برگزاری گردهمایی آغاز کشت پاییزه و جهش تولید در دیم زارهای مازندران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان مازندران، گردهمایی آغاز کشت پاییزه و جهش تولید در دیمزارهای استان مازندران صبح روز 9 شهریور در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات اموزش و ترویج جهاد کشاورزی در این گردهمایی گفت: مهمترین رسالت در بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی پایداراست آن هم در دورانی که کمبود منابع ابی کشور را تهدید می‌کند، تنها راه ارتقا بهره وری در منابع پایه و افزایش تولید از نظر کمی و کیفی استفاده از ظرفیت دانش بنیان است.

سیدمجتبی خیام نکویی افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های این همایش جهش تولید در دیم زارها بوده، ظرفیتی که تا به امروز از آن به خوبی استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح، میزان تولید به افزایش سه برابری رسیده و در این سه سال حداقل ۹۵۰ کیلو تا یک تن گندم در هکتار اماری است که به دست امده است.
رییس سازمان تحقیقات اموزش و ترویج جهاد کشاورزی افزود: در کشور ۴ میلیون هکتار دیمزار زیر کشت گندم است که با افزایش سبک‌های دانش بینانی تولید حداقل ۴ تا ۵ میلیون تن تولید گندم محقق خواهد شد.

خیام نکویی خاطرنشان کرد: امسال در کنار خرید تضمینی و جهش تولید، افزایش تولید گندم که از مرز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گذشته تا نوید خوبی برای آینده و پایدار تولید در سال‌های اینده باشد.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان مازندران در گفتگو با خبرنگاران حاضر در جلسه عنوان کرد: سطح برنامه ستاد اجرایی ۶۷ هزار هکتار بوده و مبلغ کل تسهیلات تخصیصی در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان است، تسهیلات ۴ درصدی با بازپرداخت ۷ ساله.
هادیان افزود: در اختیار قراردادن۹۲ کارشناس در قالب گروه جهادی به جهاد کشاورزی جهت ارتقا بهره وری، در اختیار گذاشتن ۴۰ خودرو استیجاری به جهاد کشاورزی جهت استقرار در مراکز خدمات کشاورزی، پرداخت یارانه بیمه محصولات کشاورزی اراضی دیم به کشاورزان و تجهیز ناوگان تجهیزات اراضی دیم در استان با پرداخت تسهیلات از مهمترین برنامه‌های ستاد بوده است.
به گفته وی تعداد شهرستان در سال زراعی ۹ شهرستان بوده که در سال جاری به ۱۳ رسیده است.

مدیر کل جهادکشاورزی استان هم در این مراسم گفت: در سال جاری ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار هکتار زیر کشت پاییزه در استان می‌رود که اغلب ان گندم است و استفاده از دیمزار در حوزه گندم در الویت سازمان است.
عنایتی افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون مقدار خرید تولید گندم از ۷۶ هزار تن به ۱۱۸ هزار تن رسیده است که این همان استفاده از ظرفیت و توسعه دیمزارها است.
وی تصریح کرد: ۷۰ درصد پول گندم کاران پرداخت شده است و ۳۰ درصد باقی مانده در چند روز اینده پرداخت خواهد شد.

این گردهمایی با مشارکت معاونت بهبود تولیدات گیاهی و سازمان مدیریت هماهنگی ترویح کشاورزی استان، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی ره استان مازندران برگزار شد، نهادی که همواره بال توانای جهاد کشاورزی است.

کد خبر 6701

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =