عزم بنیاد برکت برای رفع معضل کولبری

اولین نشست تخصصی بررسی راه‌کارهای اشتغال کولبران (کاک برکت) در سه استان مرزی کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه با حضور مهدی عیسی‌زاده رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، امیرحسین مدنی و محمود عسکری‌آزاد مدیرعامل و رییس هیات مدیره بنیاد برکت و نمایندگانی از وزارت‌خانه های کشور، صمت، میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، علوم و سازمان‌ها و نهادهای نیروی انتظامی، بهزیستی، گمرک، مرزبانی، کمیته امداد، اتاق بازرگانی، آموزش فنی حرفه‌ای و شرکت‌های دانش‌بنیان به میزبانی بنیاد برکت برگزار شد.

رییس هیات مدیره بنیاد برکت در این نشست با تاکید بر این‌که کولبری راه مطلوبی برای تامین معیشت نیست، گفت: مطالعات، تحقیقات و نظرسنجی‌های ما در بنیاد برکت نشان می‌دهد که بخش اعظمی از کولبران اگر از یک درآمد حداقلی برخوردار باشند، این شغل را کنار می‌گذارند.
محمود عسکری‌آزاد تصریح کرد: ما در بنیاد برکت کولبری را خلاف شان انسانی می‌دانیم و تاکید داریم که باید روش‌ها و راه‌کارهای بهتری برای تامین معیشت کولبران طراحی و اجرا شود.
وی با تاکید بر اتخاذ یک راهبرد موثر برای رفع معضل کولبری اظهار داشت: تنها دلیلی که باعث می‌شود کولبران چنین شغل سخت و طاقت‌فرسایی را انتخاب کنند فقر و نبود درآمد است. باید با اشتغال‌زایی، جایگزینی برای کولبری ایجاد کرد.
رییس هیات مدیره بنیاد برکت با اشاره به توجه این بنیاد به پنج سرمایه برای رفع معضل کولبری خاطرنشان کرد: توانایی خود کولبران، اجتماع و اتحاد آن‌ها، سرمایه‌های مغفول‌مانده محلی، طبیعت محیطی و توانمندی مالی این پنج سرمایه و پتانسیل را تشکیل می‌دهند.
عسکری‌آزاد ادامه داد: چهار سرمایه اول در مناطق مرزی کشور وجود دارد و باید منابع و سرمایه‌های مالی را هم برای این مناطق تامین کرد. همچنین از طریق تسهیل‌گران باید در این مناطق تهییج ایجاد نمود.
وی تاکید کرد: ما در فرآیند اشتغال‌زایی از طریق بنیاد برکت از امکانات موجود و توانمندی‌های محلی مغفول‌مانده بهره می‌گیریم و هیچ هزینه جدیدی را تحمیل نمی‌کنیم. برای مثال، در ابتدای ورود به استان سیستان و بلوچستان متوجه شدیم که 15 هزار آغل پرورش دام سنگین در خانه‌های مردم وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.
رییس هیات مدیره بنیاد برکت تصریح کرد: باید همه ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط برای حل معضل کولبری به میدان بیایند و یک کار جمعی برای نیل به این هدف صورت گیرد. باید از توانمندی‌های محلی برای اشتغال‌زایی بهره گرفت.
 عسکری آزاد با اشاره به ایجاد 3 هزار طرح اشتغال‌زایی برای کولبران از سوی بنیاد برکت یادآور شد: اگر همه سازمان‌ها و نهادها در این فرآیند مشارکت کنند این تعداد طرح در سال آینده به 15 هزار هم می‌تواند افزایش پیدا کند.
به گفته رییس هیات مدیره بنیاد برکت، در حال حاضر 30 تسهیل‌گر بنیاد در مناطق مرزی سه استان کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه مستقر هستند و فرآیند اشتغال‌زایی در این مناطق را دنبال می‌کنند.

آمادگی مجلس برای رفع معضل کولبری

در ادامه این نشست، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از دست اندرکاران رویداد ملی کاک برکت گفت: کولبری یکی از معضلات بزرگ کشور است و هر ساله بسیاری از جوانان تحصیلکرده و نخبه درگیر این معضل می‌شوند.
مهدی عیسی زاده با تاکید بر این‌که باید به معضل کولبری یک نگاه جامع داشت، اظهار داشت: کولبری هزاران معانی در پشت خود دارد. ما علاوه بر اشتغال‌زایی پایدار و دائمی در مناطق مرزی، باید امنیت مرزها و کشور را نیز لحاظ و تامین کنیم. بزرگترین پایگاه‌های آمریکا و اسرائیل در نزدیکی مرزهای غربی ایران است.
وی ادامه داد: گهگاه دشمنان کشور در آن سوی مرزها کولبران را تخلیه اطلاعاتی می‌کنند و از منظر امنیتی و اطلاعاتی هم باید به معضل کولبری پرداخت. از سوی دیگر، کولبران کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را جابه‌جا نمی‌کنند و همه چیز از قبل برنامه‌ریزی شده است.
عیسی زاده تاکید کرد: نباید کولبران را بیگانه بدانیم و لازم است تا آنها را ساماندهی کنیم. حتی می‌توانیم معابر مشخصی را برای کولبران تعریف و مقرر کنیم تا کالاهای مشخصی را حمل کنند.
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر آمادگی این کمیسیون برای حل مشکل کولبران گفت: ما در کمیسیون اجتماعی آماده همه نوع همکاری برای رفع معضل کولبری هستیم و حتی می‌توانیم هر پیشنهادی را در این رابطه، در قالب طرح در صحن علنی محلس مطرح و تصویب کنیم تا به شکل قانون درآید.

کد خبر 391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =