۹۳ درصد برنامه جهش تولید در دیمزارهای لرستان محقق شد

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان از تحقق ۹۳ درصدی برنامه جهش تولید در دیمزارهای این استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان، مجید طائف، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان، یکشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه در جلسه‌ای که با حضور اهالی روستای پل باباحسین شهرستان خرم‌آباد، کارشناسان طرح جهش تولید، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و برخی از مسئولین پیرامون «روز مزرعه» با محوریت طرح جهش تولید در دیمزارهای استان برگزار شد، اظهار کرد: طرح جهش تولید در اراضی دیم برنامه‌ای است در سطح کلان کشوری در سال سوم و در استان در سال دوم برنامه قرار دارد.

وی با بیان اینکه طرح جهش تولید در اراضی دیم از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در سطح کشور طی بازه زمانی چهار ساله اجرا می‌شود، گفت: میزان ۴ میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی کشور در قالب این طرح قرار دارند که سهم و تعهد استان ۳۵۰ هزار هکتار؛ معادل ۸ درصد است.

طائف از تحقق ۹۳ درصدی برنامه جهش تولید در دیمزارهای این استان خبر داد و گفت: طرح جهش تولید در اراضی دیم شامل کشت غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و ... است که استان لرستان در آیتم‌های ترویج نوع کشت در برخی از محصولات زراعی از جمله دانه روغنی کاملینا، رتبه اول کشور را کسب کرده و ۵۰ درصد سطح زیر کشت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: گیاه دانه روغنی کاملینا یا «Camelina sativa» بر اساس نتایج پژوهش‌ها از کشت‌های کم‌توقع  و سازگار با کم‌آبی بوده  ولی در مقابل روغن آن دارای مقادیر بالایی از امگا ۳ است که باعث پیشگیری از سرطان و چاقی شده و از طرفی می‌­تواند به عنوان گزینه مناسبی در تناوب با غلات باشد.

طائف با بیان اینکه در قالب طرح جهش تولید در اراضی دیم تاکنون ۲۴۹ میلیارد ریال تسهیلات ابلاغی به استان بابت تامین ادوات کشاورزی تخصیص یافته که از این رقم ۲۳۳ میلیارد ریال معادل ۹۱ درصد پرداخت و مابقی اعتبارات در مرحله بانکی و تامین ادوات هستند، افزود: در ادامه پشتیبانی از روند اجرای این طرح ۹۳ هزار هکتار از اراضی مذکور بیمه شده به شکلی که ۵۰ درصد از مبلغ بیمه توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان پرداخت شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان در پایان گفت: در خصوص روستای هدف «پل باباحسین» با محوریت بنیاد برکت در سال گذشته ۲۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در زمینه‌های مختلف پرداخت شده که ۱۸ میلیارد ریال به منظور توسعه کشت زعفران بوده است.

کد خبر 5954

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =