حمایت بنیاد ۱۵ خرداد از ایده‌های برتر در زمینه تسهیل فرزند پروری

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام بر حمایت از طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری وایده‌های برتر در زمینه تسهیل فرزندپروری تاکید کرد.

مراسم پایانی نخستین جشنواره طراحی برای کودک با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، دبیر ستاد ملی جمعیت، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد، هیات داوران و جمعی از شرکت‌کنندگان برگزار شد.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم گفت: این جشنواره در راستای حمایت از طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری و کمک موثر به خانواده‌هایی که ۲ یا ۳ فرزند به بالا دارند برگزار شد تا فضای خانه‌های شهری این افراد که متناسب با فرزندآوری نیست بهبود پیدا کند.

سیدمصطفی سیدهاشمی افزود: با صنعتی‌سازی و تولید انبوه ایده‌های برتر این جشنواره، بهترین استفاده از فضاهای کوچک انجام می‌شود تا کودک با ایمنی بیشتر در منزل رشد کند و از آسیب‌های مختلف به دور باشد و با استفاده از طرح‌های خلاقانه، بیشترین بهره از کمترین فضا برده شود.

رئیس هیات مدیره بنیاد ۱۵ خرداد خاطرنشان کرد: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام صرفا به برگزاری یک جشنواره اکتفا نمی‌کند و از همین امروز از این طرح‌ها برای تولید صنعتی و تجاری‌سازی و در دسترس قرار دادن آنها برای خانواده‌ها اقدام خواهد کرد و صنعتی‌سازی این طرح‌ها را هم به سازندگان برتر واگذار می‌کنیم.

سیدهاشمی ادامه داد: بنیاد ۱۵ خرداد همچنین اقداماتی را برای خانواده‌های محروم دارای فرزند معلول هم در دستور کار دارد؛ ما متعهد شدیم در پویش ملی «مثبت حرکت ۳» تعداد ۱۰ هزار خانه معلول را بازسازی و مناسب‌سازی کنیم و اگر اقدام اصلاحی نیاز است مانند اصلاح رمپ ورودی، تهیه و نصب تجهیزات لازم برای مناسب‌سازی سرویس بهداشتی و حمام را از طریق گروه‌های جهادی برای این خانواده‌ها دنبال می‌کنیم.

حمایت بنیاد ۱۵ خرداد از ایده‌های برتر در زمینه تسهیل فرزند پروری

نقش بانوان در پایداری خانواده

معاون رئیس جمهور در امور زنان نیز در این مراسم، ضمن تقدیر از فعالیت‌های متعدد بنیاد ۱۵ خرداد در حوزه جوانی جمعیت و با اشاره به نقش بانوان در پایداری خانواده گفت: کم شدن طلاق و افزایش ثبات خانواده موجب بهبود آمار افزایش جمعیت می‌شود. برای تولید علم و رشد اقتصاد و پیشرفت، روی جمعیت ۱۸ تا ۴۵ سال حساب می‌کنند، الان ۷ درصد جمعیت ایران در سن پیری است و اگر حمایت‌های لازم انجام نشود در چند سال آینده این رقم دو برابر می‌شود.

انسیه خزعلی با بیان اینکه در قالب قانون جمعیت فقط می‌توان از لحاظ اقتصادی به مردم تسهیلات داد خاطرنشان کرد: بخش فرهنگی با کمک همه مردم محقق می‌شود و حکم کردن فرهنگی از جانب دولت کارساز نیست. خود مردم باید بخواهند و این فرهنگ تک‌فرزندی را تغییر دهند.

تسریع در رفع موانع فرزندآوری

رئیس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به جایزه ملی جمعیت که توسط بنیاد ۱۵ خرداد اعطا خواهد شد افزود: این جایزه می‌بایست خروجی‌محور باشد. یعنی اگر یک رئیس کارخانه یا دانشگاه یا دهیارِ یک روستا کاری کرده که آمار ازدواج و نرخ باروری در یک گروه، تغییر محسوسی کرده باید آنها را شناسایی کنیم و ببینیم چه کار کرده و چه خلاقیتی به کار برده است و سپس آن را در کل کشور تعمیم دهیم. این بهترین روش برای رصد وضعیت جمعیتی کشور و عملکرد تمامی دستگاه‌ها و مدیران در حوزه جمعیت است.

امیرحسین بانکی‌پور با اشاره به هزینه بالای تهیه پوشک برای خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند گفت: یکی از مشکلاتی که بعضا مانع از فرزندآوری شده هزینه بالای تهیه پوشک است که از بنیاد ۱۵ خرداد تقاضا می‌کنم در عملیاتی نمودن پروژه پوشک اقتصادی که در دستور کار این بنیاد قرار دارد از همین سال جاری تسریع نماید.

تلاش ویژه برای حفظ و پایداری جمعیت

در ادامه، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد نیز گفت: امروز در ایران بابت هر فرد از زمان تولد حدود ۲ و نیم میلیارد تومان برایش هزینه می‌شود تا به سن اشتغال برسد. این رقم وقتی ضرب در تعداد موالید کشور شود عدد بزرگی به دست می‌آید و پیامش این است که برای افزایش جمعیت و حفظ موالید باید به صورت ویژه تلاش شود.

حمیدرضا علیان‌زادگان با تاکید بر بهره‌گیری از پژوهش‌ها و ایده‌های مبتکرانه که در حوزه افزایش جمعیت در کشورهای دیگر استفاده شده است، خاطرنشان کرد: در شرایطی هستیم که خلاقیت، ابتکار و ایده‌های نو در این زمینه می‌تواند برای باورمند کردن خانواده‌های ایرانی بسیار راهگشا باشد.

در پایان این مراسم، برگزیدگان جشنواره طراحی برای کودک در گروه‌های مبلمان، اسباب‌بازی، ایمنی ثبت و بهداشت و سلامت از سوی مسئولان حاضر و هیات داوران با اهدای جوایز و تندیس مورد تقدیر قرار گرفتند.

کد خبر 5286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =