اختتامیه جشنواره طراحی صنعتی برای کودک/حمایت از ایده‌های برتر در زمینه فرزندآوری

به همت بنیاد 15 خرداد ، نخستین جشنواره طراحی صنعتی برای کودک با هدف مناسب‌سازی فضای خانه برای رشد و تربیت کودکان برگزار شد.

شب گذشته (سه شنبه 29 آذر) آیین اختتامیه و نمایشگاه طراحی صنعتی برای کودک با حضور معاون زنان رئیس‌جمهور، معاون ستاد اجرایی فرمان امام ، دبیر ستاد ملی جمعیت، رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت مجلس، مدیرعامل بنیاد 15 خرداد در محل نمایشگاه‌های دائمی ستاد اجرایی فرمان امام برگزار و از ایده‌های برتر تقدیر به عمل آمد.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم گفت: این جشنواره در راستای حمایت از طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری و کمک موثر به خانواده‌هایی که ۲ یا ۳ فرزند به بالا دارند برگزار شد تا فضای خانه‌های شهری این افراد که متناسب با فرزندآوری نیست بهبود پیدا کند.

سیدمصطفی سیدهاشمی افزود:با صنعتی‌سازی و تولید انبوه ایده‌های برتر این جشنواره ، بهترین استفاده از فضاهای کوچک انجام میشود تا کودک با ایمنی بیشتر در منزل رشد کند و از آسیب‌های مختلف به دور باشد و بااستفاده از طرح‌های خلاقانه ، بیشترین بهره از کمترین فضا برده شود.

رئیس هیئت مدیره بنیاد 15 خرداد خاطرنشان کرد:ستاد اجرایی فرمان امام صرفا به برگزاری یک جشنواره اکتفا نمیکند و از همین امروز از این طرح‌ها برای تولید صنعتی و تجاری‌سازی و در دسترس قرار دادن آنها برای خانواده‌ها اقدام خواهد کرد و صنعتی‌سازی این طرح‌ها را هم به سازندگان برتر واگذار میکنیم.

سیدهاشمی ادامه داد: بنیاد ۱۵ خرداد همچنین اقداماتی را برای خانواده‌های محروم دارای فرزند معلول هم در دستور کار دارد؛ ما متعهد شدیم در سال‌جاری ۱۰ هزار خانه معلول را بازسازی و مناسب‌سازی کنیم و اگر ابزاری نیاز است مانند رمپ ورودی، بالابر، توالت فرنگی و تشک مواج را تهیه و دراختیار این خانواده‌ها قرار دهیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هم در این آیین اظهار داشت: مؤلفه اصلی قدرت در همه عرصه‌ها وابسته به جمعیت و نیروی جوانی است؛ علم و دانش هم نیازمند نخبگان جوان است؛ متأسفانه در سال‌های گذشته برای افزایش جمعیت غفلت شد و به زنان، خانواده، پایداری و افزایش ثبات خانواده بی‌توجهی بزرگی صورت گرفت.

 
انسیه خزعلی افزود: باید با فرهنگ فردگرایی و عدم تشکیل خانواده مقابله کرد؛ فقط صدور احکام و قوانین دولتی برای افزایش جمعیت پاسخگو نیست بلکه مثل همه اتفاقات بزرگ دیگر لازم است خود مردم دراین موضوع ورود کنند.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد:ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد ۱۵ خرداد در این زمینه انصافا پیشرو و پیشگام بوده و جهش خوبی در اجرای طرح‌های مختلف برای تشویق زوجین به فرزندآوری و حمایت از زنان و خانواده داشته و برگزاری این جشنواره نیز به رفع دغدغه بسیاری از مادران و والدین درخصوص نامناسب بودن وسایل و لوازم موجود در خانه‌ها و آپارتمان‌ها برای حضور نوزاد و کودک کمک شایانی میکند.


مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد هم در این آیین اظهار داشت: کشور ما در معرض آسیب پیری جمعیت است و می‌طلبد کارهایی را در این زمینه انجام دهیم تا به چاله بزرگ جمعیتی نیفتیم.

حمیدرضا علیان‌زادگان تصریح کرد: پویش ایران جوان به منظور حمایت از دانشجویان برای فرزندآوری را راه انداختیم که بر همین اساس بسته حمایتی بانکی تعریف شده و کارگاه‌های آموزشی ویژه دانشجویان درحال برگزاری است.

وی ادامه داد: پویش ملی لبخند مادری هم باحمایت ستاد اجرایی فرمان امام در حال اجراست که بسته‌هایی شامل ۴۰ قلم کالا به ارزش ۶ میلیون تومان به خانواده‌ها اهدا میشود؛ توزیع این بسته‌ها را با تعداد 5 هزار بسته آغاز کردیم و به 50 هزار بسته خواهیم رساند.

 
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی هم در این آیین خاطرنشان کرد: اگر با وضعیت فعلی حرکت کنیم ۳۰ سال دیگر در سیاه‌چاله جمعیت قرار گرفته و ۱۵۰ سال در آن می‌مانیم؛ فقط ۶ سال برای عدم ورود به این سیاه چاله وقت داریم به شرطی که نرخ زاد و ولد در کشورمان ۲.۵ باشد.

 
 

امیرحسین بانکی‌پور تصریح کرد: ۱۵ سال بود که ازدواج‌ها سیر نزولی داشت ولی قانون تعالی جمعیت که از سال۱۴۰۰ آغاز شد باعث توقف سیر نزولی شد و هم اکنون سیر ازدواج افزایشی است و در ۶ ماهه ابتدای سال جاری شاهد افزایش تعداد موالید هستیم.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: نباید به جایزه ملی جمعیت صرفا به منظور جایزه محور بودن آن نگاه کرد؛ باید افرادی که با ابتکار و خلاقیت باعث جهش در تعداد ازدواج و فرزندآوری شده‌اند شناسایی و اقدامات آنها الگوگیری و تعمیم داده شود.

گفتنی است در پایان این مراسم با اهدای لوح و تندیس از ایده‌های برتر و خلاقانه تقدیر و جوایزی به آنان اهدا شد.

انتهای پیام/

کد خبر 5235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =