گام بلند بنیاد 15 خرداد برای غربالگری اسکلتی-حرکتی، استعدادیابی ورزشی و درمان تنبلی چشم کودکان مناطق کم برخوردار

آیین امضای تفاهم نامه همکاری ارایه خدمات غربالگری اسکلتی حرکتی و استعدادیابی ورزشی بین بنیاد ۱۵خرداد، وزارت آموزش و پرورش و فدراسیون ورزش دانش آموزی با موضوع مشارکت برای ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان در بازه سنی ۷ تا ۱۷ سال ساکن در محلات محروم و حاشیه شهرهای کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد 15 خرداد، در ابتدای این نشست مدیرعامل بنیاد ۱۵خرداد با اشاره به وظایف این بنیاد در دوره جدید پس از انتقال به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به بیان برخی از کارویژه های حوزه سلامت پرداخت و گفت: حمایت از بیماران سرطانی و صعب العلاج و همچنین طرح غربالگری شنوایی سنجی و کاشت حلزون از اقدامات مهم این حوزه بوده است.

مهندس علیان زادگان در ادامه به طرح حمایت از درمان زوج های نابارور اشاره کرد و افزود: در قالب این طرح تا کنون دو هزار متقاضی به نظام بانکی برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه معرفی شده اند که این تعداد تا پایان امسال به ده هزار نفر خواهد رسید.

وی شناسایی محلات محروم، ثبت نام از کلیه کودکان و نوجوانان مشمول طرح و استقرار تیم‌های توانبخشی، غربالگری و اجرایی و ارسال تجهیزات موردنیاز به مناطق هدف را از مراحل اصلی اجرایی شدن این تفاهم نامه برشمرد و گفت: استعدادیابی ورزشی کودکان و نوجوانان؛ سنجش وضعیت اسکلتی و توده‌های عضلانی و غربالگری ناهنجاری‌های احتمالی و انجام تست‌های اولیه روانشناختی شخصیت و هوش از جمله خدماتی هستند که در قالب این تفاهم نامه به کودکان و نوجوانان مناطق کم برخوردار ارائه می شود.

مدیرعامل بنیاد 15 خرداد افزود: شناسایی فرزندانی که مشکلات حاد، پیش‌رونده و خطرناک اسکلتی عضلانی دارند و اطلاع رسانی به والدین و قرار دادن ایشان در چرخه ارجاع از جمله اهداف این طرح است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز با تقدیر از حمایت های بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)  که همواره در مدرسه سازی و اجرای عدالت اموزشی و محرومیت زدایی یاریگر این وزارتخانه بوده اند گفت:  این تفاهم نامه در راستای اجرای اصل ۲۹ و۳۰  قانون اساسی که به سلامت و تعلیم و تربیت دانش اموزان می پردازد منعقد می شود. وسعت کار در وزارت آموزش و پرورش، می طلبد که نهادهای انقلابی و موثر به کمک ما بیایند  و بنیاد 15 خرداد به عنوان یک سرمایه اجتماعی همواره یاریگر ما در رسیدن به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است.

دکترستاری فرد با بیان اینکه اساس پیشرفت هرکشوری، مبتنی بر نیروی انسانی است خاطر نشان کرد:  نیروی انسانی می بایست سالم و توانمند باشد تا بتواند به پیشرفت کشور کمک کند.

وی افزود: در سال های اخیر، تغییر سبک زندگی دانش اموزان و کم تحرکی آنها باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند چاقی و اضافه وزن شده است که راه حل پیشگیری از آن، غربالگری و بیماریابی به موقع است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افزایش ده درصدی نرخ چاقی و اضافه وزن در بین دانش آموزان، تغذیه مناسب را عامل مهمی برای جلوگیری از این مشکل دانست و گفت: تغذیه نامناسب یکی از بزرگترین آسیب هایی است که سلامت دانش آموزان را تهدید می کند و مهارتهای فردی و توان حرکتی آنها را به خطر می اندازد.

در ادامه دکتر بابویی رییس فدراسیون ورزش دانش اموزی نیز با اشاره به اینکه این فدراسیون با ۱۵ میلیون نفر عضو، مهمترین و بزرگترین فدراسیون ورزشی کشور از لحاظ پوشش است گفت: ما افتخار می کنیم که درمسیر خدمت به دانش کم برخوردار گام برداریم و تمام توان خود را در زمینه غربالگری کودکان و استعدایابی ورزشی به کار می گیریم.

همچنین در تفاهم نامه دیگری که با موضوع  ارایه خدمات غربالگری تنبلی چشم و انجام حمایتهای درمانی و تامین کمک هزینه خرید عینک بین  بنیاد ۱۵ خرداد و سازمان بهزیستی کشور  به امضا رسید طرفین جهت مشارکت برای شناسایی کودکان ۳ تا ۶ سال محروم مبتلا به تنبلی چشم و انجام مداخله تا سطح درمان از طریق اهدای کمک‌هزینه عینک برای ۱۴ هزار کودک نیازمند توافق کردند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ابتدای این نشست با اشاره به تفاهم نامه قبلی این سازمان با بنیاد 15 خرداد جهت اهدای ویلچر به معلولین ساکن مناطق کم برخوردار گفت: این نگاه مملو از حساسیت و عزم راسخی که بنیاد 15 خرداد در زمینه حمایت از محرومین دارد کارگزاران نظام را امیدوار می کند که با تولید ثروت، ارزش افزوده ی آن را به سمت مناطق محروم هدایت کنند و بدون شک این کار، موجب برکت در نهادها و شرکتهای اقتصادی خواهد شد.

دکتر قادری با بیان اینکه در سال گذشته 2میلیون و 800 هزار نفر در سراسر کشور مورد غربالگری چشم قرار گرفته اند افزود: در این زمینه ما توانستیم با شناسایی کودکان مشکوک به تنبلی چشم و عیوب انکساری به درمان آنها بپردازیم.

مشاور ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز با بیان اینکه هزینه پیشگیری از معلولیت ها در بیشترین مقدار، یک صدمِ هزینه های درمان است خاطر نشان کرد: بنیاد 15 خرداد در دوره جدید فعالیت های خود، سلامت کودکان از تولد تا ۱۵ سالگی را با جدیت دنبال می کند.

دکتر جعفریان با اشاره به لزوم استفاده از تجربه ی سازمان بهزیستی در زمینه غربالگری گفت: بسیاری از عارضه های اسکلتی حرکتی، ریشه در دوران کودکی دارند و ممکن است عارضه های اسکلتی باعث معلولیت نشوند اما با کاهش توان حرکتی افراد در بزرگسالی، سلامتی انها را با خطر مواجه می کنند.

وی با بیان اینکه 93تا۹۸ درصد از اختلالات حرکتی مانند پاهای پرانتزی و شانه ی افتاده، در دوران کودکی قابل پیشگیری هستند اضافه کرد: با اجرای طرح غربالگری، کودکان پس از شناسایی و دریافت اطلاعات، تا پایان پروسه ی درمان، مورد رصد قرار می گیرند.

مدیر عامل بنیاد 15 خرداد نیز درباره موضوع این تفاهم نامه گفت: انجام غربالگری تنبلی چشم، شناسایی کودکان 3تا6 سال محروم مشکوک به تنبلی چشم و اختلالات چشمی مرتبط، انجام مداخله تا سطح درمان از طریق اهدای کمک‌هزینه عینک تا سقف اعتبار مورد توافق برای 14 هزار کودک نیازمند طی امسال و سال آینده از موضوعات اصلی این تفاهم نامه به شمار می روند.

وی افزود: شناسایی در سطح اول توسط غربالگران آموزش دیده ی سازمان بهزیستی انجام می‌شود و در صورت مشکوک بودن کودک به تنبلی چشم، به سطح دوم، اپتومتریست ارجاع و توسط اپتومتریست‌های طرف قرارداد سازمان بهزیستی معاینه می‌شود. سپس در صورت لزوم جهت معاینات تخصصی‌تر به سطح سوم، به چشم پزشک طرف قرارداد سازمان بهزیستی معرفی می‌گردد. کودکانی که طی مدت اجرای تفاهم‌نامه، غربالگری می‌شوند، در صورت نیاز به کمک‌هزینه عینک، از طرف بنیاد 15 خرداد مورد حمایت قرار می‌گیرند.

علیان زادگان با بیان اینکه به منظور تعیین نحوه اجرا، نظارت و ارزیابی این تفاهم‌نامه و همچنین پیشبرد مفاد آن و تعیین خطوط مشی، کارگروهی تحت عنوان «کارگروه مشترک مدیریت راهبردی تفاهم‌نامه» مرکب از نمایندگان تام‌الاختیار طرفین تشکیل خواهد شد، اظهار امیدواری کرد با تشکیل کارگروه های مشترک در اسرع وقت، مفاد این تفاهم نامه به مرحله اجرا درآمده و گروه های هدف بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

کد خبر 4552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =