۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
بازتاب طرح جهش تولید در دیمزارها در بخش های خبری صدا وسیما

بیش از ۸۰ درصد کشت جهان به کشت دیم اختصاص دارد، در حالی که در ایران حدود ۵۰ درصد اراضی مناسب برای کشت دیم، به این امر، اختصاص یافته است.

۵۰ درصد اراضی دیم کشور رها شده است

بیش از ۸۰ درصد کشت جهان به کشت دیم اختصاص دارد، در حالی که در ایران حدود ۵۰ درصد اراضی مناسب برای کشت دیم، به این امر، اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ‏؛ معاون زراعت جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت مغفول مانده کشت دیم در کشور، گفت: با توجه به اینکه ایران در کمربند خشکی قرار گرفته باید روش هایی را بکار گرفت تا از تبخیر و تعرق آب موجود در زمین جلوگیری شود و تبخیر منایع آبی به حد اقل برسد.

مهاجر افزود: از 17 میلیون اراضی قابل کشت دیم، تنها 10 میلیون هکتار مساعد کشت است که تاکنون شش میلیون هکتار آن زیر کشت رفته و چهار میلیون هکتار آن رها شده است.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز با اشاره به برنامه این ستاد در مورد توسعه کشت دیم در کشور می گوید: به منظور افزایش بهره وری کشت دیم ، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اجرای طرح جهش دیم به یاری کشاورزان آمده است.

سید مصطفی سید هاشمی گفت: با اجرای طرح جهش دیم تاکنون دو میلیون و 600 هزار هکتار از اراضی دیم کشور زیر کشت رفته است . همچنین با اجرای طرح جهش دیم تا کنون بیش از 120 هزار کشاورز در پانزده استان کشور نیز تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

به گفته سید هاشمی این طرح دو سال است که در حال اجراست و تاکنون بیش از 670 هزار هکتار از اراضی دبم را به زیر کشت برده است و هدف گذاری 5 ساله را دنبال می کند.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: به منظور بهره وری و ارتقاء بیشتر سطح دانش کشاورزان اقدام به برگزاری کلاس های ترویجی و آموزشی از جمله اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بوده که با اجرایی شدن این امر مهم شاهد افزایش 20 درصدی تولید قبل از اجرای طرح بوده ایم.

معاون امور بیمه ای صندوق بیمه کشاورزی نیز در خصوص بیمه زمین های دیم گفت: در این مدت توانسته ایم از 620 هزار هکتار اراضی دیم درخواستی بیمه، بیش از 580 هزار هکتار رابیمه کنیم.

نوری افزود: برای بیمه این میزان از زمین های کشاورزی بیش از 420 میلیارد تومان در قالب خسارت به کشاورزان پرداخت شده است.

پیش بینی می شود در صورت اجرای کامل طرح جهش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، وزارت جهاد کشاورزی ، هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، شرکت توسعه گری پردیس و سایر نهاد های مربوطه، بیش از یک میلیارد دلار، واردات محصولات اساسی کاهش یافته و از خروج ارز کشور جلوگیری شود.

پایان خبر/

کد خبر 3680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =