گزارش تصویری از احداث پروژه پتروپالایشگاه مروارید مکران

پروژه پتروپالایشگاه مروارید مکران یکی از پروژه های گروه اقتصاد مفید است که در منطقه جاسک با پیشرفت فیزیکی هفت درصد در حال ساخت می باشد.

شرکت توسعه مکران انرژی مفید به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه اقتصاد مفید، با تمرکز بر انتظارات و تدابیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص توسعه سواحل مکران و با تاکید بر ضرورت کمک به ایجاد زیرساخت های اساسی توسعه صنعتی، اجتماعی و اقتصادی کشور، به ویژه در حوزه بالادستی نفت که در شرایط پیش رو، با افزایش تحریم های ظالمانه ای که فروش نفت خام سنگین و فوق سنگین کشورمان را با مشکلات عدیده ای مواجه نموده است،  احداث پتروپالایشگاه نفت سنگین مروارید مکران را با ظرفیت 300 هزار بشکه نفت سنگین و فوق سنگین در دستورکار قرارداده است. عملیات اجرایی این پتروپالایشگاه عملاً تا انتهای سال 1399 متوقف بوده است و از این تاریخ با شروع به کار مدیریت جدید گروه اقتصاد مفید و با پیگیری های مستمر، فاز اول آن در کمتر از  یک سال و نیم به پیشرفتی بالغ بر  هفت درصد دست یافته است.

این طرح عظیم با حجم سرمایه گذاری مالی بیش از 8 میلیارد دلار و ضریب پیچیدگی حدوداً 5/13 در رده یکی از ابر پروژه های دنیا قراردارد و ساخت آن در دو فاز و مدت 60 ماه برنامه‌ریزی شده است. با راه اندازی و بهره‌برداری از این پتروپالایشگاه علاوه بر توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی در سواحل مکران از خام فروشی و خروج از کشور سالانه بیش از 110 میلیون بشکه نفت خام سنگین تولید شده میادین نفتی غرب کارون و نفت خام سنگین و فوق سنگین  صادراتی جلوگیری شده و پس از فرآوری، سالانه بالغ بر 14 میلیون تن محصولات استراتژیک و با ارزشی همچون گازوئیل یورو 5 ،گاز مایع،  بنزین و مواد اولیه خوراک پتروشیمی همانند بنزن و پارازایلن ، پروپیلن و ... جهت مصرف داخلی و بویژه صادرات تولید نموده و بدین ترتیب سالانه بالغ بر  8  میلیارد دلار آورده این پروژه خواهد بود.

هم اکنون حدود 4000 نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم در این طرح مشغول به کار می باشند که این عدد با پیشرفت پروژه در طول مدت ساخت به 45000 نفر نیروی مستقیم و غیر مستقیم افزایش می یابد، در دوران بهره‌برداری نیز 2000 نفر به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد که سهم بسزایی در اشتغالزایی در منطقه محروم جاسک  خواهد داشت.

اهم مزیت های پروژه به شرح زیر است:

  • حائز اولویت ویژه دولت محترم و وزارت نفت با توجه به تأکید مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مکران
  • اولین پتروپالایشگاه نفت سنگین و فوق سنگین کشور
  • دسترسی مستقیم و بی‌واسطه به آب های آزاد
  • دسترسی آسان به کشورهای چین، هند، کشورهای حوزه خلیج فارس، عمان و آسیای دور و در نتیجه سهولت صادرات محصولات
  • برخورداری از تضمین تحویل خوراک به مدت ۲۵ سال از سوی وزارت نفت
  • عبور خط لوله صادراتی گاز طبیعی به عمان (خط هفتم) از مجاورت پروژه
  • مجاورت با مخزنگاه خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه‌ و امکان تحویل خوراک از این مخزنگاه
  • امکان تولید ۱۸۰ هزار بشکه در روز سوخت دیزل با کیفیت بین المللی
کد خبر 6545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =