آمیکرون چگونه در ایران شناسایی شد/ زیرساخت واکسن ایرانی کرونا در خدمت جامعه سلامت

گزارش خبرگزاری فارس از مشاهده اولین نمونه ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا در ایران توسط یکی از فن‌آوران واکسن برکت

دیروز وزارت بهداشت مشاهده اولین نمونه ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا در ایران را رسما تأیید کرد، این موضوع برای نخستین‌بار توسط یکی از فن‌آوران واکسن برکت اعلام شد. اما شناسایی این سویه جدید کرونا چگونه اتفاق افتاد؟

 روز گذشته اصغرعبدلی یکی از اعضای هسته پژوهشی واکسن کوو ایران برکت در صفحه مجازی خود از مشاهده اولین فرد مبتلا به آمیکرون در ایران خبر داد، ساعاتی بعد رئیس بخش بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت این خبر را رسما تأیید کرد.

انتشار این خبر، اگرچه نگرانی‌هایی را برای مردم و مسئولین به دنبال داشت اما باتوجه به شیوع گسترده این ویروس در جهان و درگیر شدن شدید کشورهای اروپایی و امریکایی با این سویه و تخمین ورود قریب‌الوقوع آن به ایران از روزهای گذشته، میتواند در تصمیم‌گیری مسئولین برای پیشگیری از شیوع گسترده و کنترل نشده این بیماری در سطح کشور و غافلگیر نشدن آنان بسیار مؤثر و کارساز باشد.

اما سئوال اینجاست که این سویه جدید چگونه و با چه ابزاری در ایران کشف شد؟ آیا امکان شناسایی این سویه در کشور ما وجود داشت؟

اصغر عبدلی، یکی فن‌آوران واکسن برکت در این خصوص میگوید: فردی که به تازگی از یکی از کشورهای همسایه به ایران بازگشته بود، پس از مشاهده علائم بیماری کرونا به آزمایشگاهی که زیر نظر بنده مشغول به فعالیت است مراجعه کرد و از این فرد نمونه‌گیری و تست کرونا صورت گرفت.

متخصص ویروس‌شناسی می‌افزاید: شناسایی این واریانت ابتدائا با کیت غربالگری ساخته شده توسط یک نخبه ایرانی اهل کاشان صورت گرفت و سپس نمونه‌ها جهت توالی‌یابی ژنومی به شرکت ژن‌سازه برکت منتقل میشود.

حسن جلیلی مدیرعامل شفافارمد در خصوص ادامه این فرآیند میگوید: پس از مشاهده نمونه مشکوک به آمیکرون توسط دکتر عبدلی، نمونه‌ها برای شرکت ژن‌سازه ستاد اجرایی فرمان امام که شرکت مشترکی بین گروه دارویی برکت و مؤسسه دانش‌بنیان برکت است ارسال میشود.
وی می‌افزاید: نمونه‌ها برای ژن‌سازه ارسال میشود و در این مجموعه آماده‌سازی نمونه صورت میگیرد و پس از انجام یک کار فشرده تیمی تا ساعت یک نیمه‌شب و مشخص شدن سکانس ویروس (توالی یابی ژنومی)، مشخص میشود که این سویه آمیکرون است.

جلیلی ادامه میدهد:این عملیات دوبار در شرکت ژن‌سازه تکرار میشود و در نهایت وجود آمیکرون تأیید میشود که این موضوع بلافاصله از طریق گروه دارویی برکت رسما به وزارت بهداشت اطلاع داده میشود.
  
رئیس پروژه تولید واکسن در ستاد اجرایی فرمان امام خاطرنشان میکند: دوسال پیش وقتی تولید پلتفرم‌های مختلف واکسن کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام کلید خورد، نیاز داشتیم برای پیدا کردن سکانس ژن‌ها و خیلی از موارد دیگر نمونه‌ها را به خارج کشور ارسال کنیم، اما با همکاری گروه دارویی برکت و مؤسسه دانش‌بنیان برکت و استفاده از توان نخبگان کشورمان، شرکت ژن‌سازه را در داخل ستاد تشکیل دادیم که این مجموعه گرانبها امروز به عنوان بازوی توانمندی در شناسایی سکانس‌ها و سویه‌ها در اختیار جامعه سلامت است و زیرساخت ایجاد شده برای واکسن ایرانی کرونا در چنین مواردی به سرعت میتواند به مسئولین سلامت و متخصصان ویروس شناسی کمک و نتیجه قطعی را ارائه کند.

کد خبر 2993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =