آغاز اجرای طرح ارتقای امنیت تغذیه‌ای مادران باردار در سراسر کشور

اجرای طرح ارتقای امنیت تغذیه‌ای مادران باردار در سراسر کشور به همت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد 15 خرداد، نشست کارگروه مشترک طرح ارتقای امنیت تغذیه‌ای مادران باردار، شیرخواران و کودکان مناطق محروم با حضور معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، مدیران عامل بنیاد ۱۵ خرداد و گروه دارویی برکت، مدیران وزارت بهداشت و رئیس انستیتو تغذیه‌ای کشور برگزار شد.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم با اشاره به نامگذاری امسال به تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، اجرای این طرح را مهم ارزیابی کرد و گفت: تولید این مکمل‌های غذایی که با همکاری گروه دارویی برکت، شرکت ایران دارو، دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در حال انجام است، توسط بنیاد ۱۵ خرداد، هم در مرحله تحقیقات و هم در مرحله تولید حمایت می‌شود و این بنیاد پس از تولید محصول، در مرحله توسعه و توزیع نیز نظارت خواهد داشت.

سیدمصطفی سیدهاشمی با بیان اینکه بنیاد ۱۵ خرداد با نگاهی پیشگیرانه به عرصه سلامت ورود کرده است گفت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری به ستاد اجرایی فرمان امام، ورود به بحث امنیت غذایی بوده است. امنیت غذایی به این معناست که غذای سالم و کافی به همه مردم برسد اما امنیت تغذیه‌ای یک کار تخصصی است که بررسی می‌کند چرا این سلول در بدن یک نفر سیر نشده و گرسنه است. چرا این بچه لاغر و نحیف است و برای جبران آن چه کار باید کرد.

رئیس هیات مدیره بنیاد ۱۵ خرداد، هدف از اجرای این طرح را ارتقای امنیت تغذیه‌ای مادران باردار و رفع کمبودهای تغذیه‌ای آنها در دوران بارداری و همچنین ارتقای ضریب هوشی کودکان عنوان کرد.

سیدهاشمی با اشاره به آمارهای رسمی و غیررسمی که به سوءتغذیه و مشکلات جسمی ناشی از آن اشاره دارد اضافه کرد: با اجرای این طرح که مخصوص مادران باردار و نوزادان شیرخوار و کودکان ۲ تا ۵ سال است، مکمل‌های تولیدشده به تغذیه روزانه آنها اضافه می‌شود و بنیاد ۱۵ خرداد باید کاری کند که در مناطق محروم اگر مادرانی هستند که پول خرید این مکمل‌ها را ندارند با قیمت پایین‌تر به دست آنها برساند.
 

اجرای طرح ارتقای امنیت تغذیه‌ای مادران باردار در سراسر کشور

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد نیز گفت: کلیات این طرح سال گذشته در ستاد اجرایی فرمان امام به تصویب رسید و پس از امضای تفاهم‌نامه با گروه‌های همکار، وارد مرحله تحقیق و پژوهش شد. در حال حاضر تولید این شاسه‌ها به شکل محدود آغاز شده و از اسفندماه به تولید انبوه خواهد رسید.

حمیدرضا علیان‌زادگان افزود: مرحله آزمایشی این طرح از اوایل اردیبهشت سال آینده و پس از ماه مبارک رمضان بر اساس اعلام آمادگی استان خراسان جنوبی در آن استان اجرا و سپس بر اساس برنامه‌های زمان‌بندی شده در کل کشور فراگیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه جامعه هدف این طرح، مادران باردار و شیرخواران ۶ تا ۶۰ ماه هستند افزود: ما در بنیاد ۱۵ خرداد در تلاش هستیم با رفع دغدغه‌هایی که به لحاظ امنیت تغذیه‌ای در مناطق کم‌برخوردار وجود دارد کمک کنیم نسلی سالم، چابک، باهوش و علاقمند به توسعه و آبادانی کشور تربیت شود.

در ادامه این مراسم مدیرعامل گروه دارویی برکت نیز گفت: در مناطق کم‌برخوردار می‌توان نخست با حمایت تغذیه‌ای و سپس با حمایت آموزشی، کودکان سالم پرورش داد و آینده درخشانی را برایشان مهیا کرد.

اکبر برندگی با اشاره به فرمولاسیون این مکمل‌ها افزود: ۱۹ ماده موثره در این شاسه وجود دارد که طی یک تا دو سال عمر قفسه‌ای دارو، بدون تغییر باقی می‌ماند.

احمد اسماعیل‌زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه امنیت تغذیه یکی از بحث‌های اساسی هر جامعه است افزود: خوشبختانه ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد ۱۵ خرداد نیز به این حوزه ورود کرده‌اند تا با تولید مواد مغذی، به رشد کودکان کمک کنند. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک آمار سوءتغذیه را در کشور به صفر برسانیم.

سید امیرمحمد مرتضویان، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور نیز با اشاره به اهمیت تغذیه مادران باردار اظهار کرد: ضایعاتی که در دوران بارداری مادر، برای جنین به وجود می‌آید ممکن است تا ۶۰ سال آینده او را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین می‌بایست با حذف عواملی که منجر به نارسایی‌ها می‌شوند بستر مناسبی برای رشد و پرورش کودکان فراهم کرد.

بنابراین گزارش، در ادامه مراسم از تلویزیون تعاملی اینترنتی بنیاد ۱۵ خرداد با عنوان «فجر» رونمایی شد. این تلویزیون قرار است تولیدات رسانه‌ای بنیاد ۱۵ خرداد در حوزه‌های جمعیت، خانواده، سلامت و عمران اجتماعی را پخش نماید. همچنین تولیدات این مجموعه در قالب برنامه‌های ترکیبی، گفت‌وگومحور، مسابقه، انیمیشن، سرود، نماهنگ و دیگر محتواهای رسانه‌ای در شبکه‌های صدا و سیما نیز روی آنتن خواهد رفت.

کد خبر 5433

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =