آغاز پروژه آبخیزداری در ۲۳۵ هکتار از زمین‌های استان البرز توسط ستاد اجرایی فرمان امام/ سرمایه‌گذاری 200 میلیاردی برای گسترش درختکاری درکشور

پروژه آبخیزداری و درختکاری در ۲۳۵ هکتار از اراضی همجوار شهرک دارویی برکت در استان البرز رونمایی شد.

صبح امروز در مراسمی با حضور سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام، وزیر جهاد کشاورزی ، استاندار البرز ، نمایندگان مردم البرز در مجلس، رئیس سازمان مقابله با بحران ، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان منابع طبیعی ، چندین پروژه‌ منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح کشور در محل شهرک دارویی برکت ستاد اجرایی فرمان امام در کرج رونمایی شد.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام دراین مراسم گفت: ما تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان درزمینه احیا و گسترش منابع طبیعی و فضای سبز کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و یکی از مسائلی که درکنار تمام طرح‌ها و پروژه‌ها به جد مورد توجه قرار میدهیم موضوع پیوست مسائل زیست محیطی و فضای سبز است.

عارف نوروزی ادامه داد:به سازمان منابع طبیعی پیشنهاد دادیم حاضریم 235 هکتار از زمین‌های این سازمان واقع در بالادست شهرک دارویی برکت را با نظارت کارشناسان این سازمان دراختیار بگیریم و پروژه آبخیزداری و درختکاری که شامل ایجاد راه و ایجاد سیل بند و کاشت درختان و ... میشود را درآن اجرایی کنیم تا ازاین طریق ضمن افزایش فضای سبز دراین منطقه خطرات مربوط به بارش‌های سیل‌آسا و نابودی خاک را به حداقل برسانیم.

نوروزی افزود: همچنین علاوه براین 235 هکتار ، ۳۰ هکتار زمین در داخل شهرک دارویی برکت را هم درختکاری کردیم که ۲۰هکتار آن درخت‌های مؤثر هستند.

وی افزود: همچنین در این شهرک صنعتی و دارویی قسمتی را به کشت داروهای گیاهی اختصاص داده‌ایم تا نهایت استفاده از آب و هوای استان البرز را ببریم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به اینکه خسارت‌های ناشی از سیل بسیار سنگین است تأکید کرد: ستاد اجرایی فرمان امام ازجمله نهادهایی است که بلافاصله پس از وقوع حوادثی مانند سیل و زلزله به یاری مردم آسیب‌دیده میشتابد، حقیقتا صحنه‌هایی که بعد از خرابی‌های ناشی از سیل مشاهده میکنیم دردآور است، تجربه نشان داده هرجا که طرح آبخیزداری در بالادست آن اجرا شده و یا لایروبی صورت گرفته کمترین خسارت را دیده و لذا سرمایه‌گذاری دراین زمینه میتواند زندگی مردم را بیمه کند.

نوروزی ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان امام همچون گذشته آمادگی کامل دارد تا با وزارت جهادکشاورزی و سازمان منابع طبیعی در زمینه نهضت آبخیزداری در کشور همکاری گسترده کند.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی با تکیه به توان مردم کار میکند و درحال حاضر حدود ٧ هزار گروه جهادی در کشور با ما همکاری می‌کنند، توصیه ما به وزیر محترم جهاد کشاورزی هم این است که طرح‌های آبخیزداری را باید با کمک همین گروه‌های مردمی و جهادی به پیش ببرند تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان بخشی زیادی ازاین منابع طبیعی را حفظ و تلفات را به حداقل کاهش بدهند.

در ادامه این مراسم وزیر جهاد کشاورزی نیز اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام درسال‌های اخیر در حوزه‌های راهبردی و استراتژیک مانند توسعه دیمزارها، اجرای طرح‌های اشتغالزایی در روستاها و گسترش درختکاری همیشه بازوی مطمئن وزارت جهادکشاورزی بوده است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود:شهرک دارویی برکت در استان البرز چنان مستحکم و به‌روز ساخته شد که سیل اخیر هیچ آسیبی به آن نرساند، ورود ستاد به بحث آبخیزداری قطعا مایه برکت برای کل کشور و ایمن‌سازی زندگی مردم است.به ستاد اجرایی در حوزه امنیت غذایی به عنوان یک قطب نگاه می‌کنیم.

وی افزود: شرکت پردیس ستاد اجرایی درکنار وزارت جهاد کشاورزی است و ما بسیاری از تنظیم‌های بازار در مقاطع زمانی مختلف سال را با کمک پتانسیل ستاد اجرایی انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه درآمد اقتصادی برای سازمان جنگل‌ها تعریف شده که از این راه بتواند وظایف خود را اجرا کند، گفت: ایران تنها کشوری است که کاداکس در آن کامل نیست و این امر به یک عزم بلند نیازمند است و باید یک مدل اجرایی داشته باشیم تا آبخیزداری را به پایان برسانیم.

ساداتی‌نژاد گفت: بی‌آبی و سیل دو امر متناقض است که در کشور ایران وجود دارد. ٩٠ میلیون هکتار از حوزه آبخیزداری در کشور مانده است و نیازمند یک عزم ملی هستیم تا ظرف ۶ سال این سفره جمع شود و هر قطره بارش برای ما دارای برنامه باشد. 

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در کشور سالی 40 میلیون درخت کاشته می‌شود اما این رقم موثر نیست چرا که باید مقیاس را به سمت میلیارد ببریم، طرح ما کاشت یک میلیارد درخت در ایران است و مشغول برنامه‌ریزی برای این طرح هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز دراین مراسم گفت: بند ١٣ و ١۴ قانون بحران کشور وظایفی را برعهده سازمان منابع طبیعی گذاشته که درآن به اهمیت جنگل‌ها تأکید شده، اگر کاری که وظیفه ماست را انجام ندهیم نمی‌توانیم خسارت‌های آن را درآینده جبران کنیم.

محمدحسن نامی افزود: ستاداجرایی فرمان امام همواره در فعالیت‌های عام‌المنفعه پیشتاز بوده است ، سرمایه‌گذاری در طرح‌های آبخیزداری یک اقدام استراتژیک و حتی امنیتی است و ارتباط مستقیم با جان و زندگی مردم دارد.

همچنین حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی نیز دراین مراسم گفت: ستاداجرایی فرمان امام با راه‌اندازی شهرک دارویی برکت و خبرهای عزت‌مندانه‌ای که هرروز ازاین مجموعه شنیده میشود، برای استان البرز برکت و خیر به همراه آورد، ازطرف مردم استان از مدیران جهادی ستاد قدردانی میکنم.

وی با بیان اینکه در بودجه سال آینده مباحث مهمی درباره کشاورزی در نظر گرفته شده ، گفت: سند دار شدن اراضی کشاورزی در مجلس مصوب شد که آغاز حرکت خوبی برای کشاورزان است .

انتهای پیام/

کد خبر 3503

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =