واکسیناسیون ۱/۵میلیون رأس دام در مناطق محروم و کشت گیاهان دارویی در ۳۰۰ هکتار زمین

به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام ، پویش "فلاحت احسان" با هدف واکسیناسیون دام‌های سبک مناطق کم‌برخوردار و افزایش کشت دیم داروهای گیاهی در کشور، برگزار شد.

صبح امروز (سه شنبه ۱۹ اردیبهشت) در مراسمی با حضور معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام، مدیرعامل بنیاد احسان و تعدادی از مدیران این مجموعه، طرح واکسیناسیون یک‌ونیم میلیون رأس دام در مناطق کم‌برخوردار و همچنین بهره‌برداری از ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی زیر کشت گیاهان دارویی عملیاتی شد.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم اظهار داشت: پویش "فلاحت احسان" با کمک گروه‌های جهادی همکار بنیاد احسان در حوزه کشاورزی شکل گرفته و با قوت در حال اجراست

علی عسگری درخصوص جزئیات این پویش گفت: یکی از بخش‌های اصلی این طرح واکسیناسیون دام‌های سبک مناطق محروم است که هدف‌گذاری ما واکسینه شدن یک‌ونیم میلیون دام سبک است که تا امروز ۸۰۰ هزار رأس دام واکسینه شده‌اند.

عسگری ادامه داد: یکی از دغدغه‌های دامداران در مناطق کم‌برخوردار، آفت‌ها و بیماری‌هایی است که دام‌ها به آن مبتلا میشوند؛ سالانه ۳۰ درصد از دام‌ها به دلیل بیماری‌های مختلف تلف می‌شوند؛ باید به تدریج واکسیناسیون را سال به سال بیشتر کرده و به سه میلیون و سپس به ۵ میلیون راس برسانیم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم احیای قنوات نیز تصریح کرد: بنیاد احسان با همکاری معاونت آبفای وزارت نیرو، احیای قنوات را نیز دراین طرح دنبال میکند و در این راستا سال گذشته ۴۰۰ قنات احیا شد و امسال هم احیای ۱۰۰ قنات را در دستور کار داریم که در مناطق خشک و نیمه‎خشک انجام خواهد شد.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام خاطرنشان کرد: در طرح دیگری با کمک نیروهای جهادی و مردمی، به روستاهایی که تنش آبی دارند از طریق تانکر آبرسانی انجام می‌دهیم. عسگری درباره اجرای طرح کشت دیم گیاهان دارویی در مناطق محروم نیز گفت: کشور ما از حیث گیاهان دارویی جایگاه برتری در دنیا دارد و پتانسیل و ظرفیت زیادی دراین زمینه داریم.

وی اظهار داشت: دراین طرح ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی زیر کشت دیم گیاهان دارویی رفته که امیدواریم با کمک گروه‌های جهادی تا پایان سال به ۲۰۰۰ هکتار برسد.

وی تأکید کرد: هر هکتار کشت گیاهان دارویی ۵ نفر اشتغالزایی برای کشور به دنبال دارد.

مدیر قرارگاه کشاورزی و توسعه روستایی بنیاد احسان هم در این مراسم اظهار داشت: در سال گذشته در قالب طرح کاروان سلامت برای دامداران مناطق محروم به ۸۰۰ هزار رأس دام سبک کشور، خدمات ویزیت، درمان و واکسیناسیون ارائه شد.

مهدی بختیاری‌زاده ادامه داد: ۱۲ گروه جهادی تخصصی دامپزشکی در قالب کاروان سلامت دام با حمایت بنیاد احسان در مناطق عشایری و روستایی به ارائه خدمات دامپزشکی میپردازند.

وی افزود: یکی از دلایل اثرگذاری کاروان سلامت دام ایجاد شبکه منظم و سراسری از گروه‌های جهادی تخصصی دامپزشکی بوده که توسط قرارگاه کشاورزی این ارتباط‌گیری با ۳۵ گروه جهادی تخصصی و ۱۳ دانشکده دامپزشکی به بهترین نحو اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه گیاهان دارویی به صورت نمونه ۳۲۵ هکتار گیاهان دارویی در اراضی غیرقابل کشت و کمک به زنجیره فراوری اجرایی شد که سالجاری به ۲ هزار هکتار می‌رسد.

در ادامه مراسم عضو گروه قرارگاه جهادی علمدار مازندران نیز به ارائه خدمات این گروه در برخی مناطق روستایی برای احیای زمین‌های بلااستفاده کشاورزی و کاشت گیاهان دارویی در آنها پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر 5955

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =