برگزاری همایش طرح جهش تولیددر دیمزارها  استان آذربایجان شرقی

همایش جهش تولید در دیم‌زارهای آذربایجان شرقی با حضور مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مسئولان جهاد کشاورزی استان و کارشناسان پهنه با هدف افزایش بهره‌وری در این اراضی برگزار شد.

مصباح ربانی مدیرکل ستاد اجرایی استان در همایش جهش تولید در دیمزارها در گفتگو با خبرنگاران در آذربایجان شرقی در ارتباط با حمایتهای ستاد اجرایی فرمان امام در امر جهش تولید در دیمزارهای استان گفت: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی برای مقام معظم رهبری، طرح جهش تولید در دیمزارها با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال 1399 تقدیم مقام معظم رهبری شده و بعد از بررسی، مورد تایید ایشان قرار گرفت و 6 استان در کل کشور به عنوان استانهای پایلوت برای اجرای این طرح تعیین شدند که یکی از این استانها، آذربایجان شرقی با سطح 154 هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان پشتیبان این طرح اجرای وظیفه می کند، گفت: طبق تفاهم نامه بین وزارت جهادکشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام این وظایف شامل بیمه کشاورزی برای ترغیب و ایجاد انگیزه کشاورزان، تامین اداوات و ماشین آلات کشاورزی برای کشاورزان، تامین امنیت غذایی ،ترویج و آموزش کشاورزی و حمل و نقل و ... می باشد و امسال نیز این طرح همزمان با 14 استان دیگر ، با همکاری ۲۰۰ هزار کشاورز و ۲۵۰ کارشناس در استان آذربایجان شرقی  به وسعت 350 هزار هکتار از اراضی دیمی استان  اجرا و استمرار خواهد یافت، 

در این همایش معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: این طرح به مدت ۵ سال برای افزایش محصولات کشاورزی بخصوص در غلات و علوفه که وابسته به نزولات آسمانی و دیم هستند اجرا می شود.

وی با اشاره به اهداف طرح جهش تولید در دیمزارها افزود: این طرح با استفاده از مکانیزاسیون جدید شخم زدن زمین کشاورزی، برای جلوگیری از فرسایش خاک و ذخیره سازی آب صورت می‌گیرد.

 اجرای گام دوم طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان آذربایجان شرقی

مهندس رخ افروز با بیان اینکه در این طرح بخشی از هزینه های کشاورزی به روش دیم را دولت پرداخت می کند گفت: روشهای نوین کشاورزی باعث افزایش استفاده بیشتر از آب و جلوگیری از فرسایش خاک می شود.


 

کد خبر 2595

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =