امضای توافقنامه طرح استحصال اتان ۹ پالایشگاه پارس‌جنوبی میان ستاد اجرایی و وزارت نفت

دو شرکت ملی گاز ایران و گروه توسعه انرژی تدبیر توافقنامه طرح افزایش استحصال اتان را امضا کردند.

صبح امروز (دوشنبه ١٢ تیر ۱۴۰۲) در مراسمی با حضور وزیر نفت، سرپرست و معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام، اعضای کمیسیون انرژی و تلفیق مجلس شورای اسلامی و مدیران عامل گروه توسعه انرژی تدبیر و شرکت ملی گاز و جمعی از مدیران صنعت نفت توافقنامه طرح افزایش استحصال اتان از ۹ پالایشگاه پارس جنوبی، در محل وزارت نفت به امضا رسید.

وزیر نفت در این مراسم ضمن تبریک اعیاد دهه امامت و ولایت اظهار کرد: ما روزانه ٧٠٠ میلیون مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس‌جنوبی برداشت می کنیم.

جواد اوجی ادامه داد: خوشبختانه مدیران ستاد اجرایی فرمان امام دراین زمینه تجربه خوبی دارند و اولین پالایشگاه استحصال اتان در کشور، به نام شرکت پالایش پارسیان سپهر، توسط متخصصان ستاد به بهره‌برداری رسید و تا امروز با قدرت به کار خود ادامه داده و کشور از برکات این اقدام بزرگ بهره‌مند شده است.

وزیر نفت گفت مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام نیروهای خوب و توانمندی دارد که هم متخصص هستند و هم جهادی، امیدواریم با اجرای این طرح، تولید اتان به میزان ۱.۱ میلیون تن نسبت به وضعیت قبل افزایش یابد که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور عایدی دارد.

وی با اشاره به اینکه مطالعات این طرح آغاز شده و ان‌شاالله دو تا سه ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی و هدر رفت اتان کار ارزشمندی است.

اوجی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام واقعا صف‌شکن است و هر جایی که پیمانکاران و بخش خصوصی ورود نمی‌کنند، این مجموعه با ریسک‌پذیری بالا وارد می‌شود.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام نیز دراین مراسم اظهار کرد: ما دستاوردهای خوبی در فعالیت‌های ١٣ ساله هلدینگ نفت و انرژی داشته‌ایم.

عارف نوروزی با بیان اینکه ذیل این اقدامات پیمانکاران داخلی را درگیر کردیم ادامه داد: علاوه بر فعالیت‌های بالادست در ستاد کارهای خوبی در دست اقدام است که اجرای حدود ١١ میلیون تن طرح‌های پتروشیمی جزو برنامه ۵ سال آینده ماست.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام افزود: ما در ستاد مأموریت داریم که در فعالیت‌های توسعه‌ای کشور به صورت خط‌شکن عمل کنیم و ماندگاری نداشته باشیم و یکی از تشکیلات مجری اقتصاد مقاومتی باشیم تا از سرمایه ارزی محافظت و توسعه صادرات ایجاد کنیم.

نوروزی ادامه داد: اجرای سه کار در قالب اقتصاد مقاومتی، توسعه تولید و اشتغال‌آفرینی و اشتغالزایی مورد توجه است و ما در ستاد اجرایی با کمک شرکا و همکاران سال گذشته بانی ایجاد ۴٠٠ هزار شغل بودیم وبه صورت گسترده در حوزه‌های اجتماعی نیز مشغول فعالیت هستیم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام درخصوص اقدامات ستاد برای راه اندازی پروژه ای در زمینه مایع سازی گاز طبیعی گفت: پروژه احداث واحد LNG با ظرفیت ۱۵۰۰ تن در روز که تولید گاز ارزشمند هلیوم را نیز مورد هدف قرار داده است، در دستور کار ستاد بوده و این نیز یکی از اهداف ستاد در جهت خط شکنی و ورود به پروژه های خاص است.

وی افزود: ١٣٠ هزار طرح کوچک، متوسط و خانگی را اجرا کردیم که برای آنها بیش از ۶٠ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال گذشته داشتیم و امسال هم ٨٠ هزار میلیارد در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهیم داشت.

مدیرعامل گروه توسعه انرژی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام نیز دراین مراسم اظهار کرد: در زنجیره بالادستی گاز مسئولیت احداث ایستگاه های تقویت فشار و جداسازی هما و وراوی و تابناک به یکی از شرکت‌های گروه توسعه انرژی تدبیر سپرده شد که سرمایه گذاری ٢٨٠ میلیون یورویی در این زمینه محقق خواهد شد.

حمیدرضا خلیلی با بیان اینکه پروژه‌های مختلف دیگری نیز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در زنجیره میان دستی گاز٬ شرکت پالایش پارسیان سپهر با ظرفیت ٧۵ میلیون متر مکعب در روز خوراک دریافت می‌کند که سال گذشته به بهره‌برداری پایدار رسید و خروجی این پروژه ٣ میلیون و ۴٠٠ هزار تن انواع محصولات است که شامل یک میلیون و ۴٠٠ هزار تن اتان و ٢ میلیون تن LPG است.

خلیلی افزود: با تجربه‌ای که همکاران ما در گروه توسعه انرژی تدبیر دارند و همت ستاد اجرایی فرمان امام قول می‌دهیم پروژه طرح افزایش استحصال گاز اتان ٩ پایشگاه را در مجتمع پارس جنوبی که معادل ١٨ فاز عسلویه است در مدت مشخص و کیفیت بالا انجام دهیم چرا که این پروژه یک پروژه دانش‌بنیان و از مصادیق اقتصاد مقاومتی است.

مدیرعامل گروه توسعه انرژی تدبیر ستاد اجرایی فرمان امام گفت: امیدواریم این پروژه به بهترین نحو اجرا شود و بتوانیم پروژه‌های موثرتری را با مشارکت وزارت نفت به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/

کد خبر 6316

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =