اجرای طرح هاب شتر توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره در خراسان جنوبی

خراسان‌جنوبی سرزمین پتانسیل‌های ناشناخته است. سرزمینی که از خاک، آفتاب و معدن آن می‌توان گنج‌های بی بدیلی را استخراج کرد. یکی از ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی پرورش دام و به ویژه شتر در کویر استان است که سال‌ها است به صورت سنتی در این منطقه انجام می‌شود. از این رو طرح هاب منطقه‌ای شتر از سال گذشته و طی تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری در استان خراسان‌جنوبی عملیاتی شد تا در نهایت موجب اشتغال زایی و تولید ثروت در منطقه و به ویژه شهرستان‌هایی چون نهبندان شود.

اجرای طرح هاب شتر توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره در خراسان جنوبی

اجرای طرح هاب شتر در خراسان‌جنوبی فرصتی برای اشتغال‌زایی و استفاده از ظرفیت‌های بی بدیل استان است.

سید مجتبی موسوی مدیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)استان گفت خراسان‌جنوبی سرزمین پتانسیل‌های ناشناخته است. سرزمینی که از خاک، آفتاب و معدن آن می‌توان گنج‌های بی بدیلی را استخراج کرد. یکی از ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی پرورش دام و به ویژه شتر در کویر استان است که سال‌ها است به صورت سنتی در این منطقه انجام می‌شود.

از این رو طرح هاب منطقه‌ای شتر از سال گذشته و طی تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری در استان خراسان‌جنوبی عملیاتی شد تا در نهایت موجب اشتغال زایی و تولید

ثروت در منطقه و به ویژه شهرستان‌هایی چون نهبندان شود.

 

مهمترین مؤلفه‌های مدنظر در این تفاهم‌نامه بالفعل‌کردن بخشی از ظرفیت‌های بالقوه استان است چرا که اقلیم مناسب استان، تسلط مردم به شغل آبا و اجدادی و انگیزه آنها به ادامه این حرفه از جمله عواملی است که می‌تواند به موفقیت طرح کمک کند. براساس تحقیقات علمی از شیر شتر می‌توان ۷۰ فرآورده تولید کرد و از این رو کارشناسان بیان می‌دارند با استفاده از همین پتانسیل می‌توان ثروت ایجاد و مهمترین دغدغه فعلی که همان کم درآمد بودن مردم استان است را رفع کرد.

 پرداخت 134 میلیارد تومان تسهیلات در اجرایی شدن طرح هاب شتر

 سید مجتبی موسوی اظهارکرد: تاکنون در زمینه اجرایی شدن این پروژه 134 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.وی بیان‌کرد: به 2750 نفر در زمینه دام سبک حدود 110 میلیارد تومان تسهیلات و برای شتر نیز به 600 نفر 24 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم.

مدیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)استان با اشاره به اینکه آموزش‌های بسیار خوبی نیز در این زمینه داشته‌ایم، ادامه‌داد: در زمینه تأمین دام و شتر مورد نیاز نیز از طریق شرکت پردیس ستاد حدود ۵۰۰ نفر شتر و 1۵۰۰ رأس دام سبک وارد کرده‌ایم.

موسوی با بیان اینکه همچنین مردم ۴۳ هزار رأس دام سبک و هزار نفر شتر را از طُرق قانونی وارد کرده‌اند، بیان‌کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در این طرح بحث توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی به ویژه در زمینه شیر دام و شیر شتر است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با این طرح نیز تا کنون ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده که بیشتر آن به صورت سرمایه در گردش بوده است،شرکت گسترش توسعه گری پردیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با راه اندازی مراکز جمع آوری شیر شتر و آموزش به شترداران نهبندان، خوسف، بشرویه و فردوس و سرایان و با کارگزاری کارخانه البان در حال جمع آوری و فرآوری روزانه 700 کیلو شیر شتر می باشد. خرید تضمینی شیر شتر و شبکه سازی شترداران پهنه شرقی یکی از اهداف این طرح می باشد و هم اکنون سیستان و بلوچستان نیز شیر شتر خود را به این کارخانه تحویل می دهد. تا کنون عمده شیر تحویلی به کارخانه البان تبدیل به فرآوره با ارزش افزوده بالا شامل شیر خشک و دوغ شده و آماده صادرات به کشورهای منطقه می باشد که همت مسئولین مربوطه در ارائه مجوز صادرات را می طلبد.

همچنین شرکت گسترش توسعه گری پردیس بزرگترین سایت نگهداری و پایش دام سبک و شتر کشور را در حیدراباد نهبندان و بزرگترین میدان عرضه دام استان را در شهر نهبندان راه اندازی کرده و آماده بهره برداری و افتتاح می باشد.  این دو پروژه در گلوگاه زنجیره ارزش دام جنوب استان یعنی بازار رسانی و حذف سوداگری نقش حیاتی خواهند داشت و تامین دام سالم و مانتیور شده برای تمام استان را به ارمغان خواهد داشت.

واردات 150 نفر شتر از پاکستان و تامین شترهای اصلاحی از سراسر کشور به منظور ایجاد مرکز تحقیقات شتر و گونه های مرتعی بجد شهرستان بیرجند از دیگر اقدامات مهم شرکت گسترش توسعه گری پردیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام می باشد که با افتتاح آتی این پروژه ظرفیت عظیمی در اصلاح نژاد و تحقیقات دانشگاهی و تربیت دانشجویان متخصص در عرصه شتر خواهد بود. فرآوری پشم شتر، روغن کوهان، پوست شتر از دیگر اهداف این طرح می باشد و کمک خواهد کرد که خراسان جنوبی به زودی نقش به سزایی در پیشرفت و توسعه عرصه شتر در کشور داشته باشد

مدیر ستاد اجرای فرمان امام خراسان‌جنوبی افزود: این پروژه در مجموع تاکنون 80 درصد پیشرفت داشته است و در حوزه زیرساخت‌ها چون مرتع کاری در حیدرآباد نهبندان، ایجاد قرنطینه و کشتارگاه حدود 95 درصد پیشرفت داشته‌ایم.گفتنی است در طرح هاب منطقه‌ای شتر، زنجیره کاملی از احداث مزارع پرورش شتر تا ایجاد واحدهای تولیدی گوشت، شیر، شیرخشک، روغن، صابون و حتی ریسندگی پشم شتر دیده شده که در صورت تحقق کامل، می‌تواند خراسان جنوبی را به عنوان قطب پرورش شتر و تولید معرفی نمود

کد خبر 1192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =