افتتاح خط تولید نسل جدید واکسن ضدسرطان و داروهای بیولوژی در شهرک دارویی برکت

مجموعه تولیدی داروهای بیولوژی شرکت بایوسان فارمد در شهرک دارویی برکت افتتاح شد.

صبح‌امروز (چهارشنبه ۱۵ تیر)  در مراسمی با حضور رئیس قوه قضائیه ، سرپرست و معاونان ستاد اجرایی فرمان امام، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه دارویی برکت، استاندار البرز و جمعی از مدیران استانی، خطوط تولید نسل جدید واکسن ضد سرطان رحم و داروهای بیولوژی شرکت دانش‌بنیان بایوسان فارمد در شهرک دارویی برکت (استان البرز) افتتاح شد.

رئیس قوه قضاییه در این آیین گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در سال‌های اخیر نقش به سزایی در راستای تولید علم و قدرت و ایجاد توانمندی برای کشور در حوزه‌های مختلف داشته است.

 حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: تلاش ستاد اجرایی در راستای توانمندسازی مردم است و پروژه‌های این مجموعه صرفا در زمینه فعالیت اقتصادی نیست، محرومیت‌زدایی از طریق طرح‌های مشارکتی باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و ایجاد امید در دل همه کارآفرینان و جوانان و شکوفاشدن شرکت‌های دانش‌بنیان شده است. 

وی افزود: از ویژگی‌های بارز فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان امام توجه به مناطق محروم و قشر کم‌برخوردار است، این ستاد تلاش کرده کارهای بر زمین مانده را انجام دهد کارهایی که به دلیل ریسک بالا و یا محدودیت‌های موجود ، بخش خصوصی و حتی اجرایی هم قادر به انجام آن نیستند.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام علیه ویروس منحوس کرونا به موقع وارد عمل شد و نخستین واکسن ایرانی کرونا را در مدت کوتاهی ساخت؛ با ساخت این واکسن از جان باختن و ابتلای میلیون‌ها ایرانی جلوگیری شد و تراز جمهوری اسلامی در مقیاس علمی و جهانی علیرغم میل دشمنان بالا آمد ، کادر بهداشت و درمان هم در این زمینه انصافا جانفشانی کردند، تولید واکسن ایرانی به دنیا فهماند که ما می‌توانیم در فشار فوق‌العاده و تحریم‌های فلج‌کننده هم دست برتر را داشته باشیم و با تکیه به دانشمندان جوان خودمان ، موفق شویم.

وی ادامه داد: ایجاد "شهرک دارویی برکت" افتخار بزرگی برای کشور است؛ امیدوارم طراحی جامعی که در این شهرک صورت گرفته کامل شده و این زنجیره برای تولید انواع دارو و واکسن موردنیاز مردم و جلوگیری از خروج ارز تکمیل شود.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام نیز  با اشاره به افتتاح خطوط تولیدی جدید گفت: شرکت بایوسان فارمد در ۲۰ هزار مترمربع زیربنا و در ۵ هکتار زمین احداث شده و برای راه‌اندازی آن ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

عارف نوروزی افزود: شرکت بایوسان فارمد دارای سه پروژه اصلی تولید داروهای بیوتکنولوژی (زیست‌فناورانه)، تولید داروهای پیتیدی و همچنین تولید واکسن‌های نسل جدید به ویژه واکسن ضد سرطان دهانه رحم است.

وی خاطرنشان کرد: خطوط تولید شرکت بایوسان فارمد تمام اتوماتیک و منطبق با استانداردهای جهانی است ، تولیدات این مجموعه از خروج ارز از کشور هم تأثیر به سزایی خواهند داشت.

نوروزی افزود: محصولات این شرکت برای مقابله با سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری MS، ناباروری و  بیماری‌های خونی کاربرد خواهند داشت.

وی ادامه داد: سالیانه ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در زمینه واردات دارو داریم و حتی با صادرات به کشورهای خارجی تلاش داریم تا در آینده ارزآوری هم برای کشورمان داشته باشیم. 

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام تصریح کرد: با افتتاح خطوط تولید شرکت بایوسان فارمد ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت نیز دراین مراسم اظهار داشت: درحال حاضر گروه دارویی برکت ۱۳ تا ۱۴ درصد داروهای کشور را تولید می‌کند و ۴ هزار اشتغال هم در ذیل این اقدامات ایجاد کرده است.

حمیدرضا جمشیدی افزود: در جاهایی که ورود بخش خصوصی دارای ریسک بالایی است ما ورود کردیم؛ گروه دارویی برکت بازوی دارویی کشور در شرایط بحرانی است.

وی افزود: تجهیزات محیط کشت واکسن کرونا فقط در اختیار سه شرکت آمریکایی بود اما ما توانستیم واکسن ایرانی تولید کنیم و امروز در زمره ۱۰ کشور دنیا که واکسن کرونا تولید کرده‌اند هستیم.

جمشیدی خاطرنشان کرد: در دو دهه گذشته دنیا از داروهایی شیمیایی به سمت داروهای زیست‌فناورانه رفته است زیرا عوارض کمتری دارند؛ گاها یک گرم داروی زیست فناورانه یک میلیون دلار ارزش دارد و می‌تواند ارزش افزوده زیادی راهم برای کشورمان ایجاد کند.

مدیرعامل گروه دارویی برکت نیز درخصوص واکسن ضد سرطان تولیدشده در این مجموعه گفت: واکسن ضد سرطان دهانه رحم ، یک واکسن مبتنی بر hpv و دارویی برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان است که در برخی از کشورها به صورت اجباری تزریق میشود.

اکبر برندگی افزود: این واکسن برای سنین ۱۱ تا ۳۶ سال معمولا توصیه میشود که هم‌اکنون در کشور ما به صورت وارداتی و باقیمت بسیاربالا و به سختی پیدا میشود ، اما با راه‌اندازی خطوط تولیدی بایوسان این واکسن به زودی با قیمت بسیار پایین‌تر در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

وی درخصوص مراحل تولید این واکسن گفت: از امروز تولید این واکسن آغاز شد و با مجوزهای کسب شده از وزارت بهداشت ، مراحل کارآزمایی بالینی این واکسن هم به زودی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 4335

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =