افتتاح باغ خشکباری نیمه متراکم و هوشمند در استان البرز

در مراسمی با حضور معاون اجتماعی و امور استان های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مدیرکل ستاد اجرایی در استان البرز، مدیرعامل شرکت گسترش توسعه گری پردیس و جمعی از مدیران و مسئولین هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی، باغ خشکباری نیمه متراکم و هوشمند با نهال اصلاح شده دیرگل و پرتولید در کمالشهرکرج (استان البرز) افتتاح شد.

آیین افتتاح باغ خشکباری نیمه متراکم و هوشمند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان البرز

به گزارش روابط عمومی هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ؛ در مراسمی با حضور معاون اجتماعی و امور استان های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مدیرکل ستاد اجرایی در استان  البرز، مدیرعامل شرکت گسترش توسعه گری پردیس و جمعی از مدیران و مسئولین هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی، باغ خشکباری نیمه متراکم و هوشمند با نهال اصلاح شده دیرگل و پرتولید در کمالشهرکرج (استان البرز) افتتاح شد.

معاون اجتماعی و امور استان های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حاشیه این مراسم ضمن تقدیر از زحمات و اقدامات صورت گرفته توسط عزیزان دست اندرکار جهت احیای این باغ و پروژه های مشابه دیگر گفت: این باغ با مزیت های نسبی و دانشی که در بخش های مختلف آن به کارگیری شده، قابلیت تبدیل شدن به یک از بخش های مهم تحقیق و توسعه در حوزه کشاورزی و باغداری در سطح ستاد اجرایی را داشته که ضمن برآورده کردن نیاز های درونی زیرمجموعه های ستاد، امکان ارائه خدمات تخصصی، تحقیقاتی و مشاوره ای به کشاورزان و سایر بخش ها را در حوزه کشاورزی و باغداری صنعتی و دانش بنیان خواهد داشت.


دکتر علی عسگری گفت : با توجه به اهمیت موضوع تامین امنیت غذایی در کشور و همچنین زیرساخت های خوبی که در هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سال های اخیر در زمینه های مختلف کشاورزی، دامپروری صنعتی و تکمیل زنجیره های ارزش دام سبک ، سنگین ، شترمرغ و زعفران و همچنین مرکز تحقیق و توسعه تولید بذور هیبرید صیفی و سبزی ایجاد شده از لزوم استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود با نگاه دانش بنیان و به جهت حل برخی چالش های این حوزه تاکید کرد.

 مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، گفت: این باغ در  بهمن ماه سال 1398 تحویل شرکت گردید و عملیات احیاء و احداث باغ از تاریخ 18/12/98 (همزمان با شروع بیماری کرونا) شروع شد.  باغ حاضر دارای درختان خشک و آلوده به آفات و امراض گیاهی بود که پس از حذف درختان آلوده اقدام به احیا و کشت باغ تجاری با نهال های اصلاح شده گردید و در حال حاضر با گذشت مدت کوتاهی از احداث باغ، درخت های کشت شده رشد ایده آلی داشته و باردهی اولیه در درختان شروع شده است. مساحت کل باغ 6 هتکار بوده که از این بین 4 هکتار گردو با ارقام اصلاح شده، 1 هکتار بادام دیرگل و پوست کاغذی و نیم هکتار درختان ترکیبی از انواع درختان میوه کشت شده است. همچنین، به منظور بادشکنی و حفاظت درختان میوه اطراف باغ با درختان بادشکن مثمر و غیر مثمر کشت شده است.

مقداد همتی افزود: از مولفه های این باغ مدرن و مزیت های خاص آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- الگوی کشت : با توجه به اهمیت احداث باغات تجاری خشکبار و اقلیم معتدل منطقه کمالشهر کرج احداث باغ تجاری با نهال های اصلاح شده گردو، بادام و سایر درختان مناطق معتدل در طرح حاضر انجام گردید. گردو و بادام از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار بوده و قابلیت ماندگاری و فرآوری نیزدارند. بنابراین، باغ حاضر شامل 3 بخش است

قطعه 1 بخش باغ گردو: مساحت ۴ هکتار شامل ارقام  دیرگل مقاوم به سرما و پربار گردو شامل چندلر، پدرو،فرنور و فرانکت

قطعه2 بخش باغ بادام : مساحت یک هکتار شامل ارقام بادام اصلاح شده دیرگل، پوست کاغذی و پربار شامل فرانیس،  شکوفه،  آذر، سهند و اسکندر

قطعه 3 بخش باغ ترکیبی: مساحت ۵۰۰۰ مترمربع شامل ارقام ترکیبی شامل درختان اصلاح شده انگور، سیب، گلابی، گیلاس، آلو، هلو، شلیل، انار، زردآلو، انجیر و خرمالو

بخش بادشکن: به منظور حفاظت باغ از باد به خصوص بادهای سرد بهاره که باعث سرمازدگی می شوند در بخش غرب و جنوب غرب باغ، اقدام به کشت درختان بادشکن شامل تبریزی، سنجد، عناب و... شده است.

2- آبیاری باغ که شامل روش آبیاری که در باغ حاضر از سیستم آبیاری هوشمند قطره ای استفاده شده است. در این روش تایمرها و شیرهای برقی در سراسر سیستم آبیاری قطره ای تعبیه شده است و بر اساس برنامه آبیاری داده شده، سیستم به صورت هوشمند در زمان مشخص و بر اساس نیازآبی و تغذیه ای درختان، روشن و خاموش شده و عملیات آبیاری انجام می گیرد. بخش بعدی مدیریت آبیاری است که به منظور مصرف بهینه آب و افزایش بهره وری آب روش آبیاری به صورت آبیاری قطره ای است. به منظور حصول بیشترین عملکرد کمی و کیفی باغ، میزان آبیاری در فصول مختلف سال بسته به نیاز آبی درخت برای رشد و میوه دهی تنظیم می گردد. در این راستا از مدل آبیاری RDI برای آبیاری بادام استفاده می شود. روش کم آبیاری تنظیم شده (RDI) روشی است برای اعمال تنش خشکی در طول دوره های مشخصی از رشد درخت به طوری که تنش آبی مقطعی ایجاد شده با کاهش مصرف آب، بدون تاثیر منفی،  باعث افزایش عملکرد کمی و کیفی محصول می گردد.

3-تغذیه و مدیریت باغ ؛ از آنجا که در طی سال های مختلف رشد و حتی در طی فصول مختلف، گونه های درختی متفاوت نیاز غذایی  مختلفی دارند لذا آگاهی از نیاز غذایی درختان میوه می تواند باعث رشد قوی درخت، میوه دهی زود، افزایش عملکرد و افزایش کیفیت میوه شود. بنابراین، به منظور حصول بیشترین بهره وری تغذیه در باغ از روش آبیاری کودآبیاری (Fertigation) استفاده شده است. در این روش عناصر غذایی مورد نیاز گیاه و کودهای بیولوژیک همزمان و به صورت محلول در آب تزریق می شود. در خصوص مبارزه با آفات و بیماری ها در طرح حاضر، رویکرد پیشگیری با مدیریت مناسب تغذیه درختان و استفاده از کودهای بیولوژیک اعمال شده است. تغذیه مناسب باعث تقویت درخت و ایجاد مقاومت درخت در برابر آسیب ناشی از آفات و بیماری ها می شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تامین نهال های اصلاح شده برای توسعه باغات مدرن جدید، یک بخش تحقیق و توسعه برای تولید نهال های اصلاح شده در مجموعه حاضر ایجاد شده است. در این بخش در گام نخست اقدام به تولید 10000 اصله نهال با ارقام اصلاح شده پرتولید و دیرگل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 4399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =