کشت مستقیم و بدون خاک‌ورزی بهترین شیوه زراعت در دیم‌زارهای گلستان است

سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به شرایط اقلیمی و خشکسالی‌ سال‌های اخیر این استان، گفت: بهترین شیوه کشت زراعت‌های پاییزه در اراضی دیم از جمله دانه روغنی «کلزا و کاملینا»، کشت حفاظتی به روش بی‌خاک‌ورزی (کشت مستقیم در بقایا بدون هرگونه عملیات خاک‌ورزی) است

به گزارش نویاب به نقل از ایرنا، محمد ناظری افزود: در کشت بی‌خاک‌ورزی، نیاز به عملیات شخم زمین نبوده و تنها با استفاده از کارنده‌های نوتیل مجهز به کودکار می‌توان بذر را به صورت مستقیم در زمین کشت کرد.

وی افزود: در این روش کشت میزان تبخیر از سطح خاک به حداقل ممکن رسیده و بهره‌وری حداکثری از نزولات جوی با رعایت تاریخ کاشت برای دستیابی به سطح سبز مطلوب و عملکرد مناسب فراهم می‌شود ضمن اینکه در درازمدت با تداوم این روش و رعایت تناوب زراعی به مقدار ماده آلی خاک و حاصل‌خیزی آن نیز افزوده خواهد شد.

ناظری به بارش باران ۴۸ ساعت گذشته هم اشاره کرد و با مناسب دانستن آن، گفت: کشاوزران می‌توانند نسبت به کشت دانه روغنی کلزا و کاملینا اقدام کنند.

سرپرست مدیریت زراعت جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: بهترین زمان کشت کلزا و «کاملینا» در استان ۱۵ مهرماه تا پایان آبان ماه است.

وی همچنین گفت: اداوت و کارنده‌های مناسب از جمله کارنده‌های نوتیل از طریق ارائه تسهیلات با کارمزد پایین و با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زارها در اختیار کشاورزان استان قرار گرفته است.

ناظری افزود: کشاورزان استان با بهره‌گیری از بارش اخیر و مشاوره با کارشناسان مراکز جهادکشاورزی و با رعایت تاریخ کاشت و استفاده از بذور اصلاح شده، استاندارد و ارقام مناسب اقدام به کشت کلزا و کاملینا کنند.

کشاورزی حفاظتی (CA) به‌عنوان یک جایگزین کلیدی و با رویکرد اکولوژیک در حال ظهور است، پایه‌های CA براساس استفاده از تکنیک‌های بی‌خاک‌ورزی و عدم دستکاری مکانیکی خاک با رویکرد کشت مستقیم بذر در خاک و استفاده از تناوب و نگهداری بقایای گیاهی و نباتات پوششی برای بهینه‌ سازی جنبه‌های مختلف سلامت و انعطاف‌پذیری خاک و محصول است.

همچنین «کاملینا» یا (کتان‌کش) گیاهی است که طی چند سال اخیر، کشت آن به‌عنوان یک دانه روغنی در سطح کشور آغاز شده و مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در دانه‌های روغنی مانند سوسک گرده‌خوار دارد.

کاملینا، گیاهی دارای ارزش غذایی بالا و کم‌آب‌طلب بوده و به‌عنوان مهمترین منبع تامین‌کننده روغن با تامین اسیدهای چرب غیراشباع شناخته شده است.

این گیاه روغنی نقش بسیار مهمی در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت دارد و می‌تواند گامی موثر در اقتصادی‌ کردن کشاورزی، ایجاد اشتغال جدید و پایدار باشد.

همچنین روغن گیاه کاملینا دارای امگا ۳ بالا (بیش از ۳۰ درصد) بوده و خواص دارویی و ضدسرطانی دارد ضمن اینکه به جهت داشتن کیفیت بالای کنجاله و سطوح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها به ویژه ویتامین ای(E) مورد استفاده در صنعت، تغذیه طیور و ماهی قرار می‌گیرد.

استان گلستان افزون بر ۶۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

کد خبر 6836

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =