اشتغال ۱۰۰ سوخت بر با همت بنیاد برکت  در خراسان جنوبی

ستاد اجرایی فرمان امام در خراسان جنوبی طی یک سال گذشته برای جلوگیری از قاچاق سوخت بیش از ۱۰۰ فرصت شغلی را برای سوخت بران ایجاد کرده است.

چند سالی است که استان‌های مرزی با پدیده سوخت کشی و کوله بری دست و پنجه نرم می‌کنند و افرادی که در روستاهای مرزی و محروم این استان‌ها ساکن هستند برای امرار معاش اقدام به این فعالیت‌ها دارند که طی یک سال گذشته با ایجاد اشتغال برای این افراد تا حدودی سوخت بران خراسان جنوبی بر روی خط اشتغال قرار گرفته‌اند

پدیده قاچاق سوخت، قاچاق سرمایه ملی و خروج آن از کشور، هرز رفتن توان اقتصادی است. سوبسیدهای دولت در واقع برای این ماده حیاتی اختصاص داده است که تولید، صنعت و خدمات جامعه توسط این انرژی به حرکت در می‌آید، اما قاچاق این ماده طبیعی باعث کندی توسعه و ناموزونی کشور از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، جمعیتی و جغرافیایی می‌شود.

قاچاق فرآورده‌های نفتی، از جمله مسائلی است که پیامدهای آشکار و پنهان فراوانی را بر جامعه وارد می‌کند و با توجه به اهمیت موضوع قاچاق سوخت و تأثیرات آن بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، مسائل و معضلاتی چون نارضایتی مردم، پول‌شویی، ورود و خروج غیرقانونی سوخت و ارز و دیگر موارد را در پی دارد.

بر اساس مطالعاتی که بر روی افرادی که اقدام به سوخت کشی می‌کنند انجام شده است عمده دلایل قاچاق سوخت عبارت‌اند از: تنگناهای اقتصادی، وسوسه‌انگیز بودن قاچاق، ترغیب و همراهی خانواده و اطرافیان، مشکلات اقلیمی و منطقه‌ای، شرایط اکولوژیک مناسب قاچاق، روحیه ماجراجویی.

اکثر سوخت‌بران از روی اجبار و ناچاری به این کار مشغول شده‌اند و بیشتر این افراد نه تنها مالک سوخت‌های قاچاق شده نیستند که حتی خودرو هم به آن‌ها تعلق ندارد و فقط نقش یک راننده روزمزد را بازی می‌کنند.

اما آنچه طی یک سال گذشته برای ساماندهی افرادی که سوخت کشی انجام می‌دهند صورت گرفته ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم است که توسط ستاد اجرایی فرمان امام برای ۹۳ روستا در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان می‌باشد.

اشتغال ۱۰۰ سوخت بر در خراسان جنوبی

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خراسان جنوبی در گفتگو با بازار از اجرای ۶۵ طرح اشتغال‌زایی برای سوخت بران در خراسان جنوبی طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: ایجاد این تعداد شغل در خراسان جنوبی به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای سوخت بران اشتغال ایجاد کرده است.

سید مجتبی موسوی افزود: این طرح در روستاهای مرزی محروم خراسان جنوبی اجرا شده است که اشتغال ۱۰۰ سوخت بر را به دنبال داشته است.

به گفته وی برای ۶۵ طرح اشتغال‌زایی سوخت بران در خراسان جنوبی اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 4722

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =