افتتاح کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان گچساران

به همت هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام وبا سرمایه‌گذاری ١٣٠ میلیارد تومانی، کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان گچساران به بهره‌برداری رسید.

صبح امروز (دوشنبه یکم آبان ماه) در جریان سفر یکروزه معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام به استان کهگیلویه وبویراحمد، کارخانه فرآوری گیاهان دارویی اکسیرسبزسربیشه با حضور جمعی از مقامات ارشد استانی در شهرستان گچساران به بهره‌برداری رسید.  

در این مراسم معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام اظهار کرد: کارخانه فرآوری گیاهان دارویی  اکسیر سبزسربیشه در زمینی به مساحت ٩٠ هزار متر مربع و فضای مسقف حدود ۶٠٠٠ هزار مربع و با سرمایه‌گذاری ١٣٠ میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید.  

سید مصطفی سیدهاشمی گفت: این کارخانه شامل بخش‌هایی نظیر واحد شستشو، خشک‌کن و بوجاری، خط تولید ادویه، خط تولید بالک(بسته بندی در حجم بالا)، خط تولید دم‌نوش و آزمایشگاه کنترل کیفی و واحد تحقیقی و توسعه است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون چگونگی انتخاب شهرستان گچساران برای تاسیس کارخانه دارویی، بیان کرد: علت انتخاب تنوع فراوان گیاهان دارویی در این شهرستان بود چراکه کشاورزان این منطقه در کشت گیاهان دارویی بسیار فعال هستند.  

وی افزود: ۴۲ گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد و با تأسیس این کارخانه هزینه‌های تمامی مراحل تهیه مواد اولیه تا تولید نهایی مدیریت می‌شود و قیمت تمام شده هر قلم به شدت کاهش می‌یابد.  

سیدهاشمی افزود: ظرفیت تولید، فرآوری و بسته‌بندی این شرکت ٧٩٠ تن انواع گیاهان دارویی به صورت دارویی بالک (بسته‌بندی در حجم بالا)، ادویه و دم‌نوش در سال برآورد شده است که با توجه به زیرساخت‌های موجود، قابلیت افزایش تولید به میزان ١٢۵٠ تن در سال را نیز داراست.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام ادامه داد: در سال اول حداقل ۳۰ محصول در این کارخانه تولید خواهدشد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تعداد محصولات به ۱۲۰ قلم خواهدرسید.  

سیدهاشمی در خصوص میزان اشتغالزایی این کارخانه برای این شهرستان، گفت: در مرحله اول این کارخانه برای ۳۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۲۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است اما در کمترین زمان و با توجه به افزایش محصولات این عدد سه برابر خواهد شد.  

معاون ستاد اجرایی فرمان امام گفت: همچنین به دلیل نزدیکی به بنادر صادراتی دیلم و گناوه، ظرفیت و امکان صادرات گیاهان دارویی به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی وجود دارد که می‌تواند ارزآوری مناسبی را برای کشور داشته باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به وجود اراضی مستعد (حدود ٢ هزار هکتار) در مناطق اطراف کارخانه لذا یکی از روش‌های تامین مواد اولیه گیاهان دارویی، از طریق مشارکت با مردم در قالب کشاورزی قراردادی و استفاده از ظرفیت مراتع و دیمزارها است.

سیدهاشمی گفت: از ویژگی‌های مهم تولیدات کارخانه، تولید محصول استاندارد، شناسنامه دارو عاری از هرگونه آلودگی‌های مختلف شامل باقی‌مانده سموم، آفات و فلزات سنگین و سایر آلاینده‌ها می‌باشد.  

وی تاکید کرد: ستاد اجرایی فرمان امام برای ترغیب کشاورزان برای تامین مواد اولیه این کارخانه قرارداد تضمینی با آنها خواهدبست.

همچنین معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تکمیل طرح های اقتصادی یکی از اولویت‌های مهم دولت در استان است و برای رفع معضل بیکاری، ساخت طرح‌های اشتغالزا همچون کارخانه گیاهان‌دارویی باید در استان افزایش یابد.

سید احسان عسکری گفت: در این دولت تحولات اقتصادی استان چشمگیر است و تعدادی از طرح‌هایی که از سنوات گذشته تکمیل نشده بودند در این دولت درحال تکمیل است.

در ادامه رئیس هیئت مدیره هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام گفت: کارخانه گیاهان دارویی موجب ترویج و رونق کشت گیاهان کشاورزی در منطقه و استان‌های همجوار می‌شود.

سید محمدعلی هاشمی اظهار کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در اقلیم جعرافیایی گچساران، این کارخانه فرصتی مناسب برای ترویج و رونق گیاهان کشاورزی در منطقه و استان‌های همجوار خواهدبود.

همچنین حضور در مزار شهدای روستای سربیشه و ادای احترام به شهدای این منطقه و بازدید از کارخانه احیاشده قندیاسوج از دیگر بخش‌های این سفر یکروزه بود.

انتهای پیام/

گزارش تصویری افتتاح

کد خبر 6969

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =