درآمد سالانه ۵۱۰ میلیون دلاری برای کشور با احداث طرح تولید پروپیلن در عسلویه

عملیات اجرایی احداث طرح پروپیلن و پلی‌پروپیلن در عسلویه توسط ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.

در جریان سفر یکروزه معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام به بوشهر، طرح احداث PDH و PP در سطح ملی و تولید ۴۵۰ هزار تن پروپیلن و پلی‌پروپیلن در عسلویه کلید خورد.
در آیین این مراسم معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام گفت: امروز آغاز عملیات اجرایی این پروژه بزرگ و ملی را داریم، در این پروژه مواد خام تبدیل به محصول نهایی می‌شود و با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیون یورویی، سالانه ارزآوری ۵۱۰ میلیون دلاری برای کشور خواهیم داشت.
سیدمصطفی سیدهاشمی افزود: چون بانک‌های داخلی توان تأمین ارزی برای این پروژه را نداشتند از شریک مالی خارجی کمک گرفتیم ، همچنین صندوق توسعه ملی با شراکت ۳۵ درصدی هم دراین پروژه به میدان آمدند.
معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام تصریح کرد: برای تأمین خوراک این پروژه فقط ۹۰ متر فاصله وجود دارد که مزیت بزرگی است؛ ضمن اینکه سال گذشته کار بسیار بزرگی در قالب راه‌اندازی مجتمع تولید اتان در شهرستان مهر انجام شد و ۴۵۰ هزار تن اتان سالیانه با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری ساخته شد که محصول آن خوراک پروژه‌ای دیگری شد که امروز عملیات اجرایی احداث آن را آغاز کردیم؛ این پروژه باید ظرف مدت ۴ سال به بهره‌برداری برسد.
سیدهاشمی تأکید کرد: فقط هزینه خاکبرداری این پروژه به دلیل شرایط جغرافیایی ، ۸۰۰ میلیارد تومان است اما باید با مهندسی مجدد و افزایش سرعت، زمان‌بندی‌ پایان کار را کاهش دهیم.
رئیس هیات مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر نیز در این مراسم گفت: اجرای این پروژه گام جدید و دیگری از توسعه و پیشرفت ایران اسلامی و در راستای زنجیره تولید اتان است.
غلامحسین نوذری با اشاره به پیشرفت احداث پتروشیمی "مهر پتروکیمیا" نیز گفت: پیشرفت این پروژه به 30 درصد رسیده است؛ شرکت جهادنصر کرمان پیمانکار پروژه خاکبرداری باید زمانبندی حفاری تا یک میلیون مترمکعب را با روش‌های مختلف کاهش دهد. همچنین باید با راه‌ها و روش‌های مختلف هزینه‌ها را هم کاهش دهیم.
رییس هیات مدیره شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر نیز در این مراسم گفت: این شرکت دومین تولید کننده PDH و پروپیلن در کشور است؛ ستاد اجرایی فرمان امام باید در سالجاری شرایط اجرا و احداث پروژه را به سمتی ببرد که ۲۰۰ میلیون دلار فاینانس را عملیاتی کند.
محمود زیرکچیان‌زاده افزود: استحصال اتان اولین مسئولیت اجرایی این شرکت بوده که جنب پروژه فعلی ساخته شد؛ دومین مسئولیت اجرایی ما هم در منطقه عسلویه پروژه احداث PDH و صنایع پایین دستی پروپیلن است که ۹۰۰ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد؛ در مجموع ستاد اجرایی حدود ۲ میلیارد دلار در منطقه محروم عسلویه سرمایه‌گذاری کرده و تأکید ویژه‌ای هم به استفاده از نیروهای بومی متخصص دراین پروژه داریم.
انتهای پیام/

کد خبر 5462

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =