پوشش ویژه برنامه " سلام خبرنگار " شبکه خبر درباره حمایت بنیاد ۱۵ خرداد از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو در سراسر کشور

طرح حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو از یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در سراسر کشور فراگیر شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یاسر اشراقی، مدیر حوزه ریاست ، روابط عمومی و امور فرهنگی بنیاد ۱۵خرداد با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر گفت: از همان اوایل سال ۱۴۰۱ که طرح حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو در بنیاد ۱۵خرداد تصویب شد ، در سراسر کشور بدون هیچ گونه محدودیت اجرا شد و تا به امروز حدود ۲۰۰ خانواده دارای سه قلو و چهار قلو تحت حمایت این طرح قرار گرفتند.

یاسر اشراقی در برنامه سلام خبرنگار در پاسخ به این سوال مجری که در این طرحی که از امروز آغاز می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟  گفت:­ پس از این که بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از سال ۹۹ ذیل ستاد فرمان حضرت امام درآمد، کارویژه‌هایی برای این بنیاد تعریف شد که یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در این کارویژه‌ها تعریف شده بحث جمعیت و خانواده است. ­در حوزه جمعیت و خانواده در بنیاد ۱۵ خرداد حدود ۲۰ کارویژه تعریف شده است که یکی از آن‌ها بحث حمایت از خانواده‌های چند قلوست.

امروز آغاز فراگیر این طرح است و از همان اوایل سال ۱۴۰۱ که این طرح تصویب شد در بنیاد ۱۵ خرداد این طرح اجرایی و در سراسر کشور بدون هیچ گونه محدودیت اجرا شد و تا به امروز حدود ۲۰۰ خانواده هست که سه قلو و چهار قلو تحت حمایت قرار گرفتند.

سوال:آغاز فراگیر یعنی چه ؟

اشراقی: پیش از این به صورت موردی خانواده‌هایی که ادارات کل ستاد فرمان امام در استان‌ها با توجه به آن پایگاه داده‌ای که در اختیارشان قرار داشت ، طرح اجرا می شد ، اما از امروز به صورت عمومی سامانه این طرح اعلام رسمی و عمومی می‌شود.

سوال:تا الان معرفی شدگان بودند و از این به بعد هر کس که دارای چند قلو هست می‌تواند مراجعه کند به پایگاه‌ها؟

اشراقی: از امروز در برنامه‌ای که همکاران شما حضور خواهند داشت حدود ساعت ۱۹ امروز قرار است سامانه مرتبط به این که الان هم می‌توانم آدرس سامانه را عرض کنم رونمایی می شود.

سوال :آدرس سامانه را بفرمایید که آن‌هایی که دارای چند قلو هستند مراجعه کنند؟

 اشراقی:­ Iranejavan.1542.ir ، هم میهنان به این سامانه مراجعه کنند و آن جا دو بخش وجود دارد. اول­ در خصوص همین طرح که ان شاءالله خانواده‌هایی که دارای فرزند چند قلو هستند ثبت نام کنند تا بتوانیم در خدمت شان باشیم. ­یک بخش دیگر هم در خصوص فراخوان نامگذاری این طرح از عموم مردم است که جوایز نفیسی به کسانی که برترین نام را تعیین می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

سوال: یعنی دنبال یک نام هستید که به  جای عنوان طرح حمایت از خانواده‌های دارای چند قلو یک عنوان مختصر و مفیدی بگذارید ؟

اشراقی: بله .مثل یکی دیگر از طرح‌هایمان که لبخند مادری است و خدا را شکر عمومیت پیدا کرده است و در برنامه‌های مختلف صدا و سیما و عموم مردم جا باز کرده که آن طرح یکی از بسته‌هایی که در این طرح تقدیم حضور خانواده‌ها می‌شود، هست، بسته‌های شامل ۴۰ قلم کالا از بدو تولد تا دو سالگی.

سوال:به جز بسته‌های کالایی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد و ۴۰ قلم، چه حمایت‌های دیگری از خانواده‌های دارای چند قلو می‌شود؟

 اشراقی: نخست بسته لبخند مادری است که برای کودک کامل و جامع و از کالای باکیفیت ایرانی تهیه شده است و به ازای هر فرزند در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد. هدیه دیگری که تقدیم حضور خانواده‌ها می‌شود کارت هدیه به مادر خانواده به ازای هر فرزند، یک میلیون تومان است و سوم مصرف شش ماه پوشک کودک است.

سوال:در آن بسته‌ها چه اقلام و کالاهایی وجود دارد؟

اشراقی:اقلام ملزوماتی است  که برای خانواده‌ها مهم است، از پوشاک کودک تا شیر گرم کن که مورد استفاده شان است و حتی کتاب‌هایی که مادران و پدران می‌خواهند مطالعه کنند و بهتر بتوانند در تربیت کودکان اصولی رفتار کنند.

سوال:الان همه درگیر پوشک بچه هستند که خیلی هم گران قیمت است ، میزان تخصیص پوشک چه میزان است ؟

اشراقی: ۲۴ بسته ۴۲ عددی با کیفیت که در مناقصه‌ای که برگزار شده است برترین پوشکی که در بازار موجود بود را تعیین کردیم و در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد. ­این سه مورد یعنی آن بسته لبخند مادری  شامل ۴۰ قلم و کارت هدیه و آن پوشک در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

سوال:ارزش این بسته ها چقدر است؟

 اشراقی:­ ارزش این هدایا در مجموع برای خانواده های دارای فرزندان سه قلو حدود ۳۳ میلیون تومان است که هر بسته لبخند مادری حدود ۵ میلیون تومان است.طرح‌هایی که در بنیاد ۱۵ خرداد داریم، افق طرح ما به شکلی است که ان شاءالله هر خانواده‌ای که صاحب اولاد خواهد شد این بسته‌های لبخند مادری و طرح حمایتی را داشته باشیم و عدد گام با توجه به بحث‌های بودجه‌ای و این که تشویق صورت گیرد خانواده‌های دارای فرزند چند قلو ، خانواده های مثبت پنج ( دارای سه فرزند و بیشتر ) و خانواده های کم برخوردار است. نکته مهمی که باید در اینجا متذکر شوم این است که مقام معظم رهبری در پیام‌های متعدد در حوزه جمعیت بیاناتی داشتند که گواه این است که اصل مهم در حوزه فرزندآوری و فرزندپروری مسایل فرهنگی است. ­بینه از این بالاتر که در تمام دنیا دهک‌های بالای جمعیتی فرزندآوری پایین تری دارند و این نکته به ما این مهم را اشاره می‌کند که در موارد تسهیلات اقتصادی که حتما به عنوان اهرم بسته‌های حمایتی وجود داشته باشد مثل همین اهمیتی که قائل شدید و بنده در خدمت تان هستم این نکته را نشان می‌دهد که مسایل فرهنگی و رفع گره‌های ذهنی برای خانواده‌ها خیلی مهم است که لذت فرزندآوری و فرزندپروری را به خانواده‌ها منتقل کند.

امروز در مراسمی که داریم با حضور خانواده‌ها که دارای فرزند چند قلو هستند که مورد حمایت بنیاد ۱۵ خرداد قرار گرفتند و در تهران و استان‌های همجوار دعوت کردیم و در خدمت شان هستیم و در گزارش خبرنگاران شما تهیه خواهد شد قصد داریم همین را منتقل کنیم که فرزند آوری و آن لذت و برکتی که در خانواده می‌آورد آن قدر بالا است که در کنار حمایتی که می‌شود جامعه را به سمتی گسیل کند که فرزندآوری داشته باشد.الان در یک برهه خیلی حساسی قرار داریم و با توجه به این که نرخ باروری در سال ۶۵، حدود شش و نیم بوده است و الان متاسفانه با توجه به مواردی که خیلی در این مقال نمی‌پردازم حدودا نرخ باروری یک و هفت دهم و برخی آمارها یک و شش دهم است و اگر در ۴-۵ سال آینده این شرایط را تغییر ندهیم که به لطف خدا با حضور دولت آقای رئیسی و تسهیلاتی که بیشتر از پیش در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است شرایط بهتر شده است ، اما در مجموع اگر نتوانیم شرایط نرخ باروری را بهینه کنیم ، با تغییر نسلی که صورت بگیرد تا چهار پنج سال آینده این تغییر نکند وارد چاله جمعیتی می‌شویم که خدای ناکرده ممکن است ۲۰۰ سال در آن چاله قرار گیریم.

مشکلاتی که آلمان و ژاپن و کشورهای دیگر با این معضل روبه رو هستند الان درگیر هستند و ما با تغییر نسل ۲۰ یا ۳۰ سال بعد مشاغل عادی از مکانیک گرفته تا مشاغل حساس استراتژیک مثل جراح و حتی سرباز که امنیت کشور را باید تامین کند با کمبود روبه رو می‌شویم و به همین جهت می‌طلبد با وجود مشکلاتی که خانواده درگیر هستند حتما بحث جمعیت و فرزندآوری چه با تسهیلات اقتصادی و چه با پیشبرد رفع گره‌های ذهنی از سمت رسانه‌ها و بزرگوارانی که در این حوزه کار می‌کنند، این معضل رفع شود.

سوال :به صورت موردی در استان‌های مختلف براساس مراجعه‌ای که به شما داشتند این بسته‌ها را از سال ۱۴۰۱ تحویل می‌دادید، برآورد و پیش بینی دارید که در کدام یک از مناطق کشور بیشترین میزان افرادی را دارید که چند قلو دارند و شما باید به آن‌ها در این طرح حمایتی آن‌ها را لحاظ کنید؟

 اشراقی:  بیشترین پوشش این طرح ، در استان هرمزگان بوده است و استانهایی مانند گیلان و مازندران که بیشترین مشکلات بحث جمعیتی را دارند و فقر فرزندآوری در آن استان ها است، کمترین دریافت کننده را داشتیم.

سوال: شاید وضعیت شان بهتر از استان‌های جنوبی کشور است، نمی‌دانم نقشه‌های آماری از میزان جمعیت و نرخ باروری در همان سال‌های چطور هست؟

اشراقی:متاسفانه گیلان و مازندران کمترین است و ما با فراگیر شدن این طرح‌ها و طرح ایران جوان که در خصوص زوج‌های متاهل دانشجو است و طرح لبخند مادری و کارویژه های دیگری که در حوزه جمعیتی تعریف کردیم و دیگر طرح‌های دیگر نهادها که زیر نظر ستاد ملی جمعیت فعالیت می‌کنند، دنبال این هستیم این تشویق‌های انجام شده منجر به این شود که سرانه جمعیتیمان تغییر کند.

کد خبر 5903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =