پیام‌های تسلیت برای درگذشت آیت الله حسن صانعی، نخستین رییس بنیاد ۱۵خرداد با حکم‌حضرت امام خمینی (ره)

حاج شیخ حسن صانعی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سرپرست پیشین بنیاد ۱۵ خرداد، عصر روز جمعه بر اثر کهولت سن و بیماری به رحمت ایزدی پیوست و در وادی‌السلام شهر قم در آغوش خاک آرام گرفت. پیام های تسلیت در پی درگذشت ایشان در پی می آید:

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در پیامی با تسلیت در گذشت حجت الاسلام‌المسلمین حاج شیخ حسن صانعی، نخستین رییس بنیاد ۱۵خرداد با حکم‌حضرت امام خمینی (ره)، آن مرحوم را ثابت قدم و از قدیمی‌ترین اصحاب امام بزرگوار خواندند و از خردمندی و خیرخواهی به عنوان دو خصوصیت بارز آن شخصیت بی‌تظاهر نام بردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت جناب حجةالاسلام‌المسلمین آقای حاج شیخ حسن صانعی رحمة‌الله‌علیه را به خاندان مکرم و دوستان و معاشران آن مرحوم و به کلیه‌ مرتبطین بیت حضرت امام رضوان‌الله‌علیه تسلیت عرض می کنم. این مرد وفادار و ثابت قدم از قدیمی‌ترین اصحاب امام بزرگوار و در شمار اولین یاران ایشان در آغاز نهضت و سپس جزو همراهان همیشگی آن بزرگمرد در همه‌ فراز و نشیب‌های دوران مبارزات تا هنگام پیروزی و پس از آن تا غروب آن آفتاب تابان بود. اینجانب در طول رفاقت دیرین خود با وی، خردمندی و خیرخواهی را دو خصوصیت دیگر این شخصیت بی‌تظاهر و پرکار دانسته و شناخته‌ام. رحمت و مغفرت الهی شامل حال ایشان باد انشاء‌الله.

سیدعلی خامنه‌ای

۳۱ تیرماه ۱۴۰۲

پیام‌ تسلیت رئیس‌جمهور

آیت الله سید ابراهیم رئیسی درگذشت حاج شیخ حسن صانعی را تسلیت گفتند.

متن پیام‌ رئیس جمهور به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم وارسته حضرت آیت‌االله شیخ حسن صانعی رحمت‌الله علیه، عضو فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تاثر و اندوه خاطر شد.

این روحانی فرهیخته و انقلابی که از مبارزین نهضت اسلامی و از نزدیکان و معتمدین بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز سالیان متمادی از عمر شریف خود را در سنگرهای مختلف خدمتگزاری به ویژه در بنیاد 15 خرداد و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم رهبر معظم انقلاب، وقف خدمت به مردم و انقلاب کرد و کارنامه ارزشمندی به یادگار گذاشت که توشه‌ای گرانبها برای آخرت ایشان خواهد بود.

اینجانب این ضایعه را محضر علمای اعلام، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارادتمندان و به‌ویژه بیت مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و در این ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان رحمت واسعه و همجواری با اولیای الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

پیام‌ تسلیت معاون اول رئیس جمهور

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری نیز در پیامی درگذشت حاج شیخ حسن صانعی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت آیت الله شیخ حسن صانعی، یار دیرین امام راحل(ره) دوستداران نظام و انقلاب اسلامی را در غم و اندوه فرو برد.

بدون تردید مبارزات طولانی آن فقید سعید با رژیم ستمشاهی و تحمل سال ها زندان، شکنجه و تبعید در دوران پیش از انقلاب توشه راه ایشان در نزد حق تعالی خواهد بود و از یاد مردم این سرزمین نخواهد رفت.

آیت الله صانعی که از برجسته ترین شاگردان حضرت امام راحل و فقیه و عالمی شجاع بودند، خدمات گرانقدرشان در سرپرستی بنیاد پانزده خرداد با حکم حضرت امام(ره) و همچنین حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام صفحه دیگری از فعالیت های متعدد ایشان در خدمت به جمهوری اسلامی بود که در تاریخ ماندگار خواهد شد.

اینجانب درگذشت این عالم ربانی را به بیت معزز ایشان و همچنین جامعه حوزوی و مردم ایران اسلامی تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم طلب آمرزش و مغفرت دارم.

پیام‌ تسلیت رئیس‌ مجلس

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درگذشت حاج شیخ حسن صانعی را تسلیت گفت.

متن پیام‌ قالیباف به شرح ذیل است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

ارتحال روحانی جلیل‌القدر آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی یار و همراه صدیق حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تأسف و تأثر گردید.

آیت‌الله شیخ حسن صانعی در طول عمر خویش به‌عنوان عالم مجاهد در ترویج معارف اسلامی و علوم عالی دینی و در سنگرهای متعدد –چه در دوران مبارزات نهضت اسلامی به‌عنوان یکی از ملازمان حضرت امام که بارها بازداشت و تبعید و زندانی شد و چه پس از پیروزی انقلاب از جمله مأمور امورات شرعی و سرپرستی بنیاد پانزده خرداد– به انجام خدمات مخلصانه اهتمام داشتند که کارنامهٔ درخشان ایشان بیانگر ارادتمندی به انقلاب و نظام اسلامی است.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به رهبر معظّم انقلاب، روحانیت معزز و بیت مکرم، برای این عالم پرهیزگار رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و سلامتی از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

پیام‌ تسلیت رئیس قوه‌قضائیه

محسنی اژه ای رئیس قوه‌قضائیه نیز درگذشت حاج شیخ حسن صانعی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

درگذشت عالم جلیل‌القدر و یار صدیق امام و انقلاب، آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی رضوان‌الله‌ تعالی‌علیه، موجب تأثر و تأسف شد.

آن مرحوم از غرّه‌ و ابتدای نهضت امام خمینی(ره)، حضوری درخشان در همراهی امام امت و مبارزه با رژیم ستمشاهی داشتند.

ایشان محرم راز امام خمینی(ره) و درکنار ایشان بودند و پس از انقلاب نیز همواره مورد اعتماد و وثاقت امامین انقلاب و در خدمت نظام اسلامی بوده و در بنیاد ۱۵ خرداد، بیش از سه دهه به محرومین و خانواده معظم شهدا خدمت کردند.

ایشان در یکی از آخرین مسئولیت‌های‌شان از سوی رهبر معظم انقلاب به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمدند و در این عرصه نیز منشأ خدمات بودند.

اینجانب درگذشت این عالم جلیل‌القدر و خدمت‌گزار اسلام را به علمای اعلام و خانواده مکرّم و عموم نزدیکان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض کرده و برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی و حشر با اولیاء و صالحین را مسئلت دارم.

کد خبر 6483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =