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، سعید نمکی وزیر بهداشت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیران بخش دارویی ستاد اجرایی در هتل ارم آغاز شد.

براساس این گزارش نخستین تزریق واکسن بر روی طیبه مخبر، فرزند رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و سپس بر روی دو تن از مدیران ارشد ستاد اجرایی فرمان امام انجام شد.
 
محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در حاشیه این مراسم اظهار داشت: این روز بزرگ را به ملت ایران و به رهبر معظم انقلاب اسلامی که اتکایش به جوانان نخبه کشورمان است تبریک می‌گویم.

وی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور صریحی به ما مبنی بر «آنچه که در توان ستاد است در خدمت این جریان قرار گیرد»، ابلاغ شد.

مخبر خاطرنشان کرد: در همان روزهای اول طی تماسی که با وزیر بهداشت داشتم، تاکید کردم که تمام امکانات ستاد در اختیار جلوگیری از شیوع کرونا قرار دارد.

وی با اشاره به ساخت ماسک، ونتیلاتور و رمدسیویر توسط ستاد اجرایی فرمان امام، تاکید کرد: هر دارویی در هر نقطه از دنیا که احتمال اثرش می‌رفت، کمتر از دو هفته در ستاد اجرایی فرمان امام ساخته شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه ساخت واکسن کرونا را از ۶ مسیر دنبال کردیم، افزود: به ملت ایران اطمینان خاطر می‌دهم که با حضور دانشمندان شجاع کشورمان، قطعا جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید واکسن به خودکفایی خواهد رسید.

وی ادامه داد: تا دو هفته دیگر این ظرفیت را داریم تا پس از تایید نهایی واکسن، ماهانه ۱/۵ میلیون دوز از آن را تولید کنیم و با افزودن تجهیزات ۱۲ میلیون دوز در ماه تولید می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه من در این فرآیندها که تا این نقطه طی شد دست خدا را دیده‌ام، تصریح کرد: کاری که این نخبگان کشورمان  انجام داده‌اند، واقعا سجده شکر دارد و باعث بوجود آمدن غرور ملی شده است.

مخبر در خصوص داوطلب شدن دخترش برای انجام نخستین تزریق واکسن کرونا گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که با همه توان در این حوزه ورود کنیم، یکی از امکانات جانمان است؛ متاسفانه بدلیل اینکه خودم کرونا گرفته بودم، نمی‌توانستم این کار را انجام دهم و گرنه خودم به جای دخترم داوطلب میشدم.

وی با بیان اینکه من به کار علمی دانشمندان‌مان اطمینان دارم، تاکید کرد: اگر با یک فراخوان ۶۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند، انصاف نبود که این کار را از خودمان شروع نکنیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به عبور از مشکلات در مراحل مختلف تست واکسن کرونا، افزود: در برخی مراحل به مشکل برخوردیم اما با کمک خدا و اعتماد به نفس فوق‌العاده دانشمندانمان از این مشکلات عبور کردیم.

 وزیر بهداشت نیز در این مراسم گفت: امیدوارم تقارن این ایام و معطر شدن فضای اولین تزریق با نام حضرت زهرا (س) به این راه برکت دهد.

نمکی با تاکید بر اینکه امروز روز امیدوار کننده‌ای برای ملت ایران است، گفت: امروز پس از ماه‌ها تلاش شبانه‌روزی و طی شدن مراحل مختلف و تست بر روی مدل‌های حیوانی، توانستیم اولین تزریق را روی انسان انجام دهیم.

وی افزود: کسی که امروز نخستین تست واکسن کرونا بر روی وی انجام شد، کسی نبود جز دختر دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام؛ این هم پیامی بود به ملت ایران؛ یعنی به آنچه که انجام می‌دهیم، باور داریم و اگر عارضه‌ای دارد با جان و دل خریداریم و همچنین خون هیچکدام‌مان را سرخ‌تر از ملت نمی‌دانیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: این حرکت از روز نخست با تکیه بر توان ملی و غرور ملی آغاز شد؛

نمکی گفت: صدسال است که در منطقه واکسن ساز هستیم؛ در سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم و قبل از آن هم انستیتو پاستور را داشتیم؛ همه ما با واکسن‌های ایرانی واکسینه شدیم.

وی ادامه داد: اولین واکسن‌ساز آسیا بودیم و به بسیاری از کشورها واکسن صادر کردیم؛ ما در حال تلاش هستیم که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام و معاونت علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان واکسن‌های نوینی را به کشور و دنیا عرضه کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در کشور پلت‌فرم‌های مختلفی را برای تولید واکسن کرونا دنبال کردیم و یکی از آن‌ها امروز نتیجه داد، گفت: از دکتر مخبر و همکارانشان در ستاد و بنیاد برکت که در یک راه پر ریسک سرمایه‌گذاری کردند، تشکر می‌کنم.

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: طی چند ماه اخیر دانشمندان‌مان با فعالیت‌های شبانه‌روزی این کار را انجام دادند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه یک کشور جوانان باهوش است، خاطرنشان کرد: از مدیران ستاد اجرایی فرمان امام که این امکانات را در اختیار این جوانان گذاشتند تشکر می‌کنم.

براساس این گزارش تزریق انسانی واکسن کرونا در روز نخست بر روی سه داوطلب، انجام شد.

بنابر این گزارش این آزمایش طی روزهای آینده نیز برروی ۴ نفر و در مرحله نهایی بر روی ۵۶ نفر انجام خواهد گرفت.

کد خبر 1150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =