شتاب صنایع گیاهان دارویی خراسان شمالی با کمک ستاد اجرایی فرمان امام

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان شمالی از حمایت از صنایع گیاهان دارویی و کمک این ستاد به بهبود تولیدات کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ستاد اجرای فرمان امام(ره) خراسان شمالی محمد نبی شکیبایی اظهار داشت: وضعیت جامعه خراسان شمالی نشان می‌دهد که با افزایش سطح سواد، دانش و مهارت‌های علمی و عملی، گرایش به اشتغال در بخش‌های سنتی اقتصاد کمتر شده و میل برای اشتغال در بخش‌های مدرن و خدماتی بیشتر است.

وی افزود: این در حالی است که مزایای روستا در کشور باعث شده تا در سال‌های اخیر در سیاست گذاری توسعه ملی توجه بیشتری را به خود جلب کرده این روستاها با نقاط قوت و فرصت های متنوع پیش رو، به لحاظ مدیریتی به ویژه با مشکلات زیرساختی زیادی روبرو هستند و غالبا از مناسبات اقتصادی و اجتماعی برخوردارند. از این رو نیازمند مدیریت ویژه هستند.

شکیبایی تصریح کرد: روستاها در این زمینه، مشکلات خاص خود را دارند؛ از این رو، اگر برنامه‌ها و استراتژی‌های مناسب در زمینه حل مشکلات روستا در تمامی سطوح ملی، منطق های و محلی اتخاذ نگردد، این مشکلات در کشور همچنان وجود خواهند داشت. نظر به جایگاهی که روستا و روستانشین در پویایی اقتصاد کشور، از قبیل کمک به رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ اشتغال و فعالیت دارد – به طور ویژه در تولید کالاهای اساسی و استراتژیک نیز موثر است- می‌تواند بستر مناسبی برای تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی و خدماتی، حفظ محیط زیست و امنیت، هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، حراست و نگهبانی مرزها را فراهم نماید. از طرفی ظرفیت جمعیت 21 میلیون نفر ساکن در این مناطق با اتخاذ تدابیر صحیح و مدبرانه زمینه شکوفایی و توسعه پایدار مناطق روستایی و به تبع آن کشور را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در قالب قرارگاه کشاورزی و توسعه روستایی با هدف کمک به معیشت کشاورزان و خانوارهای کم برخوردار وارد این عرصه شده و در این راستا طرح کشت گیاهان دارویی توسط خانوارهای هدف در برخی استان ها آغاز شده است.

شکیبایی گفت: خراسان شمالی با دارا بودن ظرفیت رشد گیاهان دارویی و مستعد بودن بیش از2میلیون هکتارعرصه های طبیعی، زمینه توانمند شدن هرچه بیشتر را در حوزه پرورش گیاهان دارویی و ایجاد اشتغال پایدار را دارد. این عرصه‌های طبیعی، خواستگاه رویش بیش از350 گونه گیاهان دارویی و صنعتی متعدد است که حمایت از کاشت و صنعتی شدن این محصولات کمک بزرگی به توسعه استان خواهد کرد.

وی افزود: در فصل آغاز کشت گیاهان دارویی، با حمایت بنیاد احسان یک میلیارد تومان سم، کود و بذر خریداری می‌شود و از طریق گروه‌های جهادی توزیع خواهد شد.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد از آن در روستاها سکونت دارند. اینکه روستاهای خراسان شمالی گونه می توانند به موتور محرک اقتصاد خراسان شمالی تبدیل شوند٬ موضوعی بسیار مهم است.

کد خبر 6197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =