افتتاح رسمی ابر پروژه "بزرگترین طرح استحصال اتان در کشور" توسط ستاد اجرایی فرمان امام در عسلویه و مُهر

طرح ملی و عظیم اتان‌گیری از گاز طبیعی در شهرستان مُهر استان فارس و عسلویه بوشهر توسط ستاد اجرایی فرمان امام به بهره‌برداری رسید.

صبح امروز حسن روحانی رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانسی فاز نهایی  "مجتمع استحصال اتان پارسیان" با ظرفیت ورود ۷۵ میلیون مترمکعب گاز در روز را افتتاح کرد.


نوذری رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش پارسیان سپهر وابسته به ستاد ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم گفت: باید در این لحظه از اقدام دکتر مخبر بابت پذیرش ریسک ورود به این پروژه پر ریسک تشکر و قدردانی کنیم که حمایتهای ایشان در این ۶ سال باعث شد بتوانیم با وجود سخت‌ترین تحریمها، این طرح ملی را با کمک و ارتقای دانش بومی به سرانجام برسانیم.

وی افزود: همه مردم بدانند که ستاد در پروژه‌ای ورود نمیکند که مردم و بخش خصوصی از پس انجام آن بربیایند، این پروژه با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری و ریسک پذیری بالا انجام شد.
رئیس هیئت مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، افزود: برای رساندن گاز استحصال شده از مهر به عسلویه پروژه فوق‌العاده پیچیده‌ای را انجام دادیم که با همکاری دادستان و سایر بخشها انجام شد، بیش از ۶۴ کیلومتر حفر زمین داشتیم و ۳۴ کیلومتر آن را از بین دو رشته کوه گذراندیم و برای به ثمر رسیدن این ابر پروژه از دانش بومی در ۱۸ استان استفاده کردیم و ۲۵۰ سازنده در آن دخیل بودند.

وی با اشاره به دستاوردهای محیط زیستی این پروژه گفت: این طرح به بهبود محیط زیست کمک قابل توجهی میکند، در این مجتمع  ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز دی اکسید کربن از گاز طبیعی گرفته میشود و گاز سالمتری به دست مردم خواهد رسید و شعله آبی تری خواهند داشت، همچنین در محرومیت‌زدایی از منطقه محروم مهر و عسلویه هم راه اندازی این پروژه نقش به سزایی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: میزان خوراک ورودی این مجموعه روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب معادل تولید گاز در سه فاز پارس جنوبی و تولیدات آن سالانه ۳.۳ میلیون تن انواع ال‌پی‌جی و کاندنسیت است که ۲ میلیون تن از این محصولات (اتان، بوتان، میعانات شیرین و پروپان) صادر خواهد شد که مبلغ قابل توجه یک میلیارد دلار ارزآوری در سال برای کشور خواهد داشت.

وی افزود: فرآورده‌های استحصال شده در این پروژه پیش از این در گازخانگی میسوخت و تبدیل به آلاینده ها میشد اما از امروز این گازهای گرانقیمت جداسازی میشود.
 
نوذری به فناوری استفاده شده در این مجتمع اشاره کرد و گفت: به جرأت ادعا میکنیم که به روزترین تکنولوژی و فناوریهای روز جهان در این حوزه با تکیه بر دانش متخصصین داخلی در این پالایشگاه به کار گرفته شده و با راه‌اندازی آن جهش  قابل توجهی در صنعت نفت کشور رخ خواهد داد.

وی افزود: از دیگر ویژگیهای متمایز این مجموعه، توان بازیافت ۹۵ درصدی اتان است که بالاترین توان خلوص در کشور به حساب می‌آید.

نماینده ستاد اجرایی فرمان امام عنوان کرد: یکی از اهداف ستاد در اینگونه پروژه‌ها تاکید بر ایجاد اشتغال در کشور است، در همین طرح بیش از ۵۰۰۰ شغل مستقیم و حدود ۲۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده است و به جرأت میتوان گفت این پروژه یکی از مصادیق اتکا و باور به اقتصاد مقاومتی است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جهش تولید و تحت شدیدترین تحریمهای ظالمانه، راه‌اندازی طرح ملی استحصال اتان، نگینی بر تولید ملی و نماد توان متخصصان داخلی است.

حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز پس از افتتاح این طرح گفت: از ستاد اجرایی فرمان امام و همه دست اندرکاران این پروژه عظیم و بسیار مهم و ارزشمند، تشکر میکنم و به مردم مهر و استان فارس تبریک عرض میکنیم بابت این پروژه که هم در بحث اشتغالزایی و هم بحث محیط زیست نقش پررنگی خواهد داشت.

گفتنی است فاز آزمایشی این پروژه بزرگ در بهمن سال ۹۹ توسط محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام افتتاح و فعالیت آن آغاز شده بود.

کد خبر 1405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =