جلسه توجیه و تبیین طرح کشت دیم ، در منطقه کالپوش شهرستان میامی

طرح جهش تولید در دیمزارها در وسعت ۲۰ هزار هکتار با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان سمنان اجرا می‌شود.

جلالی معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره استان سمنان در جلسه توجیهی طرح جهش تولید کشت دیم ویژه کشاورزان منطقه کالپوش باحضورمدیرکل جهادکشاورزی استان
فرماندارشهرستان میامی کارشناسان و معاونان جهادکشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی بیان نمود: طرح جهش تولید در دیمزارها با هدف افزایش عملکرد دیم در منطقه کالپوش و با همکاری جهاد کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱  آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح جهش تولید در راستای کاشت غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای در دستور کار است، اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی، خشکسالی‌های چند سال گذشته و محدودیت منابع آبی، اجرای سامانه‌های آبیاری نوین به منظور حفظ، بهره‌وری و مصرف بهینه منابع آبی ضرورت دارد.

وی بیان کرد: سامانه دیمزارها به منظور ثبت اطلاعات بهره‌برداران با هدف پایش مزرعه و ارائه توصیه‌های فنی، پرداخت بخشی از حق بیمه سهم کشاورز، ایجاد پایگاه نوآوری مزارع الگوی کشت و مقایسه روش‌های کشت راه‌اندازی شده است.

مزایای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها چیست؟

در ادامه رضایی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: کمک به تأمین بذور اصلاح شده سازگار بر اساس الگوی کشت مرسوم و مقایسه با روش‌های نوین و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بابت خرید ادوات و ماشین آلات نوین متناسب با طرح برخی از مزایای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان  خاطرنشان کرد: کمک به تأمین سموم و کودهای شیمیایی بذر در زمان کاشت و محلول‌پاشی و سمپاشی در زمان داشت، هماهنگی تأمین ادوات برداشت در منطقه، انجام آموزش‌های فنی تخصصی با روش‌های متغیر(ترویجی، رسانه‌ای، چهره به چهره) ویژه کارشناسان و بهره‌برداران و انجام نظارت مستمر بر عملیات کاشت، داشت و برداشت از دیگر مزایای اجرای جهش تولید در دیمزارها است.
رضایی خاطرنشان کرد: عقد قرارداد طرح جهش تولید در دیمزارها با مراکز جهاد کشاورزی و ثبت در سامانه دیمزار، کشت مستقیم حداقل ۳۰ درصد از وسعت مزرعه با حفظ بقایای کشت سال قبل در قالب قرارداد، کشت با کارنده عمود بر جهت شیب زمین در قالب قرارداد، رعایت بهینه سازی تناوب زراعی غلات با حبوبات علوفه و دانه‌های روغنی در قالب قرارداد و تبدیل ۳۰ درصد آیش زرد به آیش سبز (کشت حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی) از دیگر جزئیات اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است.
رضایی یادآور شد: استفاده از ارقام زراعی و دارویی مناسب بر اساس توصیه مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم مراکز تحقیقاتی استان و مرکز جهاد کشاورزی کالپوش، رعایت زمان مناسب کاشت پیش از بارش‌های مؤثر پاییزه برای استفاده بهینه و حداکثری از نزولات جوی منطقه با توصیه کارشناسان مربوطه و مبارزه بهنگام با عوامل خسارت‌زا در قالب قرارداد از شاخص های فنی برای ورود کشاورزان به طرح جهش تولید در دیمزارها در سال زراعی جاری است.
وی افزود: به زودی کلاس آموزشی ابعاد اجرایی طرح به صورت فراگیر برای بهره‌برداران وکارشناسان در منطقه برگزار می‌شود.

تأمین بذر علوفه‌های نوین، حبوبات و دانه‌های روغنی به شرکت‌ها واگذار می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تأمین بذر علوفه‌های نوین، حبوبات و دانه‌های روغنی در طرح جهش تولید در دیمزارها  به شرکت‌ها محول می‌شود تا در کنار اتحادیه‌های تعاونی روستایی نسبت به تأمین آن تحت نظارت کمیته بذر استان اقدام کنند.
رضایی با اشاره به اهمیت تأمین بذور اصلاح شده به‌عنوان اصلی‌ترین نهاده طرح از شرکت‌ها خواست از تمام ظرفیت خود برای تأمین بذوری که در برنامه بذر استان تأمین نشده‌اند استفاده کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تاکید کرد که رعایت تمامی دستورالعمل‌های طرح و کمیته بذر استان و خودداری از توزیع بذر خودمصرفی و بومی برای رسیدن به اهداف عالیه طرح مورد انتظار است.
رضایی گفت: تمامی حمایت‌های لازم از قبیل تأمین سموم و کودهای بذر مال، افزایش سهم کودهای اساسی محصولات تحت پوشش، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت، تأمین ادوات مورد نیاز طرح، در قالب برنامه‌های تدوین شده با حمایت ستاد فرمان اجرایی حضرت امام خمینی (ره) از طرح از سوی تشکل‌های فعال دولتی و خصوصی منطقه در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: تأمین نیروی فنی و خدمات پشتیبانی و همچنین تأمین بذر رسمی غنی شده با کود و سموم مورد نیاز و مواد بیولوژیک از سوش‌های بومی، تحت پوشش قرار دادن بیمه‌ای تمام وسعت کشت‌شده و نظارت مستمر بر عملیات اجرایی از برنامه‌های آتی سازمان پس از اجرای طرح خواهد بود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه این طرح به‌منظور کمک به ارتقاء عملکرد محصولات زراعی دیم کشور از سال گذشته در سطح کشور آغاز شده است تصریح کرد: این طرح از سال گذشته در ۱۵ استان کشور آغاز  شد و با حمایت‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و پیگیری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره و جهاد کشاورزی استان امسال در وسعت ۲۰ هزار هکتار به استان سمنان نیز ابلاغ شده است.

کد خبر 4698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =