آیین تجلیل از منتخبین طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

در چهارمین سال طرح جهش تولید در دیمزار ها بیش از ۵.۲ میلیون هکتار اراضی دیم زیر کشت می‌رود

به گزارش روابط عمومی هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ؛ چهارمین سال اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارها در ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام وبا مشارکت وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد.

صبح امروز (سه‌شنبه ١٨ مهرماه) در مراسمی با حضور سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام، وزیر و معاونان جهاد کشاورزی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام و جمعی از مدیران ارشد این مجموعه در محل سالن اجتماعات ستاد اجرایی فرمان امام چهارمین سال اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارها آغاز شد.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام دراین مراسم اظهار کرد: طرح ملی جهش تولید در دیمزارها از سه سال پیش به پیشنهاد ستاد اجرایی فرمان امام و با موافقت مقام معظم رهبری در کشور آغاز شد.

عارف نوروزی گفت: در سال زراعی جدید ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم که شامل ۹۰ درصد اراضی دیم کشور است، در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام زیر کشت انواع غلات قرار می‌گیرد.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه در سال زراعی جدید ۵۴۵ هزار کشاورز در این طرح جهش تولید در دیمزارها فعال هستند، گفت: پیش‌بینی شده است ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول امسال از این اراضی برداشت شود که منجر به صرفه جویی ارزی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلاری خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح درحال حاضر در ۴.۲ میلیون هکتار از اراضی دیم در ۲۱ استان کشور، ۲۲۸ شهرستان و بیش از ۱۷ هزار روستا و مشارکت ۴۰۰ هزار کشاورز اجرا شده و برنامه‌ریزی برای سالِ جدید زراعی افزایش وسعت طرح به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم کشور با حمایت مستقیم ستاد اجرایی فرمان امام زیر کشت انواع غلات است.

نوروزی داد: در سال سوم اجرای این طرح، تاکنون بیش از ۵ و نیم میلیون تن محصول از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم کشور برداشت و تحویل وزارت جهاد کشاوزی، سیلوها، خریداران بخش خصوصی و یا مصرف کشاورزان شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال در کشور بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شده که ۳۵ درصد آن متعلق به اراضی کشت دیم بوده است، تصریح کرد: در جهت اصلاح انواع بذرها در طرح جهش تولید دیمزارها، قراردادی با موسسه تحقیقاتی دیم کشور به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان منعقد شده که افزایش کارآمدی در این حوزه را به همراه خواهد داشت.

نوروزی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام اقدامات حمایتی از جمله بیمه محصولات کشاورزی برای ایجاد انگیزه در کشاورزان، آموزش در جهت تولید بهینه محصولات و اعطای تسهیلات بانکی برای جبران خسارات طبیعی و غیرطبیعی به مبلغ هزار میلیارد تومان برای خرید ادوات اراضی دیم را در دستور کار دارد و درسال زراع گذشته ۶۰۰۰ ادوات کشاورزی تحویل کشاورزان شده است.

وی با اشاره به اینکه طی عقد قراردادی با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی ۲ هزار مهندس کشاورزی برای نظارت بر اجرای کامل این طرح مطابق با دانش روز به کار گرفته شده‌اند، گفت: در سال اول اجرای این طرح ۶۷۰ هزار هکتار، در سال دوم از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و در سال سوم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم رفت که در مجموع چنین اقداماتی منجر به تحقق هرچه سریع‌تر سیاست اقتصاد مقاومتی، تامین امنیت غذایی، جلوگیری از خروج ارز و تنوع در کشت غلات در کشور شده است.

نوروزی گفت: در اجرای طرح جهش تولید راندمان عملکرد در هر هکتار از ۸۵۰ کیلوگرم برداشت به حدود یک تن و ۳۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

همچنین در ادامه وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: زمینه‌های مختلفی برای همکاری با ستاد اجرایی فرمان امام به وجود آمده و این طرحها با مدیریت جهادی مدیران ستاد به موفقیت چشمگیری رسیدند.

محمدعلی نیکبخت گفت: ایده طرح جهش تولید در دیمزارها بر روی محصولات اساسی کار بی‌نظیری بود و مشارکت تنگاتنگ وزارت جهاد و ستاد اجرایی نشان داد می‌توانیم باهم کارهای بزرگی را انجام دهیم و فضای بخش کشاورزی آمادگی دارد نیاز اساسی کشور را فراهم کند.

وی با بیان اینکه منابع پایه آب و خاک محدودیت دارد و از آنجایی‌که امکان توسعه فیزیکی آن وجود ندارد باید فضای جدید برای کشت به ندرت ایجاد کنیم، گفت: عملکرد دیمزارها می‌تواند به حدی رسد که کشور به واردات گندم نیاز نداشته باشد و نیاز اساسی در این زمینه تامین شود.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: همه ظرفیت وزارت جهاد کشاورزی در خدمت این طرح و طرح‌های بعدی خواهد بود و هر زمانی نیازی وجود داشته باشد ورود پیدا خواهیم کرد که باعث عزت مردم ایران شود.

وی با بیان اینکه مدل پیش رو را علاوه بر گیاهان و زراعت باید در تولید گوشت قرمز نیز به کار ببریم چرا که مشکلات اساسی در این زمینه وجود دارد، گفت: علاوه بر گندم امکان خودکفایی در محصولات برنج، جو، پنبه و نیز شکر وجود دارد تا علاوه بر تمین نیازها صرفه‌جویی ارزی بیشتری در کشور صورت پذیرد.

وی افزود: از مدیران ارشد و استانی ستاد اجرایی به ویژه دکتر سیدهاشمی که به طور هفتگی در جلسات دیم حضور دارند و خدمات ارزنده ارائه میکنند، تشکر می‌کنم چرا که پای کار اجرای طرح جهش تولید در دمیزارها هستند و پشتیبانی از سوی آن‌ها انجام می‌شود.

 معاون هماهنگی ستاداجرایی فرمان امام نیز دراین مراسم اظهار کرد: جلسات مستمری در جهت اجرای طرح جهش دیمزارها برگزار و گزارشات آن به معاون اول رییس‌جمهور نیز ارسال می‌شود.

سید مصطفی سیدهاشمی با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین  قدم در راستای اجرای این طرح تشکیل ساختاری با حضور مدیران استانی، مدیران ستاد اجرایی و وزارت کشاورزی بود، افزود: قدم دوم برای تحقق این اهداف، علاوه بر تامین کود برای کشاورز توسط دولت، تامین کود مازاد بود تا کشاورز بتواند به راحتی کشت داشته باشد. همچنین تامین بذرمال برای اولین محقق شد و طی قراردادی به کشاورزان تحویل داده شد.

وی ادامه داد: بیشتر اقدامات کشت دیم توسط ادوات غیر استاندارد انجام می‌شد که در این راستا مقرر شد ادوات استانداری تهیه شود. در سال اول ٢٣٠ میلیارد تومان، در سال دوم ۵٠٠ میلیارد تومان و امسال هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خرید این ادوات ازسوی ستاد اجرایی به این بخش اختصاص پیدا کرد و ۶ هزار ادوات کشاورزی با بهره بانکی ۴ درصد خریداری و تحویل کشاورزان شد.
 
معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام افزود: برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی برای کشاورزان و ناظران از دیگر اقدامات انجام شده بود که در این راستا  ١٩ هزار و ٢٧٠ کلاس برای ۲۹۹ هزار نفر در ۲۱ استان کشور برگزار شد.

سیدهاشمی گفت: بیمه کردن محصولات توسط ستاد اجرایی فرمان امام اقدام دیگری بود که در اجرای این طرح محقق شد و بر این اساس در سال اول ١٠٠ درصد اراضی، در سال دوم ۵۴ درصد اراضی و در سال سوم بیش از ۴۰ درصد اراضی دیم بیمه شدند که دلیل این کاهش درصد بیمه هر سال نسبت به سال گذشته، به دلیل افزایش نرخ بیمه و عدم توانایی مالی کشاورز برای پرداخت بود.

وی ادامه داد: با حمایت وزارت کشاورزی در صورت اجرای طرح کشت قراردادی، بیمه فراگیر شامل همه اراضی کشور خواهد شد و ۵ میلیون و ٢٠٠ هزار هکتار زمین کشور تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام افزود: گزارشات سالانه و ۶ ماهه به صورت مستمر از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها برای مقام معظم رهبری ارسال می‌شد و مورد تشویق ایشان قرار می‌گرفت.

وی گفت: به طور متوسط هزار و ۳۴۷ کیلوگرم گندم از هر هکتار برداشت شده است که این رقم نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است همچنین در به طور متوسط هزار و ۲۱ کیلوگرم برداشت جو محقق شده است که این رقم نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد رشد قابل توجهی داشته است.

سید هاشمی همچنین با بیان ضرورت اعلام استان‌های موفق و کم‌توفیق در طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: در بین ۲۱ استان کشور استان‌های برتر در طرح جهش دیمزارها استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، لرستان و کردستان بودند که مورد تشویق قرار خواهند گرفت و در مقابل استان‌های آذربایجان غربی و خراسان رضوی رتبه‌های آخر را داشتند که البته بی‌بارشی و کم آبی در این موضوع نقش داشته است.

وی تاکید کرد: در سه استان دارای رتبه های اخر مدیران باید تحرکاتی را داشته باشند تا کمبودها جبران شود.

در ادامه این مراسم که به صورت وبیناری در همه استان‌های تحت پوشش نیز پخش میشد، از کشاورزان، کارشناسان و مدیران موفق در اجرای طرح "جهش تولید در دیمزارها " توسط ستاد اجرایی فرمان امام تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر 6857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =