راه‌اندازی مرکز نوآوری بانوان در تهران و ۵ استان دیگر

نخستین مرکز نوآوری بانوان به همت ستاد اجرایی فرمان امام و با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری در دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم با بیان این که مرکز نوآوری بانوان علاوه بر دانشگاه علم و صنعت در ۵ استان دیگر راه اندازی خواهد شد، گفت: این نوع مراکز خاص ایران نیست، بلکه در ام‌آی‌تی و هاروارد اقدام به راه اندازی چنین مرکزی شده است.

وی به تجربه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص سرمایه گذاری بر روی کارآفرینی اشاره کرد و افزود: زمانی که از مدیر این شرکت خواسته شد تا دارایی‌های خود را اعلام کند گفت قیمت‌گذاری بر روی دارایی‌های شب این شرکت که شامل میز و صندلی می‌شود، مشخص است؛ ولی قیمت گذاری بر روی دارایی‌های روز ما که شامل نیروی انسانی متخصص است، امکان پذیر نیست؛ چرا که نیروی انسانی متخصص غیرقابل قیمت گذاری است.

مخبر اضافه کرد: در برخی از کشورها که هیچ سرمایه‌ای ندارند، شاهدیم که رشد دو رقمی در دنیا دارند و بررسی‌های ما نشان داد که ۹۵ درصد بنگاه‌های دنیا شامل بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند که  ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید ناخالص از سوی این تعداد شرکت صورت می‌گیرد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام نیروی تحصیل کرده متخصص را از مزیت‌های کشور نام برد و گفت: نیروهای تحصیل کرده دلبسته به نظام و کشور سرمایه‌هایی از سوی کشور به شمار می‌روند و  سرمایه کشور نفت نیست.

وی با بیان این که ما در ستاد اجرایی امام بر روی چنین مسائلی برنامه ریزی می‌کنیم، گفت: برای توسعه حوزه‌های دانش بنیان دو برنامه را در دستور کار داریم که یکی از آنها ساماندهی شرکت‌های کوچک و متوسط است که این امر با هدف اقتصادی انجام نمی‌شود.

وی محرومیت زدایی و معضلات کشور را از جمله اهداف ساماندهی شرکت‌های کوچک و متوسط نام برد و ادامه داد: بر این اساس تا کنون ۶۵۰ شرکت کوچک و متوسط راه اندازی کردیم که ستاداجرایی فرمان امام ۴۹ درصد در فعالیت‌های آنها مشارکت داشت که تاکنون ۳۵۰ بنگاه به طور کامل به مردم واگذار شده است.

مخبر ایجاد اشتغال را از دیگر برنامه‌های ستاد اجرایی عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۸۱ هزارشغل و درسال جاری ۱۰۰ هزار شغل از طریق ۵۰ طرح ایجاده کرده و خواهیم کرد که بر اساس بررسی‌های ما بخش اعظمی از این فعالیت‌ها از سوی بانوان اجرایی می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به راه اندازی بنیاد برکت، گفت: راه اندازی این بنیاد در راستای توسعه دانش‌بنیان بوده است چرا که فعالیت‌های دانش بنیان از محورهای اصلی فعالیت‌های جامعه تلقی می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین از چند سال گذشته تاکنون بیش از ۲۵۰ متخصص دارای مدرک پی‌اچ‌دی کمتر از ۳۰ سال، فارغ التحصیل از دانشگاه‌های معتبر با ما همکاری دارند.

مخبر همچنین از راه‌اندازی ۶ صندوق خطرپذیر در این بنیاد خبر داد و گفت: علاوه بر آن یک فراصندوق با اعتبار هزار میلیارد تومان راه اندازی شده است.

مخبر با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری در دانشگاه علم و صنعت، گفت: این نوع مرکز در استان‌های خراسان، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان راه‌اندازی می‌شود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور نیز در این مراسم با تقدیر از عملکرد ستاد اجرایی فرمان امام در بخش کارآفرینی و حمایت از طرح‌های دانش بنیان گفت: جامعه باید محور کارآفرینی قرار گیرد و برای این امر لازم است تا دانشگاه دیوارهای خود را جمع و رابطه خود را با جامعه ساختارمند کند.

ستاری با تاکید بر این‌که ما در بسیاری از معیارهای نیروی انسانی مانند نوآوری، در حوزه علم و فناوری در رتبه‌های سوم و چهارم جهانی قرار داریم، تصریح کرد: کم کشوری را می‌توان پیدا کرد که ۴.۵ میلیون دانشجو داشته باشد و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که اکوسیستم ایجاد شود و نیروی انسانی محور توسعه قرار گیرد.

ستاری افزود: اگر می‌خواهیم دانشجویان کشور به خارج نروند، باید اکوسیستم‌های خلاقیت و نوآوری را ایجاد کنیم و این همان هدفی است که ما در معاونت علمی آن را دنبال می‌کنیم.  

ستاری اضافه کرد: دانشگاهی که نتواند کوچه پشتی خود را اصلاح کند، قادر به اصلاح کل جامعه نیست و این که قرار باشد دانشگاه‌ها دیواری به دور خود بکشند و افرادی در آن از صبح تا شب درس بخوانند، دیگر دانشگاه نیستند؛ چرا که امروز دانشگاه جزوی از اقتصاد و زیست‌بوم یک کشور تلقی می‌شود و جدای از سیستم اقتصاد و جامعه نیست.

کد خبر 835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =