افتتاح بزرگترین کارخانه تولید واکسن کرونا در منطقه و آغاز فاز نهایی تست انسانی کوو ایران برکت توسط ستاد اجرایی فرمان امام

همزمان با ورود اولین واکسن ایرانی کرونا به مرحله نهایی تست انسانی، فاز اول کارخانه تولید واکسن ایرانی کرونا با ظرفیت ۳میلیون دوز در ماه، از امروز آغاز به کار کرد.

صبح امروز در مراسمی با حضور محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و جمعی از مسئولان و ناظران پزشکی کارآزمایی بالینی، فاز دوم و سوم تست انسانی "واکسن کوو ایران برکت" و همچنین فعالیت بزرگترین کارخانه تولید واکسن در منطقه آغاز شد.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم گفت: امروز سه خبرخوب و افتخارآمیز در حوزه تلاش نخبگان جوان کشور برای مبارزه با ویروس منحوس کرونا برای مردم کشورمان داریم.

وی افزود: خبر اول اینکه نتایج فاز نخست مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت که بر روی ۵۶ داوطلب انجام شد، توسط مراجع ذیصلاح مورد تأیید رسمی قرار گرفت و این واکسن توانست در بحث ایمن بودن موفقیت ۱۰۰ درصدی کسب کند.

مخبر به صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت برای آغاز همزمان فاز دوم و سوم تست انسانی این واکسن خبر داد و گفت: خبر خوش دوم، صدور مجوزهای لازم و آغاز فاز دوم و سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی به ترتیب بر روی ۳۰۰ و ۲۰ هزار نفر در کشور از امروز است که علاوه بر تهران در چند استان دیگر هم انجام خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در ادامه افزود: سومین و شاید مهمترین خبر خوش ما هم افتتاح و آغاز فعالیت کارخانه تولید واکسن در شهرک دارویی شفافارمد استان البرز است.

وی خاطرنشان کرد: امروز فاز اول این کارخانه فعالیت خود را با تولید ۳ میلیون دوز در ماه آغاز خواهد کرد و امیدواریم تا اواسط بهار ۱۴۰۰ و با افتتاح فاز دوم این کارخانه، ظرفیت تولید واکسن رابه ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در ماه برسانیم.

مخبر تأکید کرد: تا زمانی که حتی یک ایرانی باقی مانده باشد که واکسن کرونا دریافت نکرده باشد، اقدام به صادرات واکسن نخواهیم کرد.

حمیدرضا جمشیدی رئیس گروه دارویی ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این مراسم گفت: با توجه به ظرفیت عظیم ایجاد شده در شهرک دارویی برکت، ستاد اجرایی فرمان امام این آمادگی را دارد تا به سایر گروه های علمی که در کشور اقدام به ساخت واکسن کرونا میکنند هم برای تولید انبوه کمک کند.

وی افزود: تلاشی که دانشمندان جوان ستاد اجرایی برای ساخت واکسن از ۶ مسیر در طی یک سال کردند، مسیر جدیدی را در حرکت علمی کشور باز کرد و دستاورد این تلاشها تنها به مبارزه با کرونا محدود نخواهد شد.

جمشیدی در پاسخ به سئوال یک خبرنگار فرانسوی در خصوص علت وارد نشدن واکسن‌های اروپایی و امریکایی به کشور گفت: جدا از بحث های علمی و بی‌اعتمادی تاریخی ملت ایران، در حال حاضر آمریکا با وضع تحریم های ظالمانه، جلوی واردات داروهای لازم برای بیماران ایرانی را هم میگیرد، چطور باور کنیم که برای افراد سالم ایرانی حاضر است به ما واکسن بدهد.

وی افزود: در یک مورد قرار بود دارویی را برای گروهی از کودکان از کره‌جنوبی تهیه و وارد کنیم که از قضا مبالغی از دارایی ایران هم در بانکهای کره وجود داشت، اما اجازه خرید و صادرات این دارو را به آن شرکت ندادند، حالا چطور باور کنیم که برای واردات واکسن حسن نیت دارند؟

مینو محرز عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت نیز در این مراسم گفت: از امروز با افتخار میتوانیم بگوییم که پس از سالها، ایران تولید کننده واکسن‌ در جهان است.

وی افزود: این افتخار تنها به واکسن کرونا محدود نمیشود و از امروز در این کارخانه ای که ستاد اجرایی فرمان امام ساخته، میتوانیم هر واکسن پیشرفته و مورد نیازی را بسازیم و دیگر دستمان را جلوی دیگران دراز نکنیم.

محرز خاطرنشان کرد: واکسن کوو ایران برکت را از امن‌ترین واکسن‌های تولید شده در جهان میدانم و با توجه به موفقیتی که این واکسن در مقابله با ویروس‌های جهش یافته پیداکرده، امیدوارم هرچه سریعتر به دست مردم برسد.
 
حامد حسینی مجری مطالعات بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا نیز در توضیح فازهای جدید مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت گفت: امروز با تزریق به ۲۰ داوطلب فاز دوم کارآزمایی را آغاز میکنیم که این فاز از مطالعات بر روی ۳۰۰ نفر انجام خواهد شد، در فاز اول و دوم تزریق بر روی کسانی انجام میشود که تاکنون کرونا نگرفته باشند.

وی افزود: از امروز به طور همزمان با فاز دوم، فاز سوم تست انسانی با تزریق واکسن بر روی ۲۰ هزار نفر در سطح کشور آغاز میشود که در این فاز افراد ۱۸ تا ۷۵ سال مورد آزمایش قرار میگیرند و الزام اصلی این است که این افراد در حال حاضر بیماری فعال کرونا نداشته باشند.

وی در خصوص افراد زیر ۱۸ سال نیز گفت: برای کودکان و افراد زیر ۱۸ سال و گروه های خاصی مانند زنان باردار، باید منتظر بمانیم تا پس از تأیید نهایی واکسن و کسب مجوز جدید بتوانیم آزمایش بر روی آنها را هم آغاز کنیم.

حسینی خاطرنشان کرد: فاز سوم از امروز در شهرهای تهران، مشهد، کرج، شیراز، اصفهان و بوشهر انجام میشود و در این مرحله نیازی به قرنطینه شدن داوطلبان وجود ندارد.

گفتنی است در این مراسم یک زوج پزشک، خانم دکتر مهرناز رسولی‌نژاد استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص بیماری‌های عفونی و آقای دکتر سینا مرادمند متخصص قلب و عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان اولین داوطلب های فاز دوم، واکسن را دریافت کردند.

در ابتدای این مراسم رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در دیداری صمیمانه با ۵۶ داوطلب فاز اول مطالعات بالینی، از آنان قدردانی و تجلیل کرد.

کد خبر 1361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =