انتشار نتایج یک مطالعه در خصوص تأثیر ۴ واکسن ایرانی و خارجی کرونا در ایران/ برکت بالاترین اثربخشی را دارد

بعد از انتشار نتایج مطالعه اصفهان، مقاله تأثیرگذاری ۴ واکسن کووید ۱۹ در استان فارس نیز منتشر شد.

بنابراین گزارش، در این مطالعه که توسط کامران باقری‌لنکرانی و همکارانش انجام شده و در وبسایت «medrxiv.org» منتشر شده است، افراد با سابقه ابتلای قبلی کووید-۱۹ کنار گذاشته شده‌ و فقط افرادی بررسی شدند که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.  

در بخشی از این مطالعه با بررسی تأثیرگذاری ۴ واکسن برکت، سینوفارم، اسپوتنیک و آسترازنکا در پیشگیری از مرگ، بستری و تست مثبت کووید-۱۹ آمده است: این مقادیر برای واکسن کوو ایران برکت به ترتیب ۸۷.۱، ۸۶.۴ و ۹۸.۳ درصد، برای آسترازنکا به ترتیب ۸۴.۴، ۸۱.۵ و ۹۱.۸ درصد، برای سینوفارم به ترتیب ۷۹.۹، ۷۱.۹ و ۸۶.۱ درصد و برای اسپوتنیک به ترتیب  ۷۴.۷، ۶۷.۵ و ۷۴.۷ درصد بوده است.

در ادامه آمده است: تأثیرگذاری برای کاهش ابتلا به عفونت در گروه‌های سنی بالای ۶۴ سال، برای برکت، آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک به ترتیب ۶۷ درصد، ۶۲.۴ درصد، ۲۹.۱ درصد و ۷۶.۳ درصد بوده است.

این مقاله می‌افزاید: در خصوص کاهش بستری در گروه سنی بالای ۶۴ سال نیز بین دریافت کنندگان این واکسن‌ها برای برکت، آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک به ترتیب برابر با ۸۰.۳ درصد، ۷۶ درصد، ۴۵.۷ و ۴۵.۵ درصد بوده است.

در بحث کاهش مرگ و میر برای همه واکسن‌ها در همه گروه‌های سنی حداقل ۹۵% گزارش شده است.

نتایج این مطالعه در خصوص تأثیرگذاری در برابر تست مثبت کرونا نیز به این ترتیب گزارش شده: واکسن برکت ۸۷.۱ درصد و فاصله اطمینان ۹۵% بین ۸۶ تا ۸۸.۳، واکسن آسترازنکا: ۸۴.۴ درصد (۸۳.۵ تا ۸۵.۳)، واکسن سینوفارم: ۷۹.۹ درصد ( ۷۹.۴ تا ۸۰.۴)، واکسن ا سپوتنیک: ۷۴.۷ درصد (۷۱ تا ۷۸.۴)

در بخش دیگری از این مطالعه نقش واکسن‌های مورد بررسی در کاهش بستری نیز مورد دقت قرار گرفته که موفقیت واکسن‌ها به این ترتیب بوده است: برکت ۸۶.۴ درصد، آسترازنکا ۸۱.۵ درصد، سینوفارم ۷۱.۹ و اسپوتنیک ۶۷.۵ درصد.

همچنین در خصوص تأثیر تزریق واکسن کرونا در برابر مرگ ناشی از کووید-۱۹ نیز واکسن‌ها این نتایج را به دست آورده‌اند: برکت ۹۸.۳، آسترازنکا ۹۱.۸ درصد، سینوفارم ۸۶.۱ درصد و اسپوتنیک۷۴.۷ درصد.

گفتنی است از جمعیت مورد بررسی در این مطالعه علمی، ۷۵.۳۳% واکسن سینوفارم، ۱۴.۸۷% آسترازنکا، ۸.۱۸%  برکت و ۱.۶۲% اسپوتنیک دریافت کرده بودند.
 

کد خبر 3220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =